Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 718 ggr
Bonnie_lee
0

smått roligt

Var med om en lite skrattretande sak igår, måste bara skriva av mig..

Min hund var lite seg på detta med rumsrenheten, men när det väl satte igång valde hon en liten gräsplätt några meter utanför dörren, hon sätter sig alltid just där. Efter detta har det alltid blivit en vana för henne att kissa där innan vi går in och när vi kommer ut. (vill tillägga att det är en liten gräsplätt som ingen använder för den är på sidan av huset) en gång när min kille var ut med henne och hon satte sig o kissa började någon banka hejdviltt på fönstret, detta var för några veckor sedan, men igår när jag var ut såg jag att de hade satt upp en skylt just på dessa få kvadrametrana att "rastning är förbjuden av hund". Jag blev lite smått road eftersom vi flyttar idag. Onödigt slöseri med pengar, än att bara ringa mig och säga att någon kände sig störd. Vi kände oss VÄLDIGT utpekade eftersom vi är de enda med hund på detta område. Så nu när jag går ut så blir hon illa tvungen att kissa trottoaren där alla går, men men…

AnnNelli
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vilken rolig granne! du får kuta ut över gården så ni kommer utanför området där det är förbjudet att slå en svätt. sätt dit en ny skylt- det är lungt vi flyttar på lördag!

Heda
0

Det är väl typiskt att nån alltid ska klaga,men härligt att ni flyttar å slipper gnälliga grannar:)

irma
0

jag förstår inte varför folk i stan retar sej så hemskt på att man rastar sina hundar, det jag menar är om hunden bara kissar på typ denna gräsplätt vad gör det?
Kan förstå om folk inte gillar när det ligger skit överallt men så länge man inte ser att som i ditt fall att den bara kissar där ska väl inte göra något…?
tur man bor i skogen…

Var i Östersund ett par veckor i höstas och där var det hundar överallt,,, såg väldigt många hundar…jag hade Irma med mej och jag träffade inte på  någon som klagade på att man rastade henne…
jag tog naturligtvis reda på efter henne för jag håller med om att ha skit liggande här och där som man kan kliva i är inte kul….

Sandra
0

Hur hade grannen egentligen tänkt? Om hunden är kissnödig, så kan väl inte du lyfta din hund samtidigt som hon kissar o sätta henne nån annastans? Där hunden sätter sig, där sitter de tills de är klar! Trångsinta idioter finns det tyvärr överallt!

Faxlin
0

haha, ja jag har också varit med om hysteriska grannar. På förra stället vi bodde på kom en av grannarna rusande näroch skrek på mig att jag måste plocka upp efter min hund. Jag förklarade lite lungt att jag alltid plockar upp när min hund bajsar. men att denna herre ibland lider av bekvämlighetsslag och då kissar han på ett sätt som för ett otränat öga kan se ut som om han skiter. Men att han som sagt var bara kissat. Grannen trodde mig inte utan sprang fram till platsen han skitit på skrikandes, tror du inte jag känner igen en hund som skiter? Nu jävlar plockar du upp det annars ska jag öra det och lägga det i din brevlåda.
Döm om grannes paffa min när det inte fanns någon bajs där. Bara blött gräs.
Extremt flinande förklarade jag fortfarande lungt, att den dagen inte kommit när jag tar med mig skurmoppen och torkar upp efter min hund utomhus. Skrattande gick jag därifrån.

Eran granne verkar vara lika knäpp.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Karmatarerskanise
0

Haha :) Måste vara folk som inte har mkt annat att göra om dagarna ;) De uppfinner problem för att ha ngt att göra :)

Noa-Nisse
0

En gång så satte en man in en insändare i tidningen att han tyckte att det rent ut sagt var för jävligt att hundägare lät sina hunda kissa på buskar och häckar!!!! att man skulle uppfostra dem bättre så att dom fattade att dom inte skulle göra det där!!! jag menar, hallå vart ska våra hundar kissa!

Precis som vår granne som helt plötsligt har bestämt att vår hund inte får kissa på en häck utanför vårt hus! som dessutom är vår egen! men när han fick höra det så blev det faktiskt tyst på honom!!

usch jag retar mig så himmla mycket!!!

Medarbetare på Hundar.ifokus

Bonnie_lee
0

nä, det är ju omöjligt att rubba henne om hon väl hinner sätta sig, men nu har vi flyttat till ett radhus område, här finns många andra hundägare, så jag hoppas att folk är trevligare här och inte är lika brydd om några skvättar kiss. ;)

kerstinjoh
0

Ojoj, dessa grannar! Jag bor i en trappuppgång där det finns två tikar o det första Alfons gör är att kissa på en liten gräsremsa. Jodå, det finns två grannar som är smått hysteriska på detta. Men vad 17 ska jag göra`? Bära min store o tunge "klump"? De tror nämligen att de kan bli sjuka av detta!!!

Sandra
0

#9 Skulle dina grannar bli sjuka av gräset som din hund har kissat på? Ställ då motfrågan, varför ska ni gnugga er mot gräset? De behöver ju inte direkt äta gräset… eller ens ta i det med fingrarna. Vad jag vet, så är det inte så värst många som rullar runt i varenda grästuva.

kerstinjoh
0

Jo, de är lite allmänt konstiga. Med risk för att få halva befolkningen emot migGenerad kan jag tala om att det är ej sverigefödda grannar. Jag har visat dem att mina tre barnbarn leker i gräset och att de är friska osv, Jag har talat om att mina barn har umgåtts hela livet med hundar OCH att de är friska. Jag har försökt förklara att våra hundar ej sprider sjukdommar. Men icke!! Jag möts ibland av lappar med hot om polisanmälan!!!

Jag har gett upp!!

Hennum
0

snälla nån?! hur många är främlingsfientliga här egentligen. det har ingen j***a betydelse om människor är födda här eller där… att ens ta upp att det är just icke svensk födda tycker jag är sjukt. det har inget med saken att göra.

detta är hemskt. att människor som verkar vettiga annars går runt och har sånna åsikter. läskigt… 

ja, om du får halva befolkningen emot dig vet jag inte. men en får du iaf…

läste nyss hedas inlägg och då tänkte jag inte säja allt det här men detta blev droppen 

mvh / Hennum

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

bejtedejte
0

#11, blev smått (nu ljög jag, blev alldeles för arg för att ens svara) på Hedas inlägg, men vad kerstinjoh nog menar är att i många andra kulturer håller man inte hundar som sällskapsdjur för att de anses var smutsiga smittspridare. Därför tror de nog att de kan bli sjuka om hundarna kissar i gräset.

Sandra
0

Vad skrev HEda som var så hemskt egentligen? Förklara för en oförstående snälla ni…

Hennum
0

ja, jag kanske överreagerar endel. men röster från alla håll och kanter som enligt mej är främlingsfientliga får mej irriterad och besviken. att ens ta upp att det är en invandrare, det har inte med saken att göra. det blir ett "vi" och "dom" snack som är helt galet. när man säjer det så som dom har sagt så låter det som att, ja det är dom där konstiga korkade invandrarna som inte vet ett skit om saker. vilket gör mej upprörd.

men jag kanske har missförstått och då vill jag be både heda och kerstinjoh om ursäkt så hemskt mycket.

mvh/hennum

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Faxlin
0

Jag undrar också vad som skrivits av heda som var så farligt. Ser inget konstigt med det jag ser där.

Hur som helst så är det oundvikligt att vi får diskussioner som rör sig om skillnader mellan de som är födda i Sverige och de som inte är födda i sverige. Finns ju trotts allt massor med olika kulturer. är du född i en annan kultur så har du ett annat sätt att se på det här med hundar.
Kommer du från hailand/kina mfl ställen så är det inte konstigt att de äter hundar. Inte mer konstigt än att vi äter kokött.
Kommer de från Indien så är det direkt konstigt att äta kokött som vi gör. Så kulturer gör folk olika inställda till saker och ting. Detta är en helt sanningsenlig förklaring och inget som har med invandrarfientlighet att göra.
Det är liksom fakta. Så om man hör någon berätta om en granne som beter sig så där halvt psyko för att en hund kissar på en gräsplätt. Då börjar jag allvarligt fundera på om personen ifråga är totalt knäpp.
Men får jag veta att personen är född i ett annat land, då kan jag få en högre förståelse då det faktiskt kan ha en kulturell inverkan som gör att reaktionen blir sådan.
Varför måste allt som skrivs om invandrare tolkas som något negativt och rasistiskt.
Det finns fler sätt att se på sakerna liksom.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Sandra
0

Men stopp nu Hennum. Det Heda skrev var ju: Det är väl typiskt att nån alltid ska klaga,men härligt att ni flyttar å slipper gnälliga grannar:)

HUR tolkar du det på ett rasistiskt sätt? Hon har ju inte nämnt nånting annat än att grannarna var gnälliga.

Jag håller helt med Åsa! Så fort man hör ordet "invandrare" så tolkar folk det negativt. Allt behöver inte va fel och negativt menat. Läs igen, tänk till och skriv sedan. Hoppas iaf att vovven får en annan gräsplätt att kissa på =)

Real
0

Dom menar i en annan tråd tror jag.. en tråd som heda starta. Har inget med den här tråden att göra så att säga.

Sandra
0

Okej? Vad heter den tråden då? Jag blir ju nyfiken på vad hon skrivit som är så "hemskt".

Real
0

ARG!!! heter den om du var intresserad=)  Tycker iof. det är onödigt att vara sur på det. Det är ju trotts allt som ÅsaF säger. Ingen behöver vara rasist för det.

Sandra
0

Jasså den tråden. Men den har jag ju kommenterat också såg jag precis =) Minnet är bra, men väldigt kort.

Konstigt att det bara va hon som reagerade och ingen annan på den tråden.
Och faktiskt… olika kulturer, olika syn på saker o ting. Inget konstigt, inget rasistiskt.

Men nu är jag med i svängen iaf =)

trixie
0

*L* gnälliga grannar jotack jag vet, var utför i söndags då jag och dottern var på väg ut med hunden. tilläggas ska väl att vi hade en kompis på besök oxå. Då ringer grannen på och klagar högljutt om att min hund står och skäller. De är en omplaceringshund som varit i min ägo i två månader och hon har gjort stora framsteg på denna tid. Hon skäller ja, då det kommer nån i trappan, då vi går ifrån henne, men hon tystnar efter en liten stund, hon kan skälla till när vi kommer hem, hon kan oxå skälla till för att hon vill leka med katterna. (har två stycken varav den ena är döv) Ja, grannen påpekade oxå att han gick ju hemma och var sjukskriven och han hörde vad vi pratade om här, de är lyhört till tusen. Men till saken hör att jag ska tåla att han har sina barnbarn parkerandes sovandes i trapphuset, de gapas och de skriks, när barnbarnen är på besök, till saken hör oxå att grannens sambo hör väldigt illa så de kan inte föra en normal samtalston utan jag hör gott och väl deras samtal in till mig, dessutom så spelas de christer sjögren och company till leda många gånger om. Alla är inte så förtjusta i christer sjögren att man vill höra dem ända bort i andra trapphuset, där min kompis bor med sin dotter. *L* Men de är ju 60+ så då är det legalt att gnälla. Har oxå en hundkompis i den andra trappan som skäller till då det kommer nån och de är faktiskt hundens instinkt att säga ifrån. Ja, man slutar inte att förvånas, de har varit väldigt trevliga grannar tills nu, för jag tycker att det är obefogat och till saken hör att min hund inte blir lämnad långa stunder ensam, då jag jobbar enbart kvällar är min dotter hemma med hunden på kvällarna, och jag är hemma dagtid. Men hon kan vara ensam oxå. Man slutar inte förvånas över folk och granntanten snett nedanför ja, hon är bara ute efter skvaller. Så nu lever vi i tysta världen. *L* Men de får igen i form av ironi när jag träffar dem i trappen.

kerstinjoh
0

Hoppsan!!!

Men det är stora kulturella skillnader med hur jag umgås med hundar och mina grannars uppfattning om hur man "umgås" med hundar.