Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 6459 ggr
[Kamillah]
0

Valp äter inte

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fick hem en Chihuahua valp igår runt 3-tiden (12 veckor) och resten av dagen så åt hon knappt något alls, hon kanske fick i sig 7 pluppar torrfoder som jag fick handmata henne med efter att de blivit helt dränkta i vatten för annars ville hon inte äta.

På kvällen vid ca 12 så drack hon lite också, på morgonen när vi vaknade idag så hade hon varken ätit eller druckit under natten.

Hon har vart aktiv och lekt idag och verkar må bra som en valp ska, men hon har varken ätit eller druckit någonting alls. Kissar och bajsar har hon gjort som hon ska hela tiden, var nyss ute med henne.

Vad ska vi göra? Vänta ut och hoppas på att hon äter och dricker nåt imorrn? Förstår att detta kan bero på att hon saknar sin mamma då hon gnällt lite då och då, men verkar ju lite konstigt att hon inte ätit något eller druckit en enda droppe på en hel dag.

Biejvve
0

Helt normalt, fick också min valp för ca 8 dagar sedan och hon åt knappt något, kanske även mindre än vad din åt, som din valp kissat och bajsat normalt, lek var lite mindre, vatten drack hon inte på minst två dagar. Som du skrev pga av att hon saknar sin mamma.

Idag 8 dagar senare så äter hon helt normalt och äter allt som erbjuds Glad

Min valp började äta normalt ungefär 4-5 dagar efter att vi hämtat henne. Så vänta några dagar och fortsätt med att erbjuda din valp mat och vatten, plösligt släpper det ska du se Glad.

Lycka till med den nya valpen

Yessica
0

Det är vanligt att valparna inte äter. Just för att den flyttat ifrån sin mamma och syskon och kommer till ett nytt okänt ställe. Jag har varit noga med båda mina hundar att vill dom inte äta har jag ställt undan maten efter 5min och så har jag erbjudit dom vid nästa tillfälle. Jag har inte låtit det stå framme och låtit hundarna äta när dom själv känner för det. Hundar mår bäst av regelbundna måltider och då blir det inte bra att dom går och smäter under dagen. Till slut kommer dom på att mat är bra att ha, då kommer dom börja äta. Efter en sådan period missar dom inte maten gärna. Flört

Sting får bland för sig att hon inte ska ha mat, och då ställer jag helt enkelt undan och erbjuder till nästa mål. Vill hon fortfarande inte ha upprepar jag samma sak tills hon vill ha. Då brukar hon oftast äta varenda mål en tid framöver tills hon får för sig något sånt där igen. Haha!

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Biejvve
0

#2 Jag gör också faktiskt som du fast jag har maten framme i 30min sen plockar jag bort tallrikar Glad

Noa-Nisse
0

så gjorde vi också i början när timmie var valp. men sen övergick det till att han har maten framme hela tiden (oblötat) det fungerar bra för oss och för honom  =) men gör som de andra säger iallafall nu när hon är i valpstadiet. :)

lycka till

Medarbetare på Hundar.ifokus

Yessica
0

#3 Okej, det är en bra metod!

#4 Man kan även göra samma sak med en äldre hund som får matvägran. Glad

Ha en bra dag!

[Kamillah]
0

jodå vi har det bara framme ett litet tag sen så tar vi bort maten om hon inte äter upp.

Allt har gått bra nu iaf! Hon äter som hon ska. :)

[SusannaK]
0

Första dygnet åt vår valp dåligt med men han fick snart raskt sin aptit tillbaka nu är han så glad i mat som bara den :)..men visst oroar man sig lite när dom inte äter. Vår uppfödare meddelade oss dock innan han for ifrån dom att det är mycket vanligt att det blir så.

Royalz
0

Hur länge ska man ha framme maten om dom inte äter? 10min?

Yessica
0

#6 Så bra att hon äter nu. Glad
#8 Jag brukar ta bort på en gång om Sting inte börjar äta faktiskt. För jag vet att vill hon inte ha då så går hon inte tillbaka senare heller.

Ha en bra dag!