Hundar iFokus

Hundar

Etikettpälsvård-omvårdnad
Läst 25240 ggr
Ziggi
40

Trimma en cavalier?

Så vitt jag förstår det så trimmar man regelbundet så fäller hunden i princip inget? Detta gäller ju då trimraser, men hur är det med en cavalier king charles spaniel? Kan man trimma hunden och få samma effekt som man skulle få på en trimmad snauzcher?

I ras standarden står det att en cavalier inte ska trimmas men om man inte heller vill ställa ut, spelar det någon roll då?

Jag har även hört att pälsen på en cavalier blir förstörd om den trimmas? Stämmer det? I så fall vad menar man med "förstörd"?

destroyed
1

att pälsen blir tovig och ful dte är vad som menas med att den blir förstörd. Den växer inte ut så samma sätt som en Pudel eller schnauzer En kille här trimmade ner sin golden och det var det värsta han kunnat göra. En cavalier ska absolut inte trimmas det är ingen trimras.

Ziggi
0

#1 Ok, vet du något annat sätt som man kan minimera att hunden fäller mycket? :)

destroyed
0

Borsta mycket vid fällningsperioden sen finns det en viss vitamin som gör att hunden fäller av allting så det för att det är lättare att ta bort allting då än att det håller på flera veckor. Sen så finns det ju vissa som badar hunden när de fäller för då kanske  mycket mer päls ramlade av..

Ziggi
0

#3 En vitamin? Varför brukar man inte höra om de så ofta? Är dte nått skummt med den? ;)

destroyed
0

nää jag tror att det är vanlig B vitamin tror jag

Ziggi
0

Skriver vet ut det eller kan man köpa på apoteket? :)

Noa-Nisse
0

men B vitamin tog jag själv för ca 4 månader sedan för att stärka håret så att jag inte skulle typ fälla/tappa så mycket hår :P

vill man inte ha den effekten att hunden tappar mer vid just ett tillfälle? just då när man tar vitamintillskottet, eller vad var det ni menade?

Medarbetare på Hundar.ifokus

Ziggi
0

#7 Ja precis. Att hunden fäller av allt vid ett tillfälle. Fast det kanske inte är just B-vitamin som man ska ge?

Hur långt är det där tillfället då hunden fäller allt på en gång? Är det under tre till två dagar? Mer, mindre?

I vanliga fall så fäller väll dom flesta hundar lite mer på våren och hösten? Eller? Hur länge fäller dom då och hur mycket mindre fäller dom resten av året?

Ojoj, nu blev det många frågor! Skäms Tacksam om nån orkar svara! :)

destroyed
0

7#jag är inte säker men jag har för mej att det är B-vitamin av något slag. Jag kan ha jättefel men jag har hört det iaf. Pälsen ramlar av lite beroende på hunden. Vissa pälsar ramlar av direkt andra får man ge vitaminen i några dagar innan något händer.

Vid våren och hösten är nog de största fällningsperioderna. och då kan det vara bra idé att bada dem också mycket lös päls försvinner vid bad. Sen får man ju när man har en ras som fäller så får man stå ut med hundhår. Jag har börjat hålla med den skaran som säger att om man skaffar en pälshund och bara håller den nerklippt så finns det andra raser man hellre kan välja så man slipper det och kan istället ha någonting annat. Jag förstår ju fullständigt om man är allergisk eller om man tycker att just den rasen passar en bäst men vill inte hålla på med pälsvården. Men jag har stött på dem idioterna som har skaffat Pudel för att den inte fäller, lämnar in den till en trimmare för att trimma ner den varje månad. Slöseri enligt mej. Nu blev det lite OT:P Men jag hoppas att du blev lite klokare och kanske nnågon annan som vet lite mer kan svara bättre

Ziggi
0

Jag har börjat hålla med den skaran som säger att om man skaffar en pälshund och bara håller den nerklippt så finns det andra raser man hellre kan välja så man slipper det och kan istället ha någonting annat. Jag förstår ju fullständigt om man är allergisk eller om man tycker att just den rasen passar en bäst men vill inte hålla på med pälsvården. Men jag har stött på dem idioterna som har skaffat Pudel för att den inte fäller, lämnar in den till en trimmare för att trimma ner den varje månad.

nu hänger jag inte med här :P Är en päls hund en hund som fäller? Iså fall fäller den inte när den är ned klippt?

Ziggi
0

En sista fråga, i rasstandarden står det att en cavalier inte heller ska klippas. Blir pälsen förstörd om man klipper den?

[SusannaK]
0

#11 Förstörd o förstörd men vad finns för anledning att klippa den. Pälsen växer ju inte hela tiden. Dom har ju en fin päls.

destroyed
0

10# som jag sa det blev lite OT men en pälshund är en hund som man måste sköta pälsen på ofta. Pudel t.ex.

Kaninisen
1

#1 Vad menar du med det värsta han kunde göra? Bara nyfiken, blev det fult eller fällde den mer?

destroyed
0

14# Ja, pälsen blev jättetovig och om man trimmar ner hundar som har långt hår eller liknande som inte ska trimmas ner så förstör man deras sätt att justera värme och kyla. Hunden måste nu borstas hela tiden och fixas till för att pälsen ska återgå till det normala men om man är lat som han var så fortsätter han bara att raka ner hunden hela tiden och den ser helt förskräcklig ut nu… och kan knappt gå ut för att den nästan fryser ihjäl

Ziggi
0

#12 Om vi nu ska köpa en cavlier så ska vi inte klippa ned den helt utan bara klippa lite på öronen så att dom inte tovar sig så lätt. och så att dom inte hamnar i maten när hunden äter :)

#13 Aha, ok :)

destroyed
0

16# Annars finns det bra skålar som man kan använda sån är långsmala. Idealiska för de med hängöron:)

Ziggi
0

#17 Jo sådana har jag sett, men det är inte bara i maten som dom är i vägen utan även när dom spårar så släpar dom ju i marken.

Men det är bara vad jag tycker :)