ettårssprutan
En av mina valpköpare sa igår att hon glömt ge hunden ettårssprutan. Hunden är född 1/3 förra året och är då alltså ett år och 5 månader nu. Är det några problem att ta det nu tror ni?

Nepp inga problem :)
Skulle nog inte vara några större problem tror jag 
// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

är det nån som vet när "gränsen" går? Har nämligen inte heller gett sprutan än

Det bästa är att ringe till veterinären och fråga vad som gäller, men jag tror inte det är någon fara.
Jag tänker som med hästar att om man missar en vaccinations-"tid" måste man göra om grundvaccinationen, vet inte om det är så på hundar. Men som sagt, bäst att ringa vet. och kolla vad dom säger. Vaccination ska den ju ha i vilket fall som helst liksom. Men sen om man måste göra om eller så berättar nog veterinären när du frågar.
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Har faktiskt läst en artikel i Hundsport där vet Berit Wallin ifrågasätter de täta intervall med vilka vi vaccinerar våra hundar. Hon menar att man bör ta blodprov för att se efter i vilken mån hunden fortfarande har kvar skydd från tidigare vaccinationer och sedan ta ställning till huruvida hunden ska omvaccineras eller inte. Hon säger vidare att alla hundar bör vaccineras ett par gånger under sitt liv mot dessa de vanligaste sjukdomarna.

Det ska inte vara några problem med att ta vaccinationen nu istället
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Diablo har heller inte fått den ännu. Han ska få den i slutet av Augusti

#3 Jag kan nog svara på den frågan eftersom jag jobbar som djursjukvårdare och vaccinerar vovvar dagligen ;) Parvo, valpsjuka och smittsam leversjukdom håller i 3 år, kennelhostan håller bara ett år. Om hunden blir försenad med sin ettårsspruta så gör det inget för man behöver aldrig göra om grundvaccinationen på en VUXEN hund, dvs kommer det in en 2 årig hund som aldrig har blivit vaccinerad behöver man inte göra om hela grundvaccinationen (dvs 2 sprutor med 3-4 veckors mellanrum). Men givetvis bör man hålla tidsangivelserna så gott man kan eftersom annars kan man inte räkna med att hunden har ordentligt skydd.
Kan påpeka att på katt är det däremot inte samma sak, de behöver göra om hela grundvaccinationen om man "slarvar" med tidsangivelserna. Fråga mig inte varför det är så 
Ok, tack för hjälpen. =) Då behöver jag med andra ord inte vara orolig. Dom ska nämligen anmäla sig till en lydnads- och en agilitykurs senare och det hade ju inte gått om det tjorvade med vaccineringen.

#9 För kurser bör det inte vara några problem, däremot om det finns särskilda krav/bestämmelser inför utställning så ska man gå efter de rekomendationerna om man ställer ut, men annars så går kliniker efter tillverkarnas rekommendationer, dvs de jag skrev ovan :)
Det brukar ju ändå vara att det ska ha gått en tid sen sprutan togs även om det bara är kurs. I alla fall har vi så.