Frispel
Idag, mitt på stan bland massor av folk fick Rista någonslags frispel. Jag har aldrig skämts så mycket för henne som jag gjorde nu ikväll!
I korthet: Det är cruising i stan och jag och sambon tänkte bara ta en lite snabb sväng genom stan för att se på alla överförfriskade människor samt stadsträna Rista då vi bor ute på landet.
Då vi går där börjar hon först dra i kopplet och tugga på det. Då ingen pinne fanns att tillgå för att "byta pinne mot koppel" så ignorerade jag hennes sattyg så gott det gick. Ju längre in bland folkhopen vi kommer ju galnare bli hon. Hon börjar hoppa mot mig, som håller kopplet, och morra. Jag tolkade det som ett "men kom igen då matte lek med mig-morr" men det fattar ju inte människorna runt omkring. De trodde säkert att det var en galen "kamphund" jag hade i andra änden av kopplet.
Vi stannar till vid några bänkar för att stå och kika lite på alla bilar. Då får tokan för sig att börja skälla och vips har vi halva kommunens befolkning stirrandes på oss. Då vovvsan är en vit boxer och allt för ofta misstas för en DA eller "amstaffblandning" ville jag verkligen inte dra blickarna till oss då hon uppförde sig såhär, men säg det till en 6 månaders valp med frispel. Oj vad hon lät och oj vad folk stirrade.
Vi börjar då gå bort ifrån allt folk och kommer till en gräsmatta en bit längre bort ballar hon ur helt. Hon hoppar och morrar och skäller och är helt tokig. Inte aggressiv utan bara helt galet uppjagad. Jag försöker med allt, ignorera, skälla på henne och försöka få tag på henne för att bara hålla fast henne. Inte ett skit hjälper. Tillslut får vi fatt på en pinne, ger henne denna att pyssla med och snabbt som tusan går vi till bilen.
Vad i hela friden tog åt henne?!
Aldrig har hon uppfört sig såhär. Jag funderar på om det kan ha varit någonslags "övertrötthet" som steg henne åt huvudet. Idag har vi varit och kikat på utställningar några timmar mitt på dagen. Hon var jätteduktig och skötte sig fint bland alla hundar och människor där.
Då vi kom hem från utställningen övade vi lite uppletande samt en lite halvhjärtad budföring.
Kan detta ha varit för mycket för henne? Först alla intryck på utställningen, sedan lite arbete hemma och sedan ännumera folk?
Aldrig har jag skämts så fruktansvärt som jag gjorde nu ikväll. Kände alla kärringars blickar och hur de verkligen tänkte orden "kamphund". Att det var en sexmånaders tokig boxer och inte en galen kamphund jag höll i snöret fattar väl inte dom.
Suck, vad i hela friden hände?!
Antingen kan det vara som du säger eller så är hon överaktiv, vet inte vad det kallas men med det menar jag att hon inte gjort slut med sin energi.
// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se
Hon kan ju oxå vara i trots åldern? :p
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
#1 Jo visst, men är det någon dag då hon borde vara utarbetad är det idag. Därav mig misstanke om att hon helt enkelt blev övertrött.
#2 Man kan ju hoppas att det är så enkelt men jag vet verkligen inte. Därav detta mastodontinlägg…

Vissa hundar får extrema frispel ibland. Varför dom får det är olika, på den här filmen har Pippi frispel inne (fast inte alls i närheten av vad hon kan få), för att hon varit tvungen att hållas lugn i och med en bruten klo. Sting brukar få frispel när hon blir extra uppjagad, rusa runt och morra och toka sig.
I ditt fall kan det knappast vara understimulering, kanske att det blev för mycket just igår. Eller så var hon bara lycklig hund?
Man får stå ut med en hel del med hundar. Inte ska du skämmas heller. Det var ju inte så att din hund bet någon eller hur? Strunta i vad dom tycker och låt din hund ha roligt. Den var ju kopplad, så den kunde ju inte sticka iväg någonstans heller 
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi
Av din beskrivning så låter det som att ni i vanliga fall inte är på så mycket aktiviteter varje dag utan att det just idag blev många.
Jag tycker det låter som en överslagshandling. Att hon helt enkelt var trött i huvudet av alla intryck.
Kan bli såna uttryck om man går en lydnadskurs t.ex. Blir dom trötta i huvudet så kan det bli cirkus. Har sett det och varit med om det flera gånger.
Hon är 6 månader ni bor på landet, brukar det va så mycket synintryck? Har hon hållit på så nån gång förut?
Hur har hon varit sen ni kom hem igen?
Varje dag blir det absolut inte så mycket som det blev igår.
Vi åker runt med henne väldigt mycket så att hon ska få uppleva annat än bara landets stillhet. För några veckor sedan åkte vi till Sthlm över några dagar och hälsade på svåger och svägerskan. Vi hade med henne på tåget, Centralen och dyl. så hon brukar vanligen uppföra sig.
Att bita och dra i kopplet brukar hända men det avleds med en rolig pinne eller vad man nu hittar längs vägkanten. Men aldrig att hon har tappat fattningen så totalt och bara skällt och hoppat och inte gett sig.
Igårkväll då vi kom hem var hon sitt vanliga lugna jag. Jag var fly förbannad men smalt då hon kom till mig i soffan där jag låg och la sitt huvud på min axel, suckade och somnade så. Då kan man ju inte annat än älska dem kopiöst.
För mycket intryck är min gissning också, det brukar ju vara en hel del såna att ta in på cruisingar… folk som fått sig en öl för mycket, folk som skriker, bilar som både låter högt och bra (och ibland dåligt), trångt, barn som springer omkring, dessutom lite mörkare ute på kvällen så det blir mer att fundera på…
I mitt tycke är alltså en cruising jobbigare för en hund att följa med på än både centralen och utställningar där det är lite mer "samlat lugn", så massa intryck plus en redan uttröttad valp…
Jag brukar alltid sätta mig ner och vänta ut hunden/valpen till den lugnat sig när något sådant händer, även om det innebär massa skällande och folks blickar och tankar på en. Dock förstår jag hur du upplevde det och att du gick, min svarta labbe har en förmåga att se ut som en riktig mördarhund när han är uppe i varv, liten, kompakt, svart, kraftigt bygd med massa muskler och en konstant öppen mun som visar sylvassa tänder… folk håller sig undan då, pekar och viskar :(

Som #7 säger så bör du sätta dig ner och bara vänta ut hunden, det gör att den finner lugn snabbare. För inget händer ju. Om du försöker få tag på hunden och ryter åt den blir det som en extra rolig lek liksom. Sen kan du inte vara arg på den för att den betedde sig som den gjorde, det är bara en ung hund och antagligen blev det för mycket. Men vad jag förstår hann du inte visa hunden att du var arg på den? Det är i så fall bra! 
Ha en bra dag!
ellr så kanske hon bara ville skämma ut dej inför din komun ? =) ;)
Nejnej, jag visar inte henne att jag är arg som bara den. Eller, rättare sagt, jag försöker att inte visa det. Men med tanke på att hundar har en tendens att bli som små plåster på en då man är arg på dem och försöker hålla sig undan så kan man ju lungt konstatera att man sänder ut massor med "nu är matte förbannad"-signaler ändå, fastän man försöker hålla sig i skinnet. ;)
Tack hörrni, känns skönt att veta att det inte bara är min hund som får härdsmälta ibland. ;)

#10 Jag vet hur det känns det där att det är svårt att gömma ilskan för hunden. 
Ha en bra dag!