Agility
Jag hade blivit glad om någon kan förklara vad agility igentligen går ut på?
Vad menas men att ta pinnar?
Hörde något om inoff och off, vad är skillnaden?
Jag vill veta allt om hur agility tävling går till!! ;D
Har bara tränat agility inte tävlat så om tävlingar kan jag tyvärr inte så jätte mycket om :P
// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se
#1 okej
agility går ut på att på så snabb tid som möjligt och med så lite fel som möjligt ta sig igenom en hinderbana. Hindrena består av vanliga hopphinder, tunnlar, slalom och klätterhinder. det finns väldigt många fel man kan göra på en agilitybana och om gör det får man 5 fel som det heter, och det kan man få för att man t.ex. nuddar hunden, hunden går ur slalomen. sen kan man också få en vägran och det hör man ju nästan vad det betyder, att hunden vägrar att t.ex hoppa ett specifikt hinder. man kan också bli diskad, och det blir man om man t.ex. tar ett hinder i fel ordning.
pinnar som det heter får man när man placerar sig så pass bra att man får en pinne. (haha låter konstigt) men men. det finns ju 3 olika klasser i agilityn klass 1, klass 2, och klass 3. alla börjar i klass ett, efter att man tagit 3 pinnar hoppar man vidare upp i klass 2 och efter ytterligare 3 pinnar hoppar man vidare upp i klass 3.
inofficiell tävling är en tävling som inte räkar med resultaten vidare. man kan alltså inte ta några pinnar för att gå vidare upp i klass.
officiell tävling är tvärtemot, där räknas resultaten och man kan ta pinnar.
glöm heller inte att det finns två olika sorters tävlingar. det finns Hopp och det finns Agility. I Hopp klasserna finns det inga klätterhinder, alltså bommen, A:et eller Vippan ska aldrig vara med på banan. och i Agilityklassen finns de med. Alltså kan man t.ex. ligga i Agility klass 2 men fortfarande ligga Hopp klass1.
också finns det ju tre olika storleksklasser, small, medium och large. vilket innebär att en liten papillon inte tävlar mot en Border collie.
sen finns även veteranklass på vissa tävlingar och där får alla hundar över 7 år tävla. det innebär att det brukar vara lite längre uträknad tid på banan än de vanliga klasserna. men man kan inte både tävla i veteranklass i t.ex. hoppklassen och vanlig klass i agilityklassen. utan man får välja antingen.
1 år måste hunden vara fylld för att få börja träna agility, och jag har för mig att man får börja tävla vid 1,5 års åldern? men inget jag är säker på.
man brukar börja som nybörjaragility och sen fortsätta som fortsättningsagility och efter det komma i träning/tävlingsgruppen. men det är väldigt olika från klubb till klubb. min klubb t.ex. har alltid en kurs innan nybörjaragilityn som heter lydnadsagility för att checka av hundarna och förarna klarar av de huvudsakliga sakerna såsom inkallning på banan och störmoment undet träning.
och alla hundar kan träna och tävla agility men om man satsar stor på det så ska man helst välja en smidig ras som är snabb och arbetsvillig.
när man börjar tävla så ska man inte ge upp direkt bara för att man diskar sig. jag diskade mig säkert på 20 tävlingar om inte mer innan jag fick kläm på det hela. för bara för att det fungerar på träningen så betyder inte det att det fungerar på tävlingen.
så nu har jag typ skrivit de basala sakerna, hoppas att det hjälpte :)
Fläkt och fart Agility såklart ;)
Medarbetare på Hundar.ifokus

#3 Jättebra skrivit!
//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida
#4 tack så mycket!! 
Medarbetare på Hundar.ifokus
#3 super bra info!!:) tack
Hunden är din bästa vän
ristrom.blogg.se
#3 taack ;D precis den informationen jag ville ha! ;) tack igen! jätte bra!