Promenad
Hur ofta går ni promenad med eran hund? Och hur långt?

Beror på. Minst en långpromenad om dagen på ca 6 km, sedan går vi bara kortare rundor.
Blir väl 4 ggr om dagen, morgon, lunch, efterniddag & kväll.
I denna väme rastar vi morgon och kväll, resten av dagen spenderas utomhus på tomten.
Under resten av året rastas det tre gånger om dagen, så långt det behövs för att de ska göra ifrån sig.
I mer motionssyfte kan det bli en tur några gånger i veckan, några km i snabbare tempo eller bara spring/lek/arbete på en äng.
Minst en promenad på en timme och sen fler mindre promenader varje dag.
Väldigt olika.
Nu brukar en kompis valp vara här en del dagar och då tar jag ut den lilla minst varannan timme och min vovve får hänga med kanske hälften av gångerna. Går en långpromenad före/efter valpen kommit/gått hem eller så går vi allihop.
När inte valpen är här blir det oftast en långpromenad om dagen och ungefär tre andra kortare vändor. Ibland mer och ibland mindre. Och ibland blir det mer jobba med huvudet istället för långpromenad.
Är det fint väder är vi ute på gården mycket om dagarna.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Är väl lite olika också beroende på vad man ser som promenad? Jag tog bara upp rastningar då jag räknar det till promenader. Andra inkluderar joggingturer, långisar, "utetid" med mera men jag kallar det som sagt inte för promenader ;)
#5 Nej, att vara ute på gården är ju ingen promenad
Själv skrev jag med det eftersom de dagar vi är ute på gården mycket så blir det oftast färre och kortare rastningar/promenader/annan aktivering.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
#6 inte på tomten heller, och vi gör också lite färre promenader då… varken matte eller hundar är på humör för att göra några som helst förflyttningar i denna värme :P
1-2 långpromenader sen mer kortpromenader. Dock fick valparna gå ut varran timme.
// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

När det är varmt så går vi en runda på 30-40 minuter på morgonen, ett par kissrundor mitt på dagen och sen går vi en långrunda på ca 90 minuter på kvällen.
När hon inte löper så får hon också leka av sig med sin pojkvänn ett par gånger i veckan ibland var dag.

Jag har en valp på 5 månader. Hon leker på gården mest nu när det är så varmt för henne och sen en långpromenad på kvällen annars när dte är svalare så går vi på promenader omkring 40 min-1 timme tre gånger om dagen.