Vad beror detta beteende på?
Har lite frågor kring ett beteende som jag inte alls förstår mig på.
Min lilla jycke har en knepig vana när han kommer lös. Han är tränad att gå lös och klarar det galant, och skulle han sluta lyssna eller sticka/vandra iväg kan jag alltid lista ut vad det beror på; en störning som var roligare än matte, ett viltspår han fick upp i dikeskanten osv. osv.
Däremot har han som vana att i stort sett alltid "springa av sig en vända" - det är så jag tolkat det hittills, och jag fattar inte varför… Han får ett tokryck och springer en bit in i skogen/ut på ängen och runt i en cirkel så han kommer tillbaka bakom mig. Visst, han kommer alltid tillbaka men jag blir himla orolig. Sen följer han snällt vart jag än går, inga fler varv utan bara det där första…
Det handlar inte om något jaktbeteende, så mycket är jag säker på. När han jagar använder han näsan och springer av marken på ett helt annat sätt! De här varven är mer "tuta och kör rätt genom buskar och träd i 150km/h"… Men kan han bara vilja springa av sig?
Någon som har en förklaring på varför han gör såhär, och vad man kan göra för att få bort/minska det beteendet?

Hej & Hå, dubbelpostat

Antagligen glädjerus. En hund känner ju av när den inte är kopplad.
Min kille gör också så ibland.

Så där gör flera av mina hundar, även efter en lång promenad så måste vissa av dem göra några rusningar i trädgården innan vi går in. De springer i cirklar och i åttor, i full fart. De som inte deltar i rusningarna står och tittar på, förundrat. Kan inte tro annat än att det är av glädje och njutning av att röra på sig.
#2 något sånt jag också trott :)
#3 Trädgården är helt okej för mig, där får han ofta springa av sig några vändor och han vet att han får springa där. Men det är inte okej under promenaden….
Några idéer på hur man får bort det här? Eller är det bara att anpassa var man "lägger" varven?
Tycker också det låter som att han bara blir så glad så att han måste kuta lite. Många hundar som gör det.
Skulle tycka det var lite tråkigt att träna bort det, tycker dom ska få rusa av sig. Ett alternativ är ju att träna honom att han inte får rusa iväg förrän du ger lov, om du inte redan gjort det. Så kan man se till att det är på ett ställe där det inte gör något att han tar ett litet varv.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Min brors golden gjorde alltid såna tokryck när man släppte honom lös. Jag tycker man blir varm i hela kroppen av att se en sån glädje och fart!
Jag skulle absolut tycka att det var okej om jag hade en hund hund som blev glad om jag släppte den lös- för jag skulle aldrig släppa den lös där den kan störa, skada eller skrämma andra människor som är ute med sina djur och då gör det inget om den tar en runda.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#5 Träna bort helt tänker jag inte göra, han får mer än gärna springa av sig hemma eller där jag sagt ok. Nu springer han ju bara när han känner för det, och jag har svårt att få kontroll över det…
Han är tränad till att gå hos mig tills jag ger honom lov att springa omkring och nosa som han vill längst med vägen/stigen, men att dra åt sidan/in i skogen där jag inte har koll över honom(eller hur det ser ut där) är inte ok. Inkallning känns bara lönlöst då han slår dövörat till, lina på i början hjälper men jag vill ju helst att beteendet ska minska så jag inte behöver oroa mig.
Kan mer motion hjälpa? Ut och springa/leka med honom lös bredvid så han får springa och leka av sig? Börja promenaderna med ett par glädjevarv på tomten?
#6 visst blir man glad av att hunden är glad, men jag kan aldrig vara säker på vad som finns "bakom mig till vänster" och det är det som oroar mig. Och då är det inte bara att han kan störa någon/något utan också vad han kan träffa på… springa får han mer än gärna, men där jag sagt ok! ;)
#7 Det är ju bara du som kan avgöra om du tror att han behöver mer motion. Men vad jag märkt så blir de flesta hundar lika glada över att bli släppta lösa ändå 
Låter ju som en bra idé att prova låta honom få sina "tokryck" på tomten innan ni börjar promenera, förutsatt att han förblir lös då, annars kommer väl "rycket" kanske igen om han blir kopplad och sedan lössläppt på promenaden.
Sticker han iväg på de här rycken innan du ger honom "ok" att lämna din sida? Om inte, så låt honom inte lämna dig förrän ni kommer till ett passande ställe att låta honom kuta en runda?
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
#8 ja, det var väl främst det jag tänkte på, om det berodde på för lite motion. Men är det ingen skillnad så är det bara dumt att motionera mer än vi gör nu(och matte slipper gärna!).
Jag har väl egentligen tre steg i mitt lösgående. Vid min sida i "fot", "här" där det är ok att gå(gåååå) omkring och lukta och strosa längst med vägen och "hopp och lek" där det får springas runt bäst de önskar. I närområdet där de oftast rastas passar sig bara "fot" och "här", och det är under "här" som han alltid ska göra glädjevarvet. Och jag vill ju kunna rasta honom under ett "här" även på okända områden…
Men jag ska testa med ett par varv hemma innan promenaderna, kan ju hjälpa! :)