Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 3739 ggr
Piggsvinet
0

hundras?

Vi är en familj som alltid planerat på att skaffa hund men kan inte komma på rätt hundras!

Vi vill ha en hund som inte har för hög energi eller är för stor.         Vi har tid för att gå ut högst 80 - 100 minuter med den om dagen..  Den får inte heller håra jätte mycket utan helst lagom..     Gärna barnvänlig men inget måste.       Vi vill att den ska vara ganska lagom lättlärd.

Den yngsta i våran familj är 12 år.

Det verkar helt omöjligt att välja rätt hundras..

Någon som skulle kunna komma med bra förslag? Det uppskattar vi verkligen!

Ricko
0

Labrador retriever? Bara ni ger den vad den behöver så ska det nog funka. dock ska den helst gå ut 2-3 tim(vilket nästan alla hundar ska) Men om ni aktiverar den mer och gör andra saker med räcker det nog med 1½ timme om dan.

Har ni nån erfarenhet av någon slags hund?

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

empan-hampus
0

#1 Labrador är en krävande ras.

Piggsvinet
0

#1 Nej det här blir våran första hund.  Men vi har testat gått ut och gått med grannens golden retriever och haft den hemma i 1 vecka och så. Golden Retriver har vi funderat på men den var liiite för stor då 12 åringen skulle vilja gå ut och gå med hunden ibland..   Men det beror säkert på hur man tränar/lär den till att den inte får springa iväg..               Labradorer är fina men dock kanske lite för stora.

Piggsvinet
0

#2 Precis min tanke

empan-hampus
0

Men 80min om dagen är inte mycket alls…. Plus att alla hundar behöver arbeta på ett eller annat sätt… Och behöver vara ute mer än så.. Flört

Ricko
0

3# När jag var 10 år gick jag själv ut med min Schäfer/Vita herdehund.(Den drog när det kom hanhundar/katter allt den kunde också då)

Jag klarar av Sibbar, Schäfrar, Jämtar och andra större hundraser (fyller 12 nu i okt) det bror ju på hur stark man är m.m.

Piggsvinet
0

80 minuter om dagen klarar vi lätt av..   Vi går långa promenader i skogen flera gånger om dagen så det ska inte vara något problem med.

Ricko
0

7# Så du menade att ni kommer gå 80min på varje promenad och att ni typ går 3-4 promenader? För att vi lättare ska bedömma kan du väll skriva hur en dag kommer se ut för er.

Ricko
0

#2 Jo men hon skrev ju inte att hon inte kan klara av mer krävande hundar.  Hon skrev bara att den inte skulle ha så mycket energi, Men det finns ju 3 olika sorters Labbar och nu minns jag inte vem av Utställnings och den andra(som jag inte minns namnet på) som inte har så jäätte mycket energi. Eller ja det bror väll på hur mycket energi TS menade.

Piggsvinet
0

På morgonen Går vi 30 minuter (Går runt stan)

Efter Lunchen går vi 40-60 minuter(går skogs promenad)

Efter Middagen går vi 80 minuter(går en annan lång skogs promenad)

Kvällen 20 minuter(varierar)

Vi bor i ett medelstort hus.  (villa område)

Vi har en egen tomt där hunden kan springa. Tyvärr inte så jätte stor.        

Jag själv vill ha en lite större hund medan barnen vill ha en lite mindre..   Så önskemålet är väll en Medelstor hund.

(vi har staket runt tomten)

Piggsvinet
0

#9 Vilken energi som helst bara den inte är jätte hög(chihuahua)

Ricko
0

10# Okej, vilken tid på morgonen kommer ni gå ut då? :)

empan-hampus
0

#10 Som jag uppfattade det skulle ni gå 80 min om dagen Alltså cirka en 15 min varje promenad. Men då missförstod jag ju.

Vad har ni tänkt göra med den? Bara sällskap eller?

Piggsvinet
0

#12 Varierar Olika dagar..

#13 Jaså, Nej då.      Vi hade tänkt träna agility med hunden och sällskap.

Piggsvinet
0

En hund kan vara hemma 5 timmar högst stog det någon stans men vi kommer högst vara borta tre och en halv timme om dagen förutom helgerna då är vi inte borta alls.

rebecca-g
0

Jag tycker mellanpudel låter som en utmärkt ras för er.

Hårar inte, lättlärd och älskar att följa med på allt ,

Nej, en hund behöver inte gå ut och gå i 2-3 timmar om dagen, detta skulle vara ca 2 1/2 mil dagligen. Hunden bygger upp sin kondition fort och kommer tillsut behöva gå kanske 5 mil om dagen för att känna sig ngt tillfredsställd.

60 minuter fungerar jätte bra, och i snabb takt är detta 5-6 km. Men en hund mår också bra av att få ligga någon dag och inte göra något alls.

Man sätter själv ribban, visst vissa raser kräver mer aktivering än andra, och vissa hundar kräver betydlig mkt mer motion för att hålla sig i form, ex draghundar. Men inte våra vanliga sällskapshundar.

rebecca-g
0

Jag tycker mellanpudel låter som en utmärkt ras för er.

Hårar inte, lättlärd och älskar att följa med på allt ,

Nej, en hund behöver inte gå ut och gå i 2-3 timmar om dagen, detta skulle vara ca 2 1/2 mil dagligen. Hunden bygger upp sin kondition fort och kommer tillsut behöva gå kanske 5 mil om dagen för att känna sig ngt tillfredsställd.

60 minuter fungerar jätte bra, och i snabb takt är detta 5-6 km. Men en hund mår också bra av att få ligga någon dag och inte göra något alls.

Man sätter själv ribban, visst vissa raser kräver mer aktivering än andra, och vissa hundar kräver betydlig mkt mer motion för att hålla sig i form, ex draghundar. Men inte våra vanliga sällskapshundar.

Piggsvinet
0

#17    Vi har funderat på Pudel förut men jag blev attackerad av en pudel två gånger och har fortfarande kvar bitmärken i armen efter det. Pudel är också en hundras som behöver mycket pälsvård.

Pudeln är ingen av oss speciellt intresserade av.. 

Att hunden hårar spelar ingen som helst roll.

Piggsvinet
0

Tack för alla svar! Ni har verkligen hjälpt oss

Piggsvinet
0

Tack för alla svar!  Ni hjälper oss verkligen*

Ricko
0

18# Fast bara för en hund biter en betyder det inte att alla av den rasen kommer göra det. Fast förstår att ni ändå kanske inte vill ha en men.

Piggsvinet
0

#21 nej självklart men det är en hund vi inte kommer köpa.

Ricko
0

22# Okej, påpekade det bara.

Piggsvinet
0

#23 Jag vet :)

Ricko
0

24# aa :)

Men många väljer ju att inte skaffa en hundras för dom blivit bitit av en hund som varit en just ras. Därför sa jag det ;)

empan-hampus
0

En cavalier king charles spaniel kanske? Glad

empan-hampus
0

Eller en king charles spaniel Tungan ute

tsset
0

Tollare, men kanske för stor den också?

Tax, shetland sheepdog, en av de tyska spetsarna, cairnterrier eller annan mindre terrier, dvärgschnauzer, schipperke, pumi, pudel…. lite mindre raser där något kanske kan vara intressant?

Alltid svårt att ge exempel, de raser jag nämnt har olika energinivåer och "lättlärdhet",  just för att man ser det där så olika… en hög energinivå kan för någon vara att hunden behöver motion en gång i veckan och för en annan att en hund behöver jobba aktivt dagligen…

Vill också säga att pudelns pälsvård kan vara riktigt simpel om man väljer att klippa ner den, även om du tydligt inte vill ha en. Låt inte pälsen skrämma dig, klippraser kan klippas ner om du inte tänker ställa ut ;)

Fler frågor som kan hjälpa oss vägleda:

- Vilka instinkter får den ha och inte ha? Jakt, vall, vakt…. Även om man inte arbetar med dem för det ändamålet finns (nästan) alltid de rastypiska instinkterna där.

- Vilket temprament/psyke får den ha/inte ha? Modig, självständig, vek, social, öppen, sluten…

Piggsvinet
0

Den får gärna ha vallnings instinkter eller lite vakt instinkter men inte så mycket jakt efterssom vi har kaniner här hemma.

Tempramentet ska vara: Väldigt social, modig och lekfull.

Det får inte vara: Väldigt envis, Aggressiv eller fullt självständig.

empan-hampus
0

#29 Aggressiv finns det ingen hundras som är, om inte ägaren gjort den det… Flört

Piggsvinet
0

#30 men lätt att bli aggresiv eller när den leker osv.. :P 

Gärna lättlärd!

empan-hampus
0

Du ville inte ha en liten hund? Glad

Ricko
0

31# Förstår inte vad du menar med aggressiv? Alltså jag kan ju säga att Pitbullen t.ex har större tendens men.

Lättlärd är Schäfern ;) Men ingen förstahund. och kräver mycket. + så är dom ganska stora.

empan-hampus
0

#33 Varför tog du då upp schäfern?

gullenos
0

Chihuahua, barnvänlig, måste inte gå ut så långt (men kan göra det lika mycket som en stor hund) De är lättlärda (i rätt händer) och världens finaste :) De är i lagom storlek med

empan-hampus
0

#35 Om jag uppfattade det rätt i inlägg #11 vill hon inte ha Chihuahua Glad

gullenos
0

#36 okej hah läste inte hela … :P

Piggsvinet
0

Haha Chihuahua är lite för ettrig och liten    

Vi är ganska noga.. xD

Hur är det med Shetland Sheepdog & Golden Retriever? Tror ni att det skulle passa oss? eller är dom mer krävande?

Maddepadde
0

Ett kan jag bara säga - Retriever över lag är flams-och-trams.
OM du ska ha en retriever så ska ni nog ha en Golden från utställningslinjer - INGA jaktlinjer!

Sheltie, nej - det är en aktiv ras som behöver mer aktivering än det verkar som att ni är beredda att ge.

Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

rebecca-g
0

En tollare i ett hem med sådan begränsad aktivering?

Tror inte det. En tollare kräver verkligen sin förare, och är verkligen inte en ras som passar alla. Detta kommer antagligen resultera i att hunden behöver omplaceras, eller helt enkelt vantrivs.

Tillbaka till ämnet.

Om det inte vore för att ni vill han en hund av större format så skulle jag säga -

Cavalier King Charles Spaniel. Otrolig familjehund, mina föräldrar har en.

Supermysig hund, lättlärd, älskar allt & alla, hänger gärna med på allt. Kräver dock en del pälsvård men yngre barn brukar tycka det är ganska kul att pyssla om djur så det kanske bara är uppskattat.

Hoppas ni hittar "er" ras!

Piggsvinet
0

#39 Okej, för golden retriever verkar intressant.

#40 Cavalier King Charles Spaniel är mycket fina och söta.. Den verkar också intressant.

tsset
0

#39 Nyfiken fråga - hur menar du med flams-och-trams? I övrigt håller jag med om att en utst. golden skulle passa bra mycket bättre än en jakt.

#40 Notera att jag också skrev att jag föreslog flera raser med OLIKA behov av aktivering, olika "energinivåer". Jag vet vad raserna kräver, men att säga att "de där räcker inte för den rasen" känns ganska fel, hur ska vi veta om deras minuter räcker eller inte? För det är ju bara minuter som har nämnts. Någon skriver ett ord på en timme, en annan en hel roman. Jag antar också att TS kommer kolla upp tänkta raser bättre och därifrån skaffa sig en uppfattning om det är rätt ras för dem eller ej, vilket de verkar ha gjort tidigare.

#41 Golden är en fin ras, det enda som oroar mig är att den kanske blir lite för stor för yngsta barnet? Tyckte du nämnde något om det…

rebecca-g
0

#42 Det där var en ganska dålig jämförelse.

"Vi vill ha en hund som inte har för hög energi.."

De tollare jag känner kan jobba flera timmar i sträck och dessa hundar har energi så att det räcker och blir över. Vågar inte ens tänka hur en Tollare som inte får arbeta mår.

Om TS däremot önskat sig en hund med grymt mkt arbetsvilja o energi för till exempelvis jaktträning eller för bruks eller annan mer tävlingsinriktad träning så kanske Tollaren vart något för denne.

Påpekar bara detta för att det är väldigt lätt att vilseleda människor är gröna på det här med raser, och rasval, och en tollare i fel händer är inte en rolig hund

tsset
0

#43 Tollaren nämnde jag för att den är mindre än labradoren, lättlärd och beroende på hur man ser på saken "inte för hög energinivå". Jag tänker som sagt inte avgöra om deras minuter räcker för en speciell ras, inte genom en forumstråd iaf.

Utöver tollaren nämnde jag många fler raser som kräver en hel del arbete för att må bra, men det kanske inte var lika känsligt som tollaren?

Jag skrev också, och nu återupprepar jag mig, att jag nämnde raser med OLIKA behov och att det är väldigt OLIKA på hur man ser på saken. För mig har t.ex. tollaren inte en hög "energinivå" men det kanske är för högt för TS, eller dig eller min granne eller vem som helst. Men inte för mig, man tolkar det olika, allt är relativt.

Ingen arbetande hund är en rolig hund i fel händer, en arbetande hund ska arbeta det är självklart för mig. Hade TS sagt "bara till sällskap, vi tänker inte träna något" hade jag inte nämnt den, inte heller pumin m.fl. men nu nämndes agilityträning, vilken nivå och hur mycket är inte sagt. Allt från Tax till BC kan passa under kategorin "agilityträning".

Ricko
0

#34 för att Schäfern är det.

empan-hampus
0

#45 Ja, den är lättlärd, jag vet, jag har haft schäfer. Men inget annat i hennes beskrivning på rasen hon ville ha matchar schäfern förutom att den är lättlärd. Så varför ta upp den?

Skit samma x)

Ricko
0

46# Jo jag vet.

Men som sagt: Skit samma.

empan-hampus
0

#47 Haha aa, orka tjaffsa för en sån sak liksom. Förlåt, var faktiskt jag som börja Tungan ute