Har inte Uppfödaren något ansvar?
En nära vän till mig blev vittne till hundmisshandel.
Eftersom att jag känner både ägaren (som är fodervärd) och uppfödaren (dom är syskon), så tyckte jag att min vän skulle ringa och tala om det för uppfödaren till hunden först. En uppfödare tar oftast tillbaka/omplacerar hunden med blixtens fart!
Min vän ringde uppfödaren till hunden som i sin tur blev jätteglad över att hon ringde henne, hon till och med tackade min vän. Men min vän gjorde också klart för henne att om hon inte tar tillbaka/omplacerar hunden så skulle hon "ringa polis, brandkår och hela helvetet".
Dagen efter flyttar hunden tillbaka till uppfödaren.
Vid ett senare tillfälle pratar uppfödaren och min vän med varandra. Då kommer det fram att uppfödaren och ägaren kommit muntligt överens om att ägaren skulle vara fodervärd, alltså finns det inga papper på varken ägarbyte eller fodervärd.
Uppfödaren var rosenrasande på min vän för att hon ringt henne och inte polisen eller djurskyddet. Hon hade inte råd och tid med en till hund! Varför sa hon inget då när min vän ringde? Varför blev hon glad och tackade när hon i själva verket var skit förbannad?
Tillslut la jag mig i och vi talade om för uppfödaren gång på gång att hon som uppfödare måste ta ansvar för de djur hon fött upp, hon måste se till att djuren får det bra där dom hamnar.
Men hon hävdar på att hon inte haft någon som helst ansvar för hunden från den dagen hon flyttade.
Har inte en uppfödare mer ansvar?
Är det bara att avla, sälja o skita fullständigt i, som gäller?

Har hon sålt hunden så har hon inget ansvar utöver dolda fel. Såld hund är såld hund och hon kan inte blanda sig eller ta tillbaka den hur som hellst.
Men är den på foder så är det ju fortfarande uppfödaren som äger hunden.
Ok!
Hon sålde inte hunden. Hon gav iväg den på foder till ett av sina syskon. Som jag skrev, muntligt avtal. Så det finns inga papper på det.
Skulle jag vara hunduppfödare, så skulle jag självklart reagera i båda fallen, såld hund eller foderhund. Det är ju isf "mina barnbarn" det handlar om. :)
Det är även sjukt att uppfödaren lämnade tillbaka hunden till "ägaren" i en vecka för att kunna åka utomlands.
Det får en att fundera över om hon verkligen är den djurvän hon påstår.
Är hunden på foder har man ju ett ansvar givetvis. Muntligt gäller som skriftligt.
En hund betraktas som en vara. Har man sålt den har man unget att komma med som uppfödare, utom om det gäller dolda fel mm-.
Självklart så skulle jag ställa upp om det krånglade för någon köpare. det har vi gjort flera gånger. Men det beror nog på hur man ser på det.
Vi har en seriös uppfödning. En del andra ser det som extra pengar, vilket det inte är i verkligheten. Därför är det många som vägrar ta tillbaka hundar för det kostar för mycket, dom har inte tid eller har för trångt.
Det är sånt man ska tänka på INNAN man tar en kull. Att kunna vara beredd att ställa upp.
#2 Menar du att hundägare är livegna o inte får inakordera sina hundar i lämplig miljö vid semester?
Om en hund misshandlas så skall man givetvis ringa polisen i första hand! Det är en straffbar handling som kan leda till att personen får djurförbud o inte kan skaffa sig flera hundar.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
vem står då som ägare på hunden? tänkte vem är reggad som ägare? Står fodervärden som ägare är det så att uppfödaren har inget ansvar, men jag tycker ändå att man som uppfödare bör visa sitt intresse för att alla får ett bra liv 8de hundar man fött upp)