Utställning.
Jag har en liten fundering, har varit på två utställningar (än så länge) alla fluffar och puffar med sina hundar, det sprutas vatten och dom använder plattång. Och visst blir hundarna jätte fina, men det jag undrar över är: Spelar det någon roll allt det där? Får min hund sämre resultat om jag inte borstar och sprutar vatten och fixar och lyfter fötterna på rätt plats? Eller är det verkligen värt att fixa så mycket innan man går ut i ringen?
(menar det alls inte som någon kritik eller så mot alla som håller på, alla får göra som dom vill=) Jag vill bara veta om det har någon inverkan på resultatet)

Tyvärr kan det nog ha en del inverkan eftersom det är hur hunden serut som bedöms, men samtidigt så finns det en hel del regler om vad man inte får göra med hunden innan den ska in i ringen, tex får man inte använda kemikalier (tex hårspray) i pålsen för det räknas som doping och hunden ska i så fall diskvalificeras.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Är väl lite olika från ras till ras också kan jag tänka mig ;) Tror faktiskt inte att det viktigaste är vad man gör precis innan utan det som sker långt tidigare… har man en långhårig ras så tjänar man ju på att sätta upp pälsen hemma så den inte blir skitig och sliten, som kommer påverka kvaliten. Och den kan vara svår att fixa till sekunderna innan.
Tror också att det säkert blir lite av en ritual före utställningen, för både ägare och hund. Bli lite ompysslad, matte får varva ner lite och fixa sista detaljerna, finputsa…
Skönt att man slipper allt det där med en korthårig och dessutom "olämplig" variant av rasen, hehe! Men nån gång ska jag ställaa ut igen, var kul den gången jag gjorde det och bra gick det också! :)