Vår nya valp! :D
Det ska bli så spännande. Igår var vi till min sambos mamma och hälsade på valpen vi ska få :D Hennes hund har fått valpar med en hona och då fick hon ju en valp som "tack för lånet". Och han ska bli vår!!!!
Han är en blandras och jag tror han är 75% Golden retriver, 12,5% Border collie samt 12,5% Labrador. Eller är han 75% golden och 25% bordet collie. Har inte kollat papprena än! Har inte kommit på nåt namn heller men just nu kallar dom honom Bobbo bland annat. Jag har funderat på Bagheera. Men har många förslag så får väl fundera lite ;p
Men sååå söt är han, med vita skulderblad ;D Busig och vill hela tiden upp i famnen. Helt underbar. Ska bli sååå roligt att träna med honom!!! Skönt att han redan är någorlunda rumsren, fast nu är han på landet och är ute mest hela dagarna kanske beror på det så när han kommer till vår lägenhet lär han väl göra det inne hela tiden.
Men vad är bäst? Ska man gå ut med honom efter varje gång han fått mat eller vadä r lämpligt? Nu får han mat var 4:e timme, hur länge ska man hålla på så och när skah an börja få 2 ggr om dagen som vuxna hundar?
Det här är min första hund så jag behöver tips!! :D Min sambo har ju haft hundar hos sin mamma då och jag har ju tagit hand om hundar, min mormors bland annat och har haft en massa djur utom just hund :p Hästar, katter kaniner, möss, you name it, så jag vet vad ansvar är! :) Speciellt efter hästarna…
Men jag behöver ändå alla tips jag kan få när vi ska få hem valpen om någon vecka, can't wait!! Han fyllde förresten 8 veckor i förrgår : )
Hade tänkt gå lydnadskurs med honom i oktober också.

Oh så söt!
Ta ut honom varje gång när han sovit, ätit och lekt =)
Jag kommer inte exakt ihåg när vi gick över till mat 2ggr om dagen 
#1 Precis som Gluskap säger, valpar behöver kissa ofta så ta ut valpen direkt efter mat, lek och sömn.
Och ett tips; kolla var du går. Jag var dagmatte och missade en pöl, ledde till en blöt strumpa..
Glömde att säga; Så fin han är! Jag är inte alls avis, inte alls! ^^
#1 #2 #3 Hehe tack! :D
Tar det lång tid att få en valp rumsren? Den har j lärt sig lite sen den föddes hos uppfödaren men, nu när han är 8 veckor, kommer det ta väldigt lång tid tills han håller isg tills vi går ut? Så man kan lämna honom en halvtimme eller så nån gång när man ska göra något om min sambo och jag drar över varandras tider innan han ska till jobbet o ja kommer hem från skolan? Senare i september alltså..
#5 Det är så otroligt inviduellt, vissa valpar kan ju vara så gott som rumsrena när de kommer till sitt nya hem. Men det kan ta några månader, rumsrenheten är väl en av de lite jobbigare sakerna med valp enligt mig. Mycket springa och svabba.
Ni kan inte lämna er valp en halvtimme nu när han är 8 veckor utan att ensamträna honom. När han är trygg, gå ut och hämta posten medan han är hemma. Gör småsaker bara. Sedan är detta också väldigt inviduellt hur hundar klarar sig ensamma, en arbetskamrat till min mamma har en golden på ett år som inte klarar sig hemma i mer än en halvtimme utan att börja gnaga på saker. De har det riktigt jobbigt.
Så när man skaffar hund måste man vara beredd på det värsta, att hunden inte klarar långa stunder själv. Men se till att den känner sig trygg och börja ensamträna, stressa inte, så ska du se att det går bra!
Ett tips är att köpa/låna en valpbok, där står alla dessa saker ang. träning osv.
Lycka till!
#6 Jo det förstår jag, därför frågade jag :) Ska definitivt börja köra ensamträning så fort han kommit in hemma hos oss så han får det från början, har en artikel som jag läst om detta här på hundar i fokus eller om det va blandrashundar.. Så den ska jag gå efter tänkte jag! :) Posten blir väl svårt då den kommer in till oss men jag förstår vad du menar :p Ska gå ut utanför dörren, in igen, sen kanske ut till gatan en stund, in igen. Sen 10 min, in igen. till slut kan ag gå 20 min till affären, in igen. Och så, sakta men säkert..
Jo, det kan ju vara så men en hund SKA klara sig ensam sen när den blir äldre utan att göra sånt, det finns ju berikning, den ska jag också gå efter från början så att hunden kan vara ensam sen. För vi kommer ju inte kunna vara med honom dygnet runt resten av livet : )
#7 Låter jättebra!
Ang. hur länge "ska" kunna vara ensamma vet jag inte. Jag har själv inte haft hund, men har släktingar med hund. De klarar sig jättebra. Men alla hundar klarar inte att vara själva speciellt länge, sedan tror jag att det kan bero på att hundägarnas sätt att träna kanske inte är det bästa för hunden, men ni verkar ju har koll på det där så det kommer säkert gå jättebra!
#8 Nä, dom bör ju inte vara ensamma mer än 4-5 timmar det beror helt på men man ska ju inte behöva ha med hunden till jobbet om man inte kan och sådär bara den rastas däremellan… Med berikning så bör det funka, sen om dom inte blivit ensamhetstränade och inte får någon berikning, då blir dom ju uttråkade o gnager tyvärr.. Men om dom får utlopp för sina behov och promenad inann man går, och var 4:e-5:e timme så ska det inte behöva bli problem. När den blir äldre alltså!!! Kommer inte lämna honom nu.. Visserligen börjar jag skolan den 20:e och har ingen bil så jag kan åka hem däremellan men min sambo jobbar OFTAST natt och då åker han först vid 17:30 och då är jag hemma sen länge. Det är väl dom dagar han jobbar dag nu 20 augusti till sista augusti + nån gång då o då sen, det blir problem… Men får försöka lösa det! :)
Lycka till han är urgullig!
#10 Tack :)
Jätte söt. Har du kommit på något namn än:)??
Nä, jag har en tråd här också där jag försöker få förslag ;) Har många namn o jag kan int välja av dom!! Hehee.. Så jag har en "undersökning" där ;p Just nu kallas han Bobbo o lite annat, i brist på namn haha ;)
Ursöt!
Jag tycker Marley är ett fint namn, min förra katt hette så :)
Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu
Han är jätte söt! :) Fler bilder?