Springer och cocker
Finns det nån här som har springer och cocker i samma hushåll??
Har en cocker men funderar på en springer men nån sa att springlarna är så dominanta att dom bråka mycket med cockrarna så det inte gick att ha ihop stämmer detta??
//Anna
Det väl inte vara några större problem, det är ju mer en fråga om individer, uppfostran och aktivering. Vissa individer är mer dominanta än andra, och utan uppfostran och aktivering kan vilken hund som helst bli riktigt jobbig mot både människor och andra hundar.
Men jag tror att det i normala fall går alldeles utmärkt. :)

La springer på hyllan när hon sa så men börjar fundera igen på en springer. Har maila en uppfödare till som har båda raserna sen har jag fått kontakt med fler som har cocker och springer ihop. Jag tror det kan funka bara man hittar rätt hund.
Ja precis, klart det kan fungera. :) Det är ju alltid så om man funderar på att utöka med en till hund, oavsett ras. Men ser man till att hundarna får sina behov fyllda så ska det inte vara några problem vilka raser det än är.
En springer behöver en fast hand precis som en cocker. Det står ju även på cocker spanielklubbens hemsida att "Cockern kräver en mer fast hand än vad man kan tro av det sockersöta utseendet", detsamma gäller springer spaniel. Min faster hade en springer och han gick utmärkt ihop med en samojed, eftersom båda fick utlopp för sina behov.
Springer är ju aktiva hundar om behöver röra på sig och få jobba lite för att må bra, ger du den de möjligheterna så är det nog inga problem.