Nedsatt hörsel?
Nu behöver vi eran hjälp och erfarenhet!
Den 11 juli hämtade vi hem våran älskade lilla Izzi, som nu är 14 veckor gammal.
Ända sedan vi hämtade Izzi har jag och min sambo tyckt att hon inte riktigt hör som hon ska, vissa ljud hör hon inte alls upplever vi de som.
Att hon är helt döv märker vi ju att hon inte är, men vi blir mer och mer misstänksamma på att Izzi har nedsatt hörsel.
Sen pratade jag med uppfödaren häromdagen som behöll en kull syster till Izzi och fick då höra att hon börjar misstänka att även den här kullsystern har problem med hörsel.
Nu skulle vi vilja ha eran hjälp och höra hur ni har hanterat liknande situationer?
Hur fungerar vardagen med en hund som har nedsatt hörsel och om det nu skulle vara så hur och vad ska man tänka på när man uppfostrar en valp?
Vi kommer givetvis att kontakta vet och rådfråga dom om vad de säger.
Men i dagsläget känner vi oss helt ställda och vet inte riktigt i vilken ända som vi ska börja……
Oj, det enda jag vet är att man ska undvika att ändra om med möbler och liknade i hemmet. Kan även tänka mig att det kan vara lite extra viktigt att valpen får gå rundor som hon känner igen i början.
Har en grannhund som är blind och han klarar sig utmärkt
Han blir lite gruffig innan han får hälsa på människor och djur, eftersom han inte ser och vill nosa.
Var extra försiktig när hon hälsar på människor och andra hundar, se till att de inte rusar emot henne utan kanske börjar prata medan de kommer emot er (om det är en människa) och låt henne nosa i lugn och ro så hon får lite koll.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Se till att ha tydliga handsignaler för allt, tillsammans med de ord ni använder.
Inkallningen kan bli svår, om hon inte råkar titta på er. Jobba stenhårt med att hon ska hålla ögonkontakt, så att hon lät sig att ofta titta på er ute. Om det lönar sig att hålla koll, så kommer hon att fortsätta med det sen.
Börja gärna med stora tydliga rörselser med armar och händer, för att såsmåningom försöka minska ner dem.
Kika runt om det finns någon kunnig instruktör i er närhet med erfarenhet av döva hundar.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

#1 varför ska man inte ändra om möbler i hemmet om hunden hör lite dåligt? *förvirrad*
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#3 Läste att hon var förmodligen döv, men sedan kom jag och tänka på min döva grannhund och fick för mig att den här också var blind och inte döv
Skyller på att jag har för mycket i huvudet just nu, förlåt TS och bortse från mitt svar 
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar