Hundar iFokus

Hundar

Etiketthundsport-och-aktiviteter
Läst 3609 ggr
empan-hampus
0

Blodspår.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

===

Jag har tänkt börja spåra med Hugo (JRT) sen när han är lite äldre.. Tänkte pröva på blodspår, men har ingen aning om hur man gör.. Och hur gammal ska hunden helst vara när man börjar?

Någon som kör blodspår härinne? Hur gör ni? Som jag uppfattar det häller man ut små bloddroppar en bit och sedan i slutet av blodet har man t.ex. en klöv.. ? Eller har jag helt fel? Tungan ute

(Visste inte vilken grupp jag skulle lägga tråden i)

Bleenda
0

Det finns nog ganska många trådar om det här ämnet.

Det du behöver är en spårsele, spårlina, plastband, klöv och en flaska att ha blodet i.

Sparka upp lite på backen, droppa lite blod och lägg den snörförsedda klöven i blodet. Märk spårbörjan med ett band. Sen går du och blodar och drar klöven efter dej. Där du avslutar spåret lägger du klöven  (knyt fast klöven så ingen räv kommer förbi och knycker den) och något gott godis. Korvbit, köttbulle eller liknande. Glöm inte banden, så du vet var du lagt spåret. Lägg i början bara några meter rakt fram. Låt blodspåret ligga ca en halvtimme. När du sedan ska låta hunden gå spåret, så kan du sätta fast hunden i ett träd i närheten och gå och undersöka spåret. Hunden ska kunna se dej. Sen sätter du på hunden selen och så bär du hunden till spåret och samtidigt uppmanar honom "sök spår" och berömmer honom.

Du kan börja när valpen är några månader. Men det ska vara lätt i början så hunden tycker det är roligt.

Vattnadal
0

Det hänger ju på varför du vill pyssla med blodsår oxå, hur du ska göra. Vill du ha så mycket jaktberikning som möjligt, ska du undvika att ta i köven, helt inte alls. Sen ska du ha spårläggarstav (pinne där du fäster snöret för klöven, samt en svamp du doppar i hink med blod) istället för flaska.

För att ge jaktkänsla, ska du absolut inte använda dig av godis i spåret eller i slutet. Gör hellre "låtsas legor" i spåret, krydda det med extra blod någonstans, lägg ut tussar med päls från bytesdjuret ed.

Det är bra om hunden är så pass vuxen att den passerat spökåldern. Är det ingen utpäglad jakthundsras kan man gott vänta till den själv börjar visa intresse för jakt, ohc sen ge blodspår som jaktberikning.

För att göra rätt från början, kan det vara bra att gå en kurs för en instruktör. Ska du bara ha det som en kul aktivitet, eller för att gå prov, kan du gå för vem som helst. Vill du att hunden ska få jaktberikning, bör du hitta en instruktör som har den inriktningen på sina kurser.

Jag är en omvänd blodspårare. Har pysslat med det över 10 år, men sen i maj gör jag det på nytt sätt. Istället för att krydda perosnspår med blod och klöv, lägger jag nu spåren för att få det mer som äkta jakt. Jag lovar att det är skillnad för hundarna!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

empan-hampus
0

Jag vill bara göra det för skojs skull Glad Agility kör jag väldigt sällan (endast när jag är uppe hos morfar) och här i Upplands Väsby kostar det överallt för att komma in på en agilitybana, så därför tänkte jag att jag kan testa något nytt.. Alltså en aktivitet för att köra slut på en Jack russell Flört Men tack för dom superbraiga förklaringarna! Ska pröva detta när han blir några månader Glad
Kan dom bli jaktfixerade av detta förresten.. ?
Ni får gärna ge tips på andra aktiviteter man kan hålla på med. Glad

Vattnadal
0

Kör man blodspår som jaktberikning kan det ge den jakt hunden behlöver, så att de inte alls har behov av mer jakt.

MVH Elin

empan-hampus
0

Förlåt, men vad menas egentligen med jaktberikning?

Vattnadal
0

MVH Elin

Bleenda
0

#2 Lugn nu. Varför göra det svårt. Det är ju bara en valp.

Sen kan svårighets graden komma efter hand. Det finns hur många sätt som helst att lägga ett spår. Jag har också hållit på mycket med spår. Och även tävlat. Gått både falska och skarpa.

Vi föder upp viltspårs hundar.

Nu ut gick jag från en valp. Den ska tycka att det är roligt, lockande och stimulerande. Och även Matte ska tycka detSkrattande Trycker man ner spåren (blir naturligare) blir det även svårare för valpen.

Glöm inte att ta bort banden efter att du gått spåret. Det ser lite tråkigt ut i skogen med dom fladdrandes.

#0 Kom också ihåg att vittringen ligger kvar i upp till 14 dagar. Så du lägger nästa spår en bit bort. Hunden går också efter vinden, så den kan gå bredvid spåret.

Lycka tillSkrattande

empan-hampus
0

#7 Okej, tack tack! Skrattande

Vattnadal
0

#7 Det blir inte svårare med spårkläpp, det blir lättare, då man dessutom får krossad markvegetation som ger mer lukt.Fast lättare spår blir tråkigare spår för hundarna.

Går de för fort, ska man göra svårare spår och låta dem jobba och fundera mer. Fast det vet du redan, antar jag.Flört

För dig Bleenda, som kör spår med utpräglade jaktraser är det lättare att få hunden att tänka riktig jakt. För andra raser med mindre jakt i sig är det svårare. Det blir lätt personspår kryddat med blod istället för jakt. Visst, det är fortfarande en bra aktivitet. Men vill man ha "äkta jakt" för hundarna, och använda det som berikning, så måste man tänka om.

#0 Vill man göra enklare första spår, vilket man bör göra, så kan man sätta upp en snitsel där man börjar. Sen vallar man av ett område, så att det luktar människa över hela 3x 10 m (gå bara fram och tillbaka på ytan). När det är gjort tar man fram klöven, utan att ta i den, sätter den på snöret (med hjälp av påsar får man mindre fingerkontakt med den), sen drar man klöven en bit från ovallat område och över det, gör ett uppspark där den blir skjuten eller påkörd, blodar på rejält, och sen går man rakt in i skogen.
Man släpar klöven efter käppen, doppar svampänden av käppen i hinken med bod, och sen "går" käppen fram, och doppas så att den alltid är blodig. Vinklar kan man hoppa över första gången, eller ta en om hunden är äldre och spårvan.
När man kommer fram till en bra plats, sätter man snitsel där för stopp, knyter fast klöven om det finns stöldrisk. (Ska man gå det direkt, efter 20-30 min och det inte dräller av vilda djur, kan man hoppa över det. Ligger klöven flera timmar upp till 2 dygn, är det bäst att knyta fast den.)
Sedan backar man några meter noga med att gå bredvid spåret, sätter en snitsel för avgång och går av det i en spetsvinkel som gör det lättast för hunden att välja att fortsätta efter blodspåret.

När man sen hämtar hunden låter man hunden själv upptäcka spåret, titta intresserat och påmana den att följa spåret. När hunden spårar går man tyst bakom och låter hunden leda oss, så att den får en huvudroll och får jobba självständigt, men åt oss. När den hittar klöven ska den inte ha beröm, tan du ska visa din uppskattning, bli glad och lycklig över att din duktiga hund hittade den där klöven som du alltid har saknat i ditt liv.Skrattande Man kan kampa mewd hunden om den, låta den äta upp den eller vad helst som passar just den hunden bäst. Vidar föredrar att först leka lite dragkamp, sen få äta upp det han hittat. Är det vildsvin får han bara småtugga lite, älg, rådjur, kanin och fågel får han äta.

Det här är lite svårt att förklara så här på ett forum. Jag rekommenderar åter att gå kurser. Man väljer instruktör beroende av vad man är ute efter. Vill man ha äkta jakt och berikning måste instruktören kunna sånt.

MVH Elin

empan-hampus
0

#9 Tack för din förklaring. Glad

Som sagt var ska detta endast vara för nöjes skull. Jag vill inte börja med jakt eller något sånt Flört

Vattnadal
0

Jag kan dock lova att din hund kommer att gilla berikningsvarianten mer! Har du tur får du även en hund som är nöjd med detta som jakt, och håller sig i skinnet från olovlig jakt.

MVH Elin

empan-hampus
0

#11 Aha okej, får pröva oss fram Skrattande Kan man börja när han är 6 månader? Eller tidigare? Tungan ute

Vattnadal
0

Jag vet att det kliar i fingrarna att börja tidigt. De hundar som är av utpräglade jaktraser som ska användas till praktiskt eftersom brukar man börja med när de är valpar.

Dock är det bättre att vänta till de är ett år, eller i alla fall till de börjar visa intresse för jakt och vilt. Man kan ju köra personspår till dess. Personspår är bra att använda nosen och trötta ut hunden, utan att det blir lika skarpt som när det är jakt.

Då kan du bara gå själv, snitsla för att veta hur du gått, och avsluta med dig själv i spåret (om någon annan kan gå med hunden). Då kan den tom få sitta och se dig gå iväg, och vänta 10 min så att den värsta luftvittringen lägger sig. Gör man det utan medhjälpare kan man avsluta med matskålen, något gott godis eller en skojig leksak.
Börja med spår på 20 meter, förläng och lägg till vinklar od varefter hunden blir duktigare.

MVH Elin

empan-hampus
0

#13 Okej, men personspår kan man börja med rätt så tidigt alltså?? Glad

Jonna75
0

Hittade en liten sida som jag tycker är ganska bra Viltspår

Bleenda
0

#15 Den länken var mycket bra.

En ändring från 2007 angående ålder på start bara. Förr var det 6 månader, men nu får man inte start förrän hunden har uppnått en ålder av 9 månader.

En domare jag gick för i våras berättade att hon dömt en liten pappilon. Den hade varit jätte duktig.

MiaMaria
0

Nu har jag inte läst alla svaren men jag tycker den här sidan ger bra tips o trixa, både hur man lägger spåret, går de osv

http://www.tommy.lundgren.com/jakt/viltspar.htm

KadjaNina
0

Jag har en riktigt bra bok om viltspår, den heter Aktivera din hund genom viltspårning och är skriven av Kristian Carlsson.

Jag skulle börjat köra viltspår med min hund nu i sommar men det får vänta. Jag hittade ingen som hade klövar att sälja så jag började köra vanligt spår istället. Hon älskar det!

empan-hampus
0

#17 Väldigt bra länk Glad

Jonna75
0

#16 Jo jag tycker den är bra, tack för att du uppdaterade med dom nya uppgifterna då det gäller åldern Skrattande.

#17 Samma länk som jag hade i mitt inlägg Flört. Men är bra att lägga en bra länk flera gånger än att glömma en sån bra sida Skrattande

Vattnadal
0

#14 Japp, det kan man börja med på små valpar!

MVH Elin

Ogirl
0

Jag tror inte man får lägga blodspår hur som helst nu för tiden? man får tydligen inte införa "främmande blod" på marker som det inte hör hemma på, pga smittorisk. Hörde det för ett tag sen, vet inte om det är sant. Men det brukar ju finnas eftersökskurser att gå!=)

Men det är jätte kul att spåra!=)

Vattnadal
0

Lägger man med viltblod är det bara att köra på. Detta om man har tillstånd från markägaren alltså. är nöjd att äntligen ha egen mark att lägga spår på, och dessutom en lada nedanför tomten där 3 jaktlag har slakterier!

Om man använder nötblod ska man ha tillstånd från jordbruksverket. Grisblod ska man undvika, då det luktar för likt människa.

MVH Elin

Bleenda
0

Man ska ha tillstånd från jordbruksverket.

#23 Stämmer bra med blodet. Grisblod luktar för skarpt.

En del hundar kan tycka att blod luktar lite otäckt i början, så man kan ta det lite lugnt i början om man märker det.

Den 16/8 börjar bockjakten här i alla fall. Släng ut förfrågningar överallt om att få klövar. Bakklöven är bäst sägs det. Den innerhåller doftkörtlar.

Hoppas du inte blir bortskrämd från allt som har med spår att göra, nu när det bara rasar tips och råd över dej.

Plocka till dej det som känns bästSkrattande

empan-hampus
0

#24 Haha nejdå, det är bara roligt att läsa vad andra skriver Skrattande Jag ska prova mig fram! Tack allihop för era tips! Hjälpt mycket! Glad

Vattnadal
0

Man kan tigga ben från alla möjliga djur. Rådjur till mindre och kanske lite ängsliga hundar, kanin och fågel (hela djuren) till alla. Fågel ska undvikas om man har apporterande fågelhundar som man ska jobba med apportering på allvar dock. Älg till lite tuffare hundar, vildsvin och iller till de som vill ha en utmaning på allvar.
Undvik räv och andra hunddjur till hundar som kan gå över i att jaga hund, ex polarhundar, amstaff od.

Inte bara arten spelar roll, könet är oxå med och gör skilnad. Unga djur och honor är mindre läskiga. Gamla stora handjur är värst, ex stora älgtjurar och gamelgaltar!

MVH Elin

Bleenda
0

Beror kanske vad man ska använda hunden till för spår.

Taxen använder vi bara rådjursklövar till.

Spetsen lägger vi både vildsvin och älgklöv för.

Men har man bara en hund och inte jagar med den, så går det bra att använda vad som helst.

Våra taxar får bara jaga rådjur och då blir det bara råklöven till dom.

Vattnadal
0

Jag kör ju blodspår till berikning, även om jag ska utbilda valpen till praktiskt eftersök. Vidar skulle kunna, men är för skotträdd…

Vill man ha hunden ren på vissa sorters djur, gäller det att tänka.

Sen kan man ju alltid testa hunden genom att dra en klöv av fel djur över spåret för att lära dem att hålla sig till ett djurslag.

MVH Elin

MiaMaria
0

#20 Haha som sagt, läste inte alla inlägg Flört