Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1591 ggr
Rafflan
0

Cykla med hund?

När kan man börja cykla med sin hund?

KadjaNina
0

Har för mig att det är efter ett år. Är inte säker.

Nikkis
0

Man brukar i regel säga vid 1 års ålder kan man börja cykla lite lätt med en hund.
Men jag personligen började inte med det förens jag hade röntgat min hund och sett att han är fri.

Sen är det beroende på vilken ras man har!?

pippa__
0

Är hunden frisk ska du kunna cykla med den när den är 18 månader.

Jag har dock börjat tidigare. Jag började smått när Locca bara var ett halvår..

Vattnadal
0

Vi börjar tidigt med våra, då det är huskyn, redan vid 6 mån får de första svängarna dragträning. Vi är noga med att det ska vara roligt och att de inte ska bli för trötta i början.
Våra golden har fått vänta till de är friröntgade vid en bra bit över året. Cyklar gärna med dem lösa, och i sakta mak i början, till skillnad mot huskyna som dragtränas.

Ännu noggrannare är vi att det inte ska vara för varmt. Ingen barmarksträning om det är över 12 grader!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Jonna75
0

Jag börjar med mina kring 8-9 mån ålder väldigt. Första gången(rna) går jag med cykeln, beroende på hur hunden är. Vill gärna lära dom lite cyckel vett innan jag sätter mig upp å sen blir d korta svängar. När dom är kring 1 år så ökar jag så det blir kring 5-8 km.

Men då jag gör som ovanstående, alltså drar in mina hundar, där startar jag den träningen ungefär samtidigt som cyklingen. Allt är ju beroende på hur åldern kommer in vilken årstid det är. Är d en stor tung ras så skulle jag vänta längre.

empan-hampus
0

Jag började cykla med Nemo när han var 1 år ungefär… Och han älskar det ^^
Hugo är än så länge bara 12 veckor så han får vänta ett tag innan han får springa bredvid cykeln Flört

Magdalenaa
0

Vi började med våran storpudel när han var drygt 10 eller 11 månader. Han har energi som jag vet inte vad. Nu är han 1 år och några dagar.  Han springer jag ganska mycket med för han behöver det rejält. Han har ork av guds nåde också. Vi började ju att cykla en bit först och sen mer och mer och nu kanske 6 km som mest har vi gjort. Sprigningen tog vi även lugnt med i början och nu som max 7 km :) Han är ändå pigg efter springpassen!!!!

Ricko
0

Huskyn var nog vid 6 mån men resten av våra hundar vi 1 års ålder har jag för mig.

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se