Hundar iFokus

Hundar

Etiketthundtillbehör-hundprylar
Läst 6179 ggr
[SarahOhrn]
0

Hur stor bur?

Vi tänkte köpa en bilbur till vår hund när vi får den snart. Men hur stor bur bör man köpa till en goldenhane (golden/bordercollie)? Den bör ju även passa när han blir större… Nu är han ju valp.. Men åh andra sidan måste vi ha den i baksätet eftersom vi inte har kombi än, kankse skaffar vi det nästa år.

Men en bur som passar det närmaste året i alla fall då, hur stor bör den vara, någon som vet??

AnneN
0

Ska ni ha hunden i baksätet (ej combi) så kan jag rekomendera att skaffa en säkerhetssele istället för bur.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

SaraC
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hunden behöver inte alls kunna springa runt i buren, snarare tvärtom. Men försök hitta en bur där hunden har plats att sitta och att ligga. Har man en större hund kan det vara svårt att få plats med en bur som är så pass stor att hunden kan stå eller sitta helt upprätt, eftersom vanliga bilar helt enkelt inte är tillräckligt höga.

Eller köp en säkerhetssele tillsvidare, som Anne sa.

Vi har en mellanstor/mindre hund och han har en bur som är halva bagageutrymmet. Ordentligt rymlig, men inte överdrivet stor.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

[SarahOhrn]
0

#1 Men någon sa ju att valpar inte kan ha bälte… Och då kan den ju inte lägga sig o sova, vi kommer åka längre sträckor ibland, det är väl mest därför…

#2 Ah.. Får kika på det.. Vill ju kunna ta med honom men har inte råd o skaffa en ny bil nu :/

SaraC
0

#3 Varför skulle inte valpar kunna ha bälte? Har ingen aning om det stämmer eller inte, har bara aldrig hört det förut. Med ett bälte kan hunden visst lägga sig och sova Glad Den har en sele på sig och sedan som ett koppel fäst i selen som man reglerar längden på efter hur mycket hunden ska få röra sig i bilen.

[SarahOhrn]
0

#3 Ahaaa okej! Nä det va flera som skrev det förut när jag frågade om bur eller bälte :O Men det vore ju perfekt om han kunde ha det! :) Smidigare nu till vi har kombi if.

SaraC
0

#5 Kan ju stämma, men undrar varför de inte skulle kunna ha det? Om du bestämmer dig för sele/bälte så rekommenderar jag att du köper en AllSafe, är så vitt jag vet den enda selen som är krocktestad.

[SarahOhrn]
0

#6 Definitivt! :)

[SarahOhrn]
0

Det dumma är ju att nu han han ha en liten sele o sen en stor… Och dom är ju dyyyra! :/

SaraC
0

#8 Ja, dom kostar ju lite, men det är ju värt det tycker jag. Du kan ju sälja den mindre selen när det blir dax att köpa en ny? På Teba hade dom billigast när jag kikade runt och skulle köpa min.

[SarahOhrn]
0

#9 Jo det är klart. Kanske kan man få ganska bra för den sen ändå om den är ganska sparsamt använd. :) Annars känns det ju lite jobbigt o lägga ut 1200 kr på 2 selar på ett år… Då hade bur känts bättre, ekonomiskt sätt. :p Men ska kolla på detta när han kommit. :)

SaraC
0

#10 Ja, det brukar alltid falla på plats när man väl "är där" Glad

[SarahOhrn]
0

Har dock ingen koll hur mkt han kan väga.. Han är 3 månader när han kommer behöva selen och är det nån som vet ungefär var en golden väger då den är 3 månader? Och hur snabbt den går upp i vikt? Funderar på om jag ska köpa en sele för 15-30 kg i stället för 1-15 om han blir stor snabbt nu

SaraC
0

#12 Ingen aning hur snabbt de växer, men fråga din uppfödare Glad

[SarahOhrn]
0

#13 Jag träffar inte uppfödaren :/ Det är min sambos mamma som har honom då hon lånat ut sin hane för avel o fick en valp i gengäld, som vi ska få nu. Men har kollat runt nu o dom blir BRA stor från 3-6 månader iaf. Måste definitivt ha en small nu o sen en large senast i december.. :S

Vattnadal
0

Jag har en billigare sele till Vittra nu, till hon växer i en allsafe i 30-kg storlek. Snålt kan tänkas, men så får det bli.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[SarahOhrn]
0

#15 Ja, i och för sig. Vad är oddsen o krocka för första gången nu (när han kommer åka kanske 2-3 gånger så länge han kan ha den selen) *peppar peppar*

Så kan jag köpa en all safe när han kommer i den vid 5-6 månader. Tack för det tipset. Jag är inte speciellt smart har jag kommit fram till. Kommer inte på några såna här normala resonemang sjläv, hahah.