Hundar iFokus

Hundar

Etikettavel-och-genetik
Läst 5398 ggr
juanqi
0

parning?

Vi vill para Casper nu men vet inte riktigt om det är så bra då han har ett litet navelbråck. Spelar det någon roll?

Jag har hört att det inte är bra på att avla på hundar som har det problemet. Kan man bara operera bort det så det blir bra? Det är inte så jätte stort. det är som en liten köttbulle som sitter på magen.

destroyed
0

Nej det är ingen fara. Min hund har ett navelbråck och så länge det är ett litet så är det inga problem. Hade det varit ett stort navelbråck så hade det inte varit bra att para med den kullen och då skrivs det ännu in i alla valparnas vet.besikting att deras syskon hade ett stort navelbråck.

Du kan ju operera om du vill. Jag kommer göra det mest av skönhetsskäl för att jag vill ställa ut min hund och det blir avdrag om det finns ett navelbråck..

Mistle
0

#1 Det är väl ärftligt?

Royalz
0

Navelbråck är ärftligt och man ska inte använda hundar med det i aveln!

Ellenfyrkant
0

Varför inte avla på fullt "friska" hundar istället för de med problem av något slag. Misstolka mig inte, hade svårt att välja ord.

Mvh Ellenfyrkant

Ellenfyrkant
0

Varför inte avla på fullt "friska" hundar istället för de med problem av något slag. Misstolka mig inte, hade svårt att välja ord.

Mvh Ellenfyrkant

Ellenfyrkant
0

Mvh Ellenfyrkant

juanqi
0

så det spelar ingen roll om man opererar bort det, är han ändå inte "frisk" då?

Ellenfyrkant
0

#7 Förmodligen inte eftersom det verkar som att det är ärftligt.

Mvh Ellenfyrkant

juanqi
0

så alltså är det inte bra att avla på honom, okej. Det var synd för han har bra utställnings meriter och är frisk i övrigt så :/

Jag har fått för mig att de är nåt med att mamman slickar eller biter på navel strängen eller något  men jag tror jag har på tok för fel.

Marylojs
0

Som sagt, navelbråck är ärftligt och man skall ej avla på hundar med den defekten.

juanqi
0

okej, tack så mkt :)

det var synd

Ellenfyrkant
0

#9 Jag vet inget om det där men det verkar vara ärftligt och ett "genfel" slutar inte gå i arv för att man gör en "skönhetsoperation". Men vet inte ngt om navelbråck egentligen, så jag ska inte säga för mkt. Men som jag sa, är det ärftligt kan det ärvas ner till valpar vilket är synd. Googla på navelbråck ?

Mvh Ellenfyrkant

Royalz
0

Bara för att det är bort opererat så är inte det ärftliga borta.

juanqi
0

det står :

navelbråck uppstår när tiken har slickat för mycket på navelsträngen istället för att ta bort den

Det är inget jag hittat på , men jag vet inte eftersom ni säger att det är ärftligt. ååh, vad det är svårt. men jag litar på er, ni låter erfarnare än mig. ;)

Woogiebox
0

Jag som uppfödare rekommenderar INTE att använda en hund i avel som har ett så pass påtagligt stort navelbråck.
Det är ärftligt. Om valpen däremot har ett litet navelbråck då den är valp, då pratar vi LITET navelbråck, som sedan växer bort under tiden den växer. Ett litet navelbråck kan uppstå om man låter tiken bita av navelsträngen, hon kan då bita av den för nära buken & då kan ett litet navelbråck uppstå, som sedan försvinner. Men om hunden har ett navelbråck vid vuxen ålder så är det en ärftlig defekt & det tycker jag inte man ska avla på.
Man ska avla på så sunda & friska hundar som möjligt!

Vänliga hälsningar
Susanne

http://woogiebox.cybersite.se

Bleenda
0

#0 Jag är också uppfödare. Och håller med om att det är nedärvbart.

Bra av dej att fråga innan. Det visar på stort ansvar.

juanqi
0

okej, han är nu 2 o ett halvt år nu så.

tack så mycket :), men det var inte så goda nyheter som jag hoppats på. men det var bra att jag fick veta.

destroyed
1

15# det var det som vi hade på våran valp. ett väldigt litet som växte ihop innan vi fick hem henne vid åtta veckor.

Bleenda
0

#17 Om du fortfarande är osäker kan du ta kontakt med rasklubben för just din ras och fråga där. Det brukar alltid finnas ett avelsråd att rådfråga.

Där finns nog även din uppfödare och då kan man gå in lite närmare på problemet som kanske inte alls är något problem. Är det ärftligt så finns det kanske i tidigare linjer. Men det kan ju uppstått under andra omständigheter.

Så jobba vidare på frågan du.

Lycka tillSkrattande

[jakke94]
0

rekommenderar dej att ta kontakt med rasklubbens avelsråd,

Våran tik som vi avlade på har ett litet navelbrock, vi avla på henne endå, på clumber spaniel är det väldigt vanligt med det stör egentligen inte dem.. och domare på utställningar dömmer inte bort hunden för att den har ett navelbrock, då ska det vara stort.

den hanen vi använde ägs av en som sitter i avelsrådet!

så ta kontakt med din rasklubb är mitt råd, vad är det för ras ?

Eriiccaa
0

I schapendoes världen får vi avla på navelbråk och det är många som gör det. Om vi inte skulle göra det skulle rasen dö ut. Iof gör vi nog inte det på hundar som har ett jätte stor navelbråk.

1# Om du ska operera bort det för hunden ska på utställning tror jag inte på. Eftersom en domare inte drar ner på det.
Vår yngsta tik har det och hon går ändå jätte bra på utställning.

Ellenfyrkant
0

#21 antar att du missat att hon TS berättat att hunden har utställnings meriter.

Mvh Ellenfyrkant

destroyed
0

21# de domarna jag pratat med säger att om det finns ett tecken på ett navelbråck så blir det avdrag.. Men vi har ändå alltid tänkt operera bort det

Eriiccaa
0

23# Okej, det kanske beror på vad man har för hund. För jag har aldrig varit med om att det blir avdrag för navelbråk.
Operera bort det om ni har bestämt det. Det är ni som lever med hunden (:

Eriiccaa
0

23# Okej, det kanske beror på vad man har för hund. För jag har aldrig varit med om att det blir avdrag för navelbråk.
Operera bort det om ni har bestämt det. Det är ni som lever med hunden (:

Bleenda
0

Visst kan brocket dra ner på utställningen. Det är ju ett genetiskt fel.

Men sen beror det kanske på vilken ras det gäller. Taxen får inte ha det.

juanqi
0

Har ej kunnat varit aktiv då jag varit bortrest, ser att ni har diskuterat en del om utställningar + brock också en sak jag undrat.

#20 det är en Bearded Collie.  :P

Jag har tagit kontakt med uppfödaren och han sa att det inte var något mamman eller pappan eller deras föräldrar hade. Men det kunde ha varit långt innan.

destroyed
0

27# det kan annars bero på som det är med min valp. Att mamman slet av den för långt in.

SparklingTindra
0

Precis som #28 säger så behöver inte navelbråck bero på något genetiskt utan kan uppstå av att navelsträngen slits/klipps/bits av för nära valpen. Prata med en veterinär.

urfaren
0

Bråck är alltid ärftligt. Min sambos farfar hade bråck, sambons far och han med, på samma ställe. Läkaren förklarade att det är troligt avv vår son (om vi får någon) med får det. Tror det följer x kromosomen (eftersom kvoinnor har två x behöver de inte få bråcket)

Lina - Medarbetare på Cocker spaniel i fokus

Kaninisen
0

#7 Det går väl kanske att jämföras med en kvinna som har riktigt stor näsa, hon skönhetsopererar den och skaffar sedan barn.
Om barnet får sin mors näsa, så får barnet en stor nästa för det är mammans riktiga näsa?

Bleenda
0

#28 #29 Ni har så rätt. Knippsas navelsträngen för nära kan ett brock lätt uppstå.

Visst kan det även vara genetiskt. Men det ena får inte utesluta det andra.