Hund på buss
jag ska snart börja åka mer buss med min hund och har funderat på en sak. Det står ju att allergiska ska sitta långt fram men endå har jag hört och sett att de flesta sitter med sin hund i mitten av bussen, är det rätt eller är det så för att det är större plats där? För med tanke på allergiska så borde man sitta så långt bak som möjligt.
Så var är den rätta platsen egentligen?

Med hund ska man sitta längst bak,men har sett att en del sitter i mitten.Men det är längst bak.
När jag åker buss med mina hundar har jag oftast massa väskor med mig också så då sitter jag i mitten där det finns plats, längst bak får vi inte plats.
Jag brukar också sitta i mitten då jag brukar ha en del packning med mig.
//GuUuLd,
-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

Mitt i bussen sitter de oftast två skyltar, en med hund på och en pil bakåt, och en med en hund med streck på och pil framåt….så från mitten och bakåt får hundägare sitta, men en ra hundägare sätter sig så långt bak som möjligt, speciellt om hunden har lät för att li orolig när folk går förbi, för det är mindre spring längst bak.
Och sen ska man inte ha hundar på sätet, eftersom det lämnar hår som fastnar på kläder, och man vet aldrig va för smuts hunden har på tassarna, därför brukar jag altid ha handuk eller tidining att lägga på sätet, eftersom jag har en lten hund.
Lycka till med bussåkandet.
Resistance is futile.

Jag har nog knappt aldrig sett någon som sitter längst bak med sina hundar, här brukar alla sitta i mitten av bussen.
~Quila Roze~

Jag åker aldrig/ sällan buss. Har aldrig åkt med hund någonsin. Men hos oss är det djurförbud på bussen ur allergisynpunkt. Bra för allergikerna men mindre bra för den som måste ta bussen och har hund.
Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!
jag sätter mig i mitten på bussen av just platsskälet… hundar är tillåtna i hela bakre halvan av bussen.
Hade det funnits dörrar längst bak så man kunde klivit på där hade jag nog valt det alternativet för våra bussar är supertrånga att gå i…
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
jag sitter långt bak dom få gånger jag åker buss då tess är väldigt agressiv mot andra hundar hon inte känner. och eftersom alla vill släppa fram sina hundar till henne så har jag fått skaffa en munkorg till tess.
Jag sätter mig så långt bak som möjligt. Föredrar att sitta allra längst bak, för där finns det gott om plats samtidigt som man kommer så långt ifrån allergikerna som möjligt. Detta gäller stadsbussarna, i långfärdsbussarna finns det inte så mycket plats längst bak, men jag har aldrig åkt de bussarna med hunden.
Med vänlig hälsning
Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

ja har suttit bakom sista dörren de få gånger ja åkt buss, alltså bland de sista sättena i bussen..

Jag åker buss nästan dagligen med min tik och har gjort sen jag fick henne. Vi är ute på många äventyr varje dag och där jag bor finns inte mycket att göra. Tyvärr har jag ju ännu inget körkort eller bil.
När vi åker buss sitter vi helst så långt bak som möjligt, men finns det inte plats sätter vi oss där vi får plats helt enkelt.

Jag sitter i mitten (vid barnvagnsplatsen) av den enkla anledningen att min inte får plats någon annanstans. Visst kan jag sitta längre bak men då blockerar vi hela gången i så fall, ingen har någonsin klagat och vi har t.o.m delat den platsen med en barnvagn utan problem.

Från mitten och bakot vill de helst att hundar och deras ägare ska vara under bussresan.
Mvh Ellenfyrkant
De gångerna som jag åkerbuss sitter jag i mitten. Det beror på att det inte finns någon plats för större hundar (åker expressbuss). Kan tillägga att jag alltid går på bak i bussen för att undvika så mycket som möjligt att allergiker skall bli dåliga. Är själv allergisk mot vissa raser, och det hjälper ju inte mig om man sitter bak i bussen, för har man gått på fram så har man ju allergenet "flygandes" runt.

Tack för massa bra svar 
Jag har aldrig åkt med en hund sjläv på bussen men lär ju börja snart nu när jag får valp. Dock är det dåååligt med plats längst bak i bussarna spec större bussar (som går längre sträckor) så då är ju mitten enklast och speciellt om man har packning som sagt.
Tycker det är HELT fel med djurförbud på bussarna, jag menar även hundägare vill väll kkunna åka buss om man inte kan ta sig nånstans annars om man bor långt från stan och inte har körkort o bil. Visst ska man respektera allergiker men då får man komma på nån lösning så alla kan åka ändå. Och dom flesta klarar av att sitta långt fram i bussen en bit trots att man är allergisk.. Det finns väl undantag men..