Täcke till valp?
Jag kommer ju få hem min lilla valp i början av augusti. Och sen när det börjar bli höst/vinter ska man använda täcke på valpen då? Det är en amstaff så han är ju väldigt korthårig. Jag vill ju inte att han ska frysa :)
Såg att det var REA på granngården, därför jag undrar om det skulle vara smart att köpa ett fleece fodrat regtäcke åt honom om det nu skulle behövas.
Om hunden fryser kan det vara bra med täcke, men bara för att den är korthårig behöver det inte betyda att den fryser när det är kallt.
Själv gick jag promenader med mina damer (salukis, m.a.o. "inget" underhudsfett eller skyddande päls) i 20 minusgrader. Så länge vi rörde på oss så var det lugnt.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Kanske bara jag som är nojjig då eftersom det är min första egna hund :)
Kanske kan köpa ett fleece fodrat täcke sen till vintern om vi blir mycket ute.
Man blir lätt lite nojjig kring första hunden, men försök att "ta dagen som den kommer" ;)
Märker du att han blir kall, ta med honom till djuraffär och köp dig ett täcke av något slag, svårare än så är det inte. Han kommer inte lida av att gå en eller två promenader i kyla innan ni kommer iväg till en affär.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Jag tycker dim flesta amstaff är frysna av sej.

Jag tycker tvärt om. Men visst, de är glada för att ligga i värmen och sova men har inga problem med att vara ute i kyla sålänge de är i rörelse iaf.
täcke redan då skulle jag itne köpa bättre å vänta tills det är kallt ute då du börjar själv sätta på dig vinterjacka mössa o vantar och du ser att hunden fryser då skulle jag börja kolla på täcke inte innan :)

Nej,jag tycker inte att du ska ha täcke på hunden.. Man gör ex. på hästar att fölen få inte han något skydd för att deras päls och hud ska lära sig att stå emot regn och rusk och så ska man även göra på hundar.. Jag tänker inte ta på min hund något täcke förens hon är ett år eller om det är riktigt kallt och jäkligt väder så kan jag lägga på ett täcke men absolut inte jämt..
Jag skulle vilja ha ett regntäcke till min valp, nu är han ju en golden och kommer inte ha det jämt men ibland när det är riktigt ruskväder eftersom vi bor i lägenhet med parkettgolv o grejer, jobbigt om han blir dyngsur! Är det fel? :/

Jag hade 3 olika täcken till min pappis. alla för olika ändamål. en stickad tröja för efter bad. En fleece fodrat täcke som jag sytt själv för när det regna och var tö snö = slipper dyng blöt päls och snö klumpar. och ett ylle täcke för kalla mornar. Tycker det är bra att skydda hunden från kyla speciellt då dom är små och växer och när dom blir äldre eller tränar hårt.
Ah jag hade väl inte tänkt ha täcke på honom jämt eller när han blir äldre men nu när han är liten, än är ju hans päls h´ganska tunn och han är ju som sagt liten. Så funderar på nåt regntäcke o sen nåt i vinter, inte för värmen utan mest för att slippa alla snöklumpar o sånt.
#10 Jag tror inte att du behöver ett täcke till din golden. En golden har ju ganska bra päls som dessutom ska fungera bra mot väta (alltså vattenavstötande) och jag tror inte att du behöver oroa dig för att din valp ska frysa heller, helst inte med tanke på hur långt söderut du bor.
Det finns dessutom en speciell spray mot snöklimpar som man kan spraya på mage, ben och tassar.
Valpar tål ganska så mycket. Du märker ju om den börjar frysa, då kan du ju ta och skaffa ett täcke.
Letar man regntäcke så hittade jag ett på Hööks med lite ben med på sånt ska jag skicka efter är väl tanken men det är bara regntäcke vill inte pälsa på henne annars. Endast ha det på hösten o tidig vårkant för regn. Våran tik är inte vattenavstötande ;)
#11 Okej, dock är jag även norrut en del eftersom jag är därifrån.. :) Men ska kolla den sprayen då. Regntäcke nu är mest för att slippa att det blir dyblött inne på parkettgolvet när man kommer in om det regnat extremt mycket..
Det finns ju handukar :p
Jag hade en sheltie fram tills för några dagar sen, och han blev hur blöt som hellst när det regnade ^^ Men fick stå och torka honom ett bra tag innan han fick komma in. Vi har också parkett golv så det är inte så bra om det blir blött på det.
#14 Jo det är klart men ibland kan man behöva det enkelt för sig ; p T ex när man ska iväg till skolan på morgonen. Hehehe..
Fått hem valpen än???
Jo iofs :)
Ett ofodrat regntäcke kan nog vara bra :) Det värmer ju inget, men hindrar hunden från att bli blöt och kall.
Ska nog införskaffa ett sådant till min valp till hösten, fast det är ju bra att härda dom också så dom inte fryser för minsta lilla om dom skulle vara utan täcke någon gång.