Cane Corso
Nån som vet hur den är som ras. Är det mycket sjukdommar och sånt. Har blivit lite intresserad avr rasen nämligen.

Har du kikat på rasklubbens hemsida?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Då jag var intresserad av rasen var HD ett stort och utbrett problem, kan inte tänka mig att det blivit mindre däremot har många nya uppfödare tillkommit och fler importer.
≧◔◡◔≦
#1 Hej japp har läst mycket. Men vill ändå veta mer från er som har/haft en CC
Jag vet inte hur det är med sjukdomar och så, men rasen är mycket mycket vaktig ! Kan vara ett problem om man vill ha besök av vänner och bekanta och om man har barn som vill ta hem sina kompisar. Är det en bra vakthund man är ute efter så är den ju perfekt, men annars kanske man ska välja någon annan ras.

En av mina vänner har en CC hane.
han är väldigt reserverad mot folk han inte känner men accepterar hans matte dom så går han och lägger sej någonstans när hon har sagt att det är ok.
ang sjukdomar så vet jag att det är som Mischa också upptäckte förut problem med höfter…. mkt problem….
gäller verkligen att gallra bland uppfödarna och begär alla Hd papper från föräldrarna, kullar samt i stam tillbaka….
även ögonproblem är vanligt…
Jo den kullen ja har kollat på är efter hdad fria föräldrar gjort mh-test med 1på skott annars godkända verkar som rasen är skotträdda. de jag evetuellt ska köpa valpen av försöker avla bort vaktigheten så den inte är lika stark.

Ja att de har mycket fel på lederna är inte att undra på , har tittat på en del annonser och de avlar ju på GROVA fel, ska man köpa en sån så ska man kolla noga på SKK´s sida flera generationer bakåt samt ha /ad resultat och avelsresultat på föräldrar, syskon osv!!

#6 ok, ja låter ju som en bit på vägen är ok, kolla som jag sa tidigare även tidigare kullar om dom avlat på det paret du vill ha valp efter förut, kika deras resultat också, samt som sgat så långt bak du kommer på föräldrarnas stam….
allt för att kunna se hur deras problem sett ut tidigare….
#8 Jo ska eventuellt ner och träffa mamman och pappan och då får jag se resten av stamtavlan.

#9 låter toppen!

Att avla bort en egenskap hos en djurart av vad slag det vara månde tar l å n g tid. Det är är möjligt att det här paret försöker avla bort vaktigheten men det är inget de kommer att lyckas med inom vare sig din eller sin livstid. Så vill du ha en "icke-vaktig" hund bör du nog välja någon annan ras.