Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 4426 ggr
Bestla
0

navelbråck

jag ska hämta hem en  valp om två veckor. innan hon kommer hem ska hon opereras för navelbråck. var kan man hitta bra information om den åkomman?

är operationen farlig? påverkar navelbråcket livslängden? jag är lite småorolig för mig tös faktiskt.

Mischa
0

Det finns olika grader av navelbråck.

Oftast är det inga problem utan utgör mest ett skönhetsfel, men ibland kan det vara så att bråcket bli betydligt större och allvarligare och det finns ett hål i bukväggen (bråcket) och att då både fettvävnad och i värsta fall tarmar kan komma ut genom det och jag antar att det är därför din valp skall opereras.

Men går operationen utan komplikationer så lär du få en helt normal valp igen.

Navelbråck kan i många fall vara genetiskt betingat så valpen bör inte gå i fortsatt avel.

hittade lita att läsa om det

≧◔◡◔≦

Bestla
0

uppfödaren hon gick inte in så utförligt på vad ett navelbråck innebar och jag var inte den som ställde massa frågor kring det, då hon sa att det var en relativt harmlös åkomma som inte skulle vålla hunden något problem i framtiden…..men jag är lite ängslig av mig och tror alltid det värsta =)

läste länken och hittade lite mer info. nu tycker jag ändå att jag fått svar på det jag undrade över. en operation är ju dock ändå en operation och komplikationer kan tillstöta, men vad jag förstått så räknas detta ändå som ett lindrigt ingrepp och majoriteten vovvar är på benen några timmar senare.

hon ska inte avlas på utan vara en familje hund "bara", en nog så stor uppgift för henne =)

tack för länken ialla fall!

destroyed
0

Min hudn har ett navelbråck det är inget beskymmer. Hade det varit ett stort så hade det varit lite allvarligare. Det är inget som förkortar livslängden utan det är bara mamma som har varit lite sarvig med navelsträngen:)

oh-la
0

nja, det är faktiskt i många fall genetiskt. därför ska man aldrig avla på en hund med navelbråck. risken finns att valparna som föds får riktigt otäcka åkommor som öppen buk.

nybban
0

Har en valpkull som jag besiktigade idag. Har känt att en av valparna har en liten, liten bula på magen. Men den var tydligen så liten så vet. märkte det inte ens, men jag påpekade det så han kollade igen och jo, då märkte han det. Men det var så lite, så han sa att det är ingenting som kommer att ha nån betydelse eller bli nåt problem. Han skrev i besiktningspapperet "väldigt lindrigt navelbråck" Det är alltså en liten bula som är kanske ½ cm i diameter, den syns inte alls, utan om man känner just vid naveln, så känner man den, men annars märks inget alls.

Bestla
0

det blev inte så att jag fick hem den där lilla valptjejen……det visade sig vara ytterligare "fel" på henne som jag anser att jag inte kan sköta om på bästa sätt, tyvärr =(…hon har även pl. visst kan vovvar leva gott med det oxå, om det är den lindriga varianten. men jag vågar inte chansa då det är en sjukdom som inte blir bättre utan oftare ökar på i styrka har jag fått veta. som förstagångshund klarar jag nog inte det. hoppas innerligt, innerligt hon får ett kärleksfullt hem. det är hon värd. lilla gumman =(

Kaninisen
0

#6 Åh nej vad tråkigt!

Ricko
0

Tråkigt med navelbråck, Min kompis Bearded Collie har navelbråck. Han är 2 år och han mår prima. Dock kan han ju inte gå utställning medn han lide inte av det. Och somsagt bror det ju på vilken grads navelbråck han har.

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se