valp motion
http://www.bonizashundskola.se/valplara.htm
Bläddra ner till motion.
Vad har ni för åsikter angående detta?
Skulle jag bara gå 10min med Zomox skulle han bli galen oavsett om jag hjärnaktiverade honom.

Pim skulle också bli galen för så lite promenader.
Hon får gå så långt hon orkar, visst bär jag upp henne några minuter sen får hon gå igen.

#1, Så gör jag också. Man ser ju på sin valp när den är trött.
Zomox har massor av energi och älskar att röra på sig. Jag både går och "valptränar" med honom.

2# Exakt. Jag skulle aldrig klara av att hålla Pim helt stilla.Plus att hon leker massor med dom andra hundarna.
Hugo får två 15min promenader varje dag. Han är 3 månader.. Vi går oftast bara ut på gräset när han ska kissa/bajsa.
Det sägs att för långa promenader med valp kan skada benstommen och även orsaka stress.

4# Fast jag tror inte på sånt där att det kan skada valpen. Visst om du skulle låta hunden gå/springa i en timme skulle det kunna sätta sej på höfterna. Men annars tror jag inte det är någon fara om man kan läsa av hunden när den är trött.
Men det är vad jag tror-

#4, Borde det inte orska stress att inte få utlopp för sin energi?
Hur gammal är Zomox då?
// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se
Jag tror att det står så för att dom oerfarna inte ska ut och gå timmar med valpar.
#6 Ingen aning, jag har bara läst det 

#7, 14 veckor.

#9, okej :)
#10 okej, men åtminstånde tycker jag inte man ska gå ut med sin valp 30 min även om valpen vill fortsätta(per promenad såklart då). Inte om den är under 5-6 mån iallafall.

Håller med. Plex blir galen om har inte får komma ut och röra på sig, DÅ stressar han upp sig.
Jag märker när han inte orkar mer och bär då honom.

12, klart man inte ska gå 30min varje promenad.
Jag tar någon lite längre och sedan kortare rundor.

13, precis becci! ;D

Fan bland det värsta jag läst, vilket nonsens!
Okey att valpar inte ska motioneras, men helt klart få gå promenader i sin egna takt.
Medarbetare på: Brukshundraser, http://tavlingshundar.ifokus.se, http://bullhundar.ifokus.se/
Min hemsida: http://nikkishundar.wordpress.com/

mm, jag började skratta när jag läste det! Komiskt med folk som följer schemat noggrant. 
Lite roligt att du startade nästan samma tråd :)…kunde vi tatt i den andra.

Huskyna går inte att följa såna tabeller med. Vi börjar gå så mycket de vill på en gång, med frigång hemma på gården mest hela dagarna (när vi är hemma, annars är det hundgårdarna som gäller). När de är 4-5 månader går vi långa promenader. Vid 6 månader kan vi gå 5-6 km i rask takt, med dem lösa och kopplade varvat.
6-7 månader gamla börjar vi köra in dem, med släde eller 4-hjuling, beroende av årstiden.
När de är 8 månader ska de enligt tabellen få gå sammanlagt 35 min om dagen. Då kan vi köra en mil på bra underlag…
Hundarnas höftben är skapade för att bli som de blir. Man kan förstöra dem genom att ge på tok fel balans i kosten (för mycket eller för luitet calcium tex). Går man och sliter hårt på en dålig höft, så blir det däremot pålagringar som de kanske inte skulle ha fått förrän de blev gamla. Hundar kan få pålagringar och vara halta långt innan ett års ålder, pga för mycket och hård motion. Samma hund med samma motion fast med friska höfter mår bra av det dock.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Jag är av den åsikten att visst ska jag kunna ta saker från valpen/hunden men jag måste göra det på ett sådant sätt som jag skulle vilja att valpen/hunden tog saker från mig, dvs be om lov.
Asså vad är det där för människa. Be om lov till en hund, vart finns ledarskapet någonstans? Hunden ska se mej som en ledare och inte som en jämlike…
Jag reagerade skarpt på motionen. Sindra blev tokig om jag inte gick 20 minuters promenader med henne när hon var 8 veckor! och sen blev hennes energinivår högre för varje vecka…
Å herre min dag!
Okej, kan passa vissa individer och raser men att säga "alla hundar"? Man märker när de blir trötta, och gör man inte det har man normalt sett så mycket vett som ägare att avbryta när det räcker… Kan möjligen hålla med om 2 månader = 5 min då valpen tar in mycket intryck de första promenaderna på nya stället, men 35-40 min totalt för en 8-9 månaders? Det verkar helt åt skogen… 40/3 = ca 13 minuter per promenad = 6,5 minuterssträckor…
Däremot kan jag hålla med om att det inte är ett speciellt smart drag att motionera jättemycket som valp/unghund om man inte har den tiden sen. Citerar "Förläng successivt valpens/hundens promenader upp till så många minuter som familjen har tid att ge hunden dagligen i vuxen ålder. "

Kul att några är på min sida!
*Happy*
Lika många hundägare som det finns lika många "goda råd" finns det oxå för hur folk tycker man ska gå tillväga med valpen eller sin vuxna hund. Att listan inte kan följas rätt av tror jag det flesta fattar?
Man får väl se till sin egen hund, vad den mår bra av helt enkelt. Sen ska man väl inte överdriva med promenader när det är så små som min är 11 veckor. Det var det jag undrade över hur dom som hade valpar gjorde under sin dag tillsammans. Hade kunnat bli en intressant diskussion…….

23, Det är väl precis så de flesta i tråden menar? Att man ser själv på sin egen valp.
Kul att du känner lika! 
Jag är bara glad att man kan gå längre än 5 min per dag med valpen :p När jag såg den sidan tänkte jag att jag kommer ju knappt hinna ut fören jag ska in igen ^^
Men man ser ju på sin egen valp om den är trött eller ej :)

Det är rena promenader de pratar om, det står även efter tabellen att "Vanlig lek i trädgården där valpen är lös är helt ok men i måttliga mängder. Här brukar dock valpen styra det själv. Men om du ser att valpen börjar stressa upp sig o dyl är det dags att bryta."
Jag tog kortare promenader med Aramis när han var valp, i hans takt så klart och inte alls jättelånga, men utan de små promenaderna hade både han och jag blivit tokiga :). Det verkade vara bra för honom att komma ut och se sig omkring :)
Jag tycker det beror på vad man klassar promenader som. Promenader av innerbörden att man går på i hyfsad takt längre sträckor tycker jag att man ska vara väldigt försiktig med. Promenader där valpen får gå och strosa i sin egen takt, stanna och göra som den vill är en helt annan sak. Alternativt att valpen får springa lös till exempel i trädgården.
Många valpar visar inte att de är trötta, utan kämpar glatt på, därför tycker jag att det är bäst att valpen styr takt och att man som matte/husse ändå håller lite koll så att det inte blir för mycket.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

#28, Det är ju även stor skillnad på raser. Skulle inte kunna jämföra min mallevalp med en tex cavaliervalp.
Säger också som #28, alla valpar visar inte att dom är trötta utan fortsätter för att ägaren fortsätter. Några av våra valpar visade det, men somsagt inte alla.
#29 Självklart är det så. Även skillnad med en del tyngre raser som det är extra noga att inte överanstränga förrän de är färdigväxta.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar