Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 4933 ggr
Kaninisen
0

Pomeranian ett litet fluff

Jag har tankar på att skaffa hund och kollar runt på raser.
Fastnade på Pomeranian, jag träffade en sådan liten  fluffboll en gång och blev helt fast.
Jag vet inte jättemycket om deras personlighet, just denna hund jag träffade var väldigt blyg men hade en underbar personlighet när man fått lära känna den. Så om ni har en Pomeranian får ni gärna berätta lite hur de är! :)

Sedan har jag märkt att vissa är riktigt fluffiga, knappt så man ser nacken. Är det något vissa satsar på att avla fram, eller är det hanar eller vad är anledningen? Intressant att veta!

Kaninisen
0

Sen undrar jag också, fäller de mycket?

rebecca-g
0
Kaninisen
0

#2 Har kollat där, har inte hittat så jättemycket sen är jag väl känd för att vara lite blind. Ska kolla igen!

rebecca-g
0

Kolla rasstandard, där brukar också en beskrivning finnas. där kan du nog också läsa om hur pälsen ska se ut.

Du kan ju maila ngn uppfödare och fråga lite vad som helst också, de brukar inte ha något emot det.

Kaninisen
0

Tack, hittade lite mer nu!

SaraC
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min kompis har nyligen skaffat en pomvalp. Var med henne och hämtade honom så fick träffa ett gäng andra pommar med, både vuxna och valpar. Skulle vilja beskriva det som att helt plötsligt var man omgiven av små pälsbollar som studsade runt, runt en och aldrig var stilla, upp och skuttade/pussade på en Tungan ute

Mitt intryck är att de är riktigt charmiga små hundar. Lätta, men aningen envisa. Fulla i fart, tuffa och hänger på allt. Knappast enormt krävande, men de orkar och klarar mycket mer än vad man kanske tror.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Karizma
0

en fråga bara :D är dessa som dvärgspets? jag har sett nämligen att avelshundar (hanar) erbjuder att para drärgspets samt pomeranian. är det samma ras? Jag vet om en liten dvärgspets han fäller o man får borsta väl annars tovar han till vid bakbenen lätt.

SaraC
0

#7 Ja, det är samma ras.

Karizma
0

Aha :D haha de sa att det var ovanligt med dvärspets men så ser jag ju flera annonser om pomeranian o ser att de är ju itne lika ovanliga :D hehe ska jag medela detta o snäppa till dom på näsan de är lite finfina av sig o tror att deras hund är exlusiv av sig :D nu är han himmla fin o så men ursh vilken gläffsig sak.

SaraC
0

#9 Fast rasen är relativt ovanlig i alla fall. Finns inte överdrivet många Glad

Kaninisen
0

Jag har kollar runt lite på annonser och helt plötsligt fastnade jag på en där en kille sålde pomeranians för 3000:- st! Han ska tydligen jobba mycket och blabla.. men lovar att de har vet. intyg, 6 månaders hälsoförsäkring. Han skickade med några bilder på valparna och jag vet inte, men de hade någon teckning jag inte sett på pomeranians förr. De var nästan lite som… tvättbjörnar i ansiktet med en vit rand på pannan.

Finns det pomeranians med sådan färg? Kollade på klubben och dä såg jag inga sådana. Man blir ju ltie fundersam när någon säljer hunda för 3000:- som normalt kan kosta upp till 15000:-

SaraC
0

#11 Det låter skumt, men man vet ju aldrig heller. Be att få mamma och pappa hunds regnr, inte reggade=inte renrasiga.

Kaninisen
0

#12 Tack för tipset, det ska jag göra!

Kan man inte ha en renrasig hund som inte är reggad då?

SaraC
0

#13 Inte reggad = ingen stamtavla = inte renrasig.

Man kan ju ha en renrasig hund utan stamtavla om man är helt 100 på att föräldrarna är renrasiga, men hunden kommer alltid att räknas som blandras.

När hundar säljs som "renrasiga utan stam" är de oftast så att det finns en anledning till att valparna inte fick reggas. Mamman kan ha varit för ung, någon av föräldrarna var inte godkända för parning osv. Eller så är valparna helt enkelt inte alls renrasiga, utan blandraser.

Karizma
0

3000kr det låter väldigt lite även för en blandras som är så liten.

Kaninisen
0

#14 Okej. Jag har inte så stor koll angående på hundar, antar att det är lite samma som kaniner där jag har större koll.
Jag har mailat och bett om reg nr.

#15 Javisst gör det! Han skyller på jobb men om man skaffar valpar borde man väl veta om man ska jobba eller ej? Det är inte så att man en dag ba "wops nu ska jag jobba mer". Dessutom var valparna 4 månader så man undrar…

[Mova]
0

# 16. finns valparna i sverige? Det låter som att annonserna är en såndära bluff annons från utlandet. Stavar han dåligt?  skiv till han och hör om du får komma och kolla vettja! (Det är oftast där man märker om det är bluff eller ej, för då säger dom oftast, nej tyvärr nån titt hinns inte med bla bla bla, men de vill att du ska skicka pengar så skickar dom en valp till dig och bla bla, men sen kommer ingen valp.)

Berätta gärna hur det går med han :) Men lova mig att inte skicka pengar till någon innan du har sett valpen på riktigt :)

Kaninisen
0

#17 Det är ungefär som du skriver, han undviker att svara om jag kan komma och hälsa på. Han vill gärna skicka hunden och jag har inte förstått om han vill betala den, i början ville han det men nu låter det som om jag ska det. Ja, jag förstår inte vad han skriver. Säkert ngt skumt..

Men inväntar svar ang. reg nr och ifall jag kan komma och kolla. Tack för all hjälp!

[jakke94]
0

du kan ta kontakt med rasklubbens avelsråd och höra med dem

SaraC
0

#16 Det låter ju onekligen som att det är något skumt.

Kan tipsa dig om att kontakta en valpförmedlare hos rasklubben. När jag och kompisen letade valp kollade vi först dem som hade valpar ute på rasklubben och när vi inte hittade något där kontaktade vi valpförmedlaren som hade koll på vilka som snart skulle ha valpar/vilka som hade valpar men inte hade dem ute på rasklubbens förmedlingssida.

[SusannaK]
0

VARNINGSKLOCKOR RINGA!

Gå inte på det här! Vi har tidigare i sommar hållt på med en bedragerska som sålde fralla valpar för 10.000kr på blocket dessa skulle ha stamtavla o regnummer. Hon ville ha 2000kr i tingningsavgift i förskott inbetalt på sitt konto utan att man fått mer bevis än ett foto. Vilket fick oss att dra öronen tillbaka det var tidigare i somras.

Detta foto som hon skickade ut på mail fanns på en kennel som vi ringde upp hon blev rosenrasande o sa INTE NU IGEN. Samma kvinna hade använt hennes bilder förrut o sålt valpar som alltså inte fanns hos henne.

Småhundar är väldigt populärt just nu o det finns massvis som håller på med det här o blåser folk på pengar.

Vi hade kontakt med polisen och har anmält henne både vi och kvinnan på Kenneln. Några andra  som mailade henne o frågade om valparna fick samma bilder alltså ifrån kenneln mm.

Denna kvinna är väldigt kort i svaren svarar dåligt på frågor mm. Det visade sig att hon även hållt på med o sälja hus som inte fanns. ca: 60 anmälningar låg hos polisen på henne och dom visste mycket väl vem hon var.

Vi luskade i det här en tid fick fram 2 styck IP adresser och dom spårade vi till två styck adresser i Skåne.

Så jag hoppas polisen har henne inom galler o lås nu.

Det här med att han ska skicka hunden? Du det finns massvis med smuggelhundar därute också. Samma om han vill mötas upp på en parkering eller dylikt…..då är det bergis något skumt!

Så innan han överhuvudtaget kan ge dig mer kött på benen så ta det väldigt lugnt. Inga pengar i förväg för i jössenamn.

Jag pratade med kvinnan/bedragerskan i telefon mest för att linda in henne lite så vi kunde få fatt i henne. Jag frågade efter papper på stamtavlor regnummer osv. Men hon hade precis flyttat hette det o hade allt i lådor ….aaaaaaa visst liksom. Dessa människor kan sin sak med ljugerier.

SÅ ta det väldigt försiktigt!!!!!

Kaninisen
0

#21 Låter jobbigt!
Jag litar inte alls på denna man, han har flyttat men han ska ut ur landet, han har inte reg. nr osv osv.
Men nyfiken som jag är måste jag fortsätta, ska se vad han säger om jag kan åka upp till honom (han ville skicka valpen med flygplan?)
Han är ju verkligen misstänksam, vad ska man göra om man tror det kan vara något? Man vill ju heller inte ringa polisen i onödan..

SaraC
0

#22 Du kan till exempel anmäla annonsen till det stället du hittade det på. Förhoppningsvis tar de bort den.