Ni som har hundar
1. Vilken/Vilka ras/raser har din/dina hund?/hundar?
2. Vad heter din/dina hund?/hundar?
3. Var har du köpt den/dem?
4. Hur är hon/han i temperamentet?
5. Tävlar ni inom någonting?
6. Det bästa med att ha hund?
7. Det sämsta med att ha hund?
8. Tips till de som funderar på att skaffa hund?
9. Vilken ras rekommenderar du till nybörjare?
10. Favoritras?
11. Favoritsysselsättning med hunden?
12. Hundens Favoritmat?
13. När är din/dina hund/hundar född/födda?
14. Favorit årstid med hunden?
15. Varför skaffade du hund?
16. Ångrar du att du skaffade hund? Varför i så fall?
17. Sötaste rasen?
18. Fulaste rasen?
19. Hundens fördelar?
20. Hundens nackdelar?
21. Övrigt?
1. Vilken/Vilka ras/raser har din/dina hund?/hundar? Berner sennen
2. Vad heter din/dina hund?/hundar? Han heter Rävkullens Columbus på pappret men kallas Aramis
3. Var har du köpt den/dem? Rävkullens kennel
4. Hur är hon/han i temperamentet? Glad, mysig, lättlärd, busig.
5. Tävlar ni inom någonting? Nej
6. Det bästa med att ha hund? Får en underbar kompis, man kommer ut varje dag.
7. Det sämsta med att ha hund? Kan bli dyrt med sjukdomar och så
8. Tips till de som funderar på att skaffa hund? Läs på ordentligt om rasen man är intresserad av, se till så den passar ens önskemål :)
9. Vilken ras rekommenderar du till nybörjare? Det beror helt på vad man vill ha ut av sin hund
10. Favoritras? Berner sennen och schäfer
11. Favoritsysselsättning med hunden? Skogspromenader
12. Hundens Favoritmat? Allt :P
13. När är din/dina hund/hundar född/födda? Den 6 juli 2007
14. Favorit årstid med hunden? Sommaren
15. Varför skaffade du hund? Uppväxt med hundar och tycker inte livet är helt utan dom
16. Ångrar du att du skaffade hund? Varför i så fall? Aldrig.
17. Sötaste rasen? Berner sennen :)
18. Fulaste rasen? Vet inte
19. Hundens fördelar? Underbar vän, man har alltid sällskap på promenader, finns så många fördelar.
20. Hundens nackdelar? Kan bara komma på att det kan bli dyrt, annars kommer jag inte på nå nackdelar.
1. Vilken/Vilka ras/raser har din/dina hund?/hundar? Japansk spets
2. Vad heter din/dina hund?/hundar? Eros Di Paranor, kallas bara Eros eller Polisen.
3. Var har du köpt den/dem? Kommer ursprungligen från en kennel i Italien, jag har haft honom på foder och sedan blev han min.
4. Hur är hon/han i temperamentet? Glad, uppmärksam, sällskapssökande, gosig, lättlärd, envis och full i spring och bus!
5. Tävlar ni inom någonting? Nej.
6. Det bästa med att ha hund? Man har alltid en bästa vän som finns där.
7. Det sämsta med att ha hund? Kan vara knepigt att pussla med hundvakter ibland.
8. Tips till de som funderar på att skaffa hund? Tänk över det ordentligt, välj ras, uppfödare och hund med omsorg.
9. Vilken ras rekommenderar du till nybörjare? Rasen ska passa ägaren, oavsett om man är nybörjare eller ej.
10. Favoritras? Eurasier/Caanan Dog/Akita
11. Favoritsysselsättning med hunden? Skogspromenader
12. Hundens Favoritmat? Allt
13. När är din/dina hund/hundar född/födda? 9/12 1998
14. Favorit årstid med hunden? Sommar, om jag måste välja
15. Varför skaffade du hund? Slump, blev tillfrågad och tackade ja.
16. Ångrar du att du skaffade hund? Varför i så fall? Nej!
17. Sötaste rasen? Pomeranian
18. Fulaste rasen? Finns flera jag inte tycker är särskilt vackra, men alla har ju sin charm.
19. Hundens fördelar? Min hunds eller hundar i allmänhet? Min hunds fördelar är allt med honom :)
20. Hundens nackdelar? Enda nackdelen jag kan komma på med min hund är att han fäller.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
**1. *Vilken*/Vilka *ras*/raser har *din*/dina *hund?*/hundar?
**Samojed
**2. Vad heter *din*/dina *hund?*/hundar?
**Xena & Izza (Annat på stamtavlan)
**3. Var har du köpt den/dem?
**Jag har fött upp båda själv
**4. Hur är hon/han i temperamentet?
**Inne så är dom båda glada, mysiga & lugna. Ute så har Xena väldigt mkt spring i benen, hon älskar att arbeta & är envis son synden. Izza är lugnare & lyssnar på minsta lilla vink.
**5. Tävlar ni inom någonting?
*Xena har & ska fortsätta tävla i drag, Izza ska testa nu till vintern*
**Det ryms inte här. Jag känner mig inte hel utan hund, dom ger så otroligt mkt som inte går att beskriva i ord.
**7. Det sämsta med att ha hund?
**Det kostar en del att äga
**8. Tips till de som funderar på att skaffa hund?
**Fundera länge, så ni vet att ni verkligen har tiden till det. Var noga *vart* ni köper hunden. Sen kostar det ju en del, så man måste vara beredd på att små söta valpar biter sönder saker.
**9. Vilken ras rekommenderar du till nybörjare?
**Går inte att skriva bara så här, beror mkt på vad det är för männsika det handlar om
**10. Favoritras?
**Samojed, Finsk Lapphund
**11. Favoritsysselsättning med hunden?
**Drag samt ute å gå mkt i naturen.
**12. Hundens Favoritmat?
**Dom älskar den maten dom får nu. Men en korvskiva slinker nog ner lätt :
**13. När är din/dina hund/hundar född/födda?
*Xena är född 2004-04-26, Izza 2007-03-26*
**Hösten
**15. Varför skaffade du hund?
**Jag är uppvuxen med djur & hundar, så det var ganska naturligt att skaffa en direkt när jag flyttade hemifrån
**16. Ångrar du att du skaffade hund? Varför i så fall?
**Nej
**17. Sötaste rasen?
**Dvärgspets
**18. Fulaste rasen?
**Griffon bruxellois
**19. Hundens fördelar?
**Det sägs att hunden är människans bästa vän, tycker att det säger vädligt mkt. Lojala.Plus en massa andra saker
**20. Hundens nackdelar?
**Det kostar mkt som sagt
**21. Övrigt?
**Jag var utan hund just i samma veva som jag skulle få min dotter, det var bland den värsta tiden för mig, saknade att ha hund under den tiden. Men tog mindre än 8 månader å sen kunde jag inte hålla mig längre. Det var då första Samojeden kom in i mitt liv, ddet bästa som hänt mig. Hon är Mamma till min äldsta hund och mormor till den yngsta

1. Vilken ras har din hund? Finsk Lapphund (och vilken minut som helst kommer en ny amstaffvalp)
2. Vad heter din/dina hund?/hundar? Collinmadai Aki
3. Var har du köpt den/dem? Kennel Collinmadai
4. Hur är hon/han i temperamentet? Pigg, glad och framför allt lätt
5. Tävlar ni inom någonting? Nope
6. Det bästa med att ha hund? Den finns alltid där
7. Det sämsta med att ha hund? Att den inte lever så länge
8. Tips till de som funderar på att skaffa hund? -
9. Vilken ras rekommenderar du till nybörjare? -
10. Favoritras? Finsk lapphund & amstaff
11. Favoritsysselsättning med hunden? Allt när han tycker det är roligt
12. Hundens Favoritmat? Det mesta utom grönsaker. (små morotsbitar går bra)
13. När är din/dina hund/hundar född/födda? 20/4-08, samma datum som jag =)
14. Favorit årstid med hunden? Alla årstider på sätt och vis, men Hugo gillar vintern bäst av självklara anledningar =)
15. Varför skaffade du hund? Stallsällskap
16. Ångrar du att du skaffade hund? _Nej
_17. Sötaste rasen? Finsk lapphund
18. Fulaste rasen? -
19. Hundens fördelar? Min eller alla? Min: alltid pigg och glad och arbetsvillig
20. Hundens nackdelar? Skäller på djur på TV…
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
1. Vilken/Vilka ras/raser har din/dina hund?/hundar? Australian Shepherd och Samojed
2. Vad heter din/dina hund?/hundar? Diablo
3. Var har du köpt den/dem? Det får jag inte säga tyvär men det är hos en som föder upp hundar i alla fall
4. Hur är hon/han i temperamentet? Lekfull, arbetsam, gillar att lära sig nya saker. Men när han vill så blir han jobbig. 5. Tävlar ni inom någonting? Inte just nu då han bara är 1 år.
6. Det bästa med att ha hund? Man få någon att ta hand om och att det är alltid någon som gillar en, när man väl skaffat hund så kan man inte leva utan dem.
7. Det sämsta med att ha hund? Det finns nog inget men, det är nog när dem kommer in i Spökåldern och blir lite knäppa
8. Tips till de som funderar på att skaffa hund? Välj inte en hund för utseendet och om du ska köpa en renrasig hund så vänd dig till en uppfödare du vill köpa valp av eller skk. Valj nog vilken ras ni passar ihop med gå på utställningar fråga hundägare med just den rasen.
9. Vilken ras rekommenderar du till nybörjare? Den fråga kan man inte svara på faktiskt, det är ju så att alla människor är olika, bor olika och kanske inte har så mycket tid…
10. Favoritras? Australian Shepherd
11. Favoritsysselsättning med hunden? Agility och Lydnad ibland att göra lite olika trix och leka
12. Hundens Favoritmat? Just nu äter han Torrfoder man han gillar Hundpaté m.m
13. När är din/dina hund/hundar född/födda? Diablo är född 26 Juli 2008.
14. Favorit årstid med hunden? Det måste nog vara Sommar/vinter.
15. Varför skaffade du hund? Jag har drömt om en hund hela mitt liv jag hade inget att göra innan jag skaffade hund.
16. Ångrar du att du skaffade hund? Varför i så fall? Jag ångrar mig inte det minsta
17. Sötaste rasen? Australian Shepherd (Såklart)
18. Fulaste rasen? Det finns ingen tycker jag.
19. Hundens fördelar? Det är människans bästa vän. Man har en vän för livet och man har någon att ta hand om.
20. Hundens nackdelar? Hundar kostar mycket att ta hand om.
21. Övrigt?

1. Vilken/Vilka ras/raser har din/dina hund?/hundar?**Golden Retriever
**2. Vad heter din/dina hund?/hundar?Tia
3. Var har du köpt den/dem? **Skultuna
**4. Hur är hon/han i temperamentet? **Lekfull,glad,bra psyke
**5. Tävlar ni inom någonting? Nej
6. Det bästa med att ha hund? Hon får mig att må bra
7. Det sämsta med att ha hund? Inget
10. Favoritras? **Golden Retriever
**11. Favoritsysselsättning med hunden? **Leka kurragömma ute
**12. Hundens Favoritmat? **Friskies
**13. När är din/dina hund/hundar född/födda? Tia är född 5 juli 2002
14. Favorit årstid med hunden? sommar
15. Varför skaffade du hund? **Jag älskar hundar
*16. Ångrar du att du skaffade hund? Varför i så fall? Nej absolut inte!
17. Sötaste rasen?*Golden helt klart!
**18. Fulaste rasen?
19. Hundens fördelar?Människans bästa vän
20. Hundens nackdelar?Det är dyrt
21. Övrigt?
Border Collie
Aladin i stamtavlan (kallas för Ben)
**Hos en uppfödare i gnesta, Victoria.
Han är helt underbar, inte lika lätt stressad som rasen sägs vara. Han är en lugn och människokär hund.
Vi tävlar inte, vi tränar freestyle och lydnad.
Sällskapet, kännslan av ansvar, kärleken.
Det finns inga dåliga saker, man får så mycket tillbaka. Att plocka bajs och torka kiss spelar ingen roll, somsagt, man får så mycket tillbaka.
Välj ras efter ditt ändamål, vad ska du andvända hunden till?
Det finns ingen nybörjar ras, alla raser kräver en del av sin förare men det beror nog mest på vad du ska ha rasen till.
10. Favoritras?
Schäfer
Jag tycker om att göra det som Ben älskar att göra. När jag ser att han är lycklig blir jag lycklig. Så att bada är nog en favorit sysselsättning för oss båda. Annars tycker jag om att se honom jobba, få tänka.
**Han äter all mat med storm, så det är svårt att säga.
På julafton 2008
Sommaren, det öppnas så många möjligheter och det är roligare att vara ute när det är sommar. Men vintern är rolig på sitt sätt också.
Jag har alltid velat ha hund. Jag går inte så bra ihop med människor som det flesta önskat att jag gjorde. att ha en hund vid sin sida är det bästa som finns. Dom sviker aldrig, snackar aldrig skit, är alltid lika glada och helt underbara. Jag ville även ha en vän att jobba med, bygga upp förtroende, tävla och träna med.
**Absolut inte!
**17. Sötaste rasen?
**Alla raser är söta på sitt sätt ;)
18. Fulaste rasen?
Finns ingen :)
19. Hundens fördelar?
Arbetsvillig, mycket motor, stilig, helt underbar,
20. Hundens nackdelar?
….
21. Övrigt?
Jag älskar min hund, dess personlighet och mitt rasval.
1. Vilken/Vilka ras/raser har din/dina hund?/hundar? Clumber spaniel
2. Vad heter din/dina hund?/hundar? Cristo rednentor på pappren men kallas för Daddy
3. Var har du köpt den/dem? familjens egna uppfödning = ej köpt
4. Hur är hon/han i temperamentet? för det mesta lugn, finns ingen agressivitet i rasen och är väldigt snäll, och lyder ibland också! :)
5. Tävlar ni inom någonting? han är bara 6 månader, men jag ställer ut honom och sen hade jag tänkt börja spår och kanske rallylydnad
6. Det bästa med att ha hund? sällskapet och alla aktiviteter man kan göra med hunden
7. Det sämsta med att ha hund? svårt, kanske att han fäller ? :p och att det kostar
8. Tips till de som funderar på att skaffa hund? tänk igenom köpet:P
9. Vilken ras rekommenderar du till nybörjare? svårt att säga för det är beroende på vad man vill göra med hunden, clumber är en rätt så bra nybörjar hund, om man ej vill köra agility :P
10. Favoritras? Blodhund Och bullterrier..på tredje plats blir det kelpie
11. Favoritsysselsättning med hunden? utställning och spår
12. Hundens Favoritmat? han gillar allt ätbart, och icke ätbart
13. När är din/dina hund/hundar född/födda? 27 jan 09
14. Favorit årstid med hunden? vår / sommar dem flesta utställningarna är då, och då är det roligare att spåra i skogen :P
15. Varför skaffade du hund? har haft hund sedan jag var nyfödd så för mig är det en ren självklarhet att ha hund :P
16. Ångrar du att du skaffade hund? Varför i så fall? Nej :P
17. Sötaste rasen? Blodhund
18. Fulaste rasen? bedlington terrier o mexikansk nakenhund är jag ej så förtjust i :P
19. Hundens fördelar? Daddy är envis, det är bra vid spårning då han aldrig ger upp :P
20. Hundens nackdelar? att det är ganska dyrt och att hundar inte blir lika gammla som oss människor :P
21. Övrigt? Daddy är bäst (H) :P haha
1. Vilken/Vilka ras/raser har din/dina hund?/hundar? Labrador retriever
2. Vad heter din/dina hund?/hundar? Fredde och Chiefen
3. Var har du köpt den/dem? Fick av grannen/av uppfödare
4. Hur är hon/han i temperamentet? glada, pigga och sociala!
5. Tävlar ni inom någonting? Inte för tillfället, men har gjort
6. Det bästa med att ha hund? den älskar dig och finns alltid vid din sida
7. Det sämsta med att ha hund? Skulle väl vara att omgivningen ibland har svårt att förstå ett "nej jag kan inte för jag har ingen hundvakt".
8. Tips till de som funderar på att skaffa hund? Tänk igenom och tänk framförallt FRAMÅT. Det är ett stort ansvar som troligen varar i mer än 10 år, hur ser ditt liv ut de närmaste åren och passar en hund där?
9. Vilken ras rekommenderar du till nybörjare? Den som passar ens liv bäst. En atletisk hund passar inte en soffliggare och kommer troligen bli mest till problem, och tvärtom.
10. Favoritras? Ras och ras, jag gillar arbetande raser.
11. Favoritsysselsättning med hunden? Min favorit är kvällspromenaderna, att lugnt och sansat spatsera hemåt i långsam takt och lukta på blommorna.
12. Hundens Favoritmat? Allt, väldigt sällan de faktiskt hinner smaka på maten innan de svalt den. Men yoghurt och chips, det matte äter är alltid godast.
13. När är din/dina hund/hundar född/födda? 1996 och 2005
14. Favorit årstid med hunden? Sommaren, de ligger ute hela dagarna och på kvällarna badar vi. Perfekt!
15. Varför skaffade du hund? Ja, jag fick frågan om jag ville ha den äldsta hunden av grannen och är man 11 år och har tjatat om hund en halv evighet så säger man inte nej ;) Anledningen till att jag HAR hund är däremot att hunden verkligen är människans bästa vän, de sviker aldrig, går att lita på, finns alltid där, är alltid glada och kan direkt få en på bättre humör. Och de är himla kloka djur som är underbara att arbeta med.
16. Ångrar du att du skaffade hund? Varför i så fall? Nej, har aldrig ångrat mig.
17. Sötaste rasen? Alltså, mopsar är ju förbaskat söt, speciellt som valpar.
18. Fulaste rasen? Nakenhundar är väl ingen favorit, men det är mest för att jag är osäker på hur skinnet egentligen känns. Visar sig väl nångång.
19. Hundens fördelar? Älskar allt och alla. Startar inte och deltar inte i bråk utan går undan MEN skyddar matte mot verkliga faror. / En arbetsvilja som är helt otrolig, lugn och snäll bland nya hundar och människor, går att lita på bland barn.
20. Hundens nackdelar? För mig finns det inga.
21. Övrigt?

**1. *Vilken*/Vilka *ras*/raser har *din*/dina **hund?/hundar?
Schäfer, Schäfer, Pekingese
**2. Vad heter *din*/dina **hund?/hundar?
Iko, Nero & Gobbi
**
3. Var har du köpt den/dem?**
Iko och Gobbi fick vi/jag. Nero köpte jag själv som 7 veckors valp av en privatperson som i sin tur hade köpt honom från uppfödaren.
Iko är en väldigt charmig och speciell herre. Han har en fantastisk arbets och sammarbetsvilja och en stor personlighet! Han är väldigt egen och mkt är egentligen på hans villkor och han kan även ha åsikter om saker och ting, dock betyder det inte att han Inte utför det man ber om, för det gör han alltid.
Han är världsbäst med Alla hundar oavsett ras, kön eller ålder. Tålamod till tusen, perfekt lekfarbror!
Nero är likaså han väldigt speciell. Han har ett glatt humör 24/7 och är med på allt som man tänkas kan vilja göra och gör alltid sitt bästa!
Mkt tillgiven hund och en riktig mamma-gris.
Han är dock rätt dominant mot andra hundar och vill gärna trycka till dem lite extra, svarar lätt upp på muck!
Vissa gånger är han däremot likgiltig och en hund som man kan tycka borde vara hans största fiende, kan likaväl bli hans gud. Så han är Väldigt speciell!
Gobbi är en prinsessa ända ut till tass-spetsarna, say no more. Haha!
Nero är min tävlingshund inom brukset.
Går det ens att beskriva? En bättre och mer kärleksfull vän kan man Aldrig få!
Om det ens finns några nackdelar med att ha hund, så väger fördelerna upp det 10 gånger om.
Tänk över det noga! Det krävs mkt tid, engagemang och är rätt så kostsamt. Ta dig också tid att hitta en ras som passar Dig/Er perfekt och gå i första hand på egenskaper än utseende.
Leta efter en Bra och seriöst uppfödare av rasen och en passande kombination, Inga impulsköp!
Var inte heller rädd för att göra fel och fråga om du behöver hjälp med något.
Det finns inga nybörjar raser enligt min mening, sålänge man är medveten om vad man har för hund och är villig att ge den ett bra och händelsefullt liv så kan även en första gångshundsägare ta sig till SM!
10. Favoritras?
Oavkortat Schäfer!
Jag gillar faktiskt det mesta inom hundsporten, gillar att prova på nya grenar lika mkt som jag kan njuta av en härlig promenad med dom. Men visst, någon form av träning gillar jag, och hundarna.
12. Hundens Favoritmat?
Dom äter allt, men jag utfodrar med Bravo färskfoder.
**
13. När är din/dina hund/hundar född/födda?**
Iko f-98
Nero f-07
Gobbi f-99
Hmm, jag gillar nog sommaren mest även om varje årstid har sin charm.
Jag är visserligen uppvuxen med hund, så dom har alltid funnits vid ens sida. Men jag gillar livet med hund och deras sällskap samt att jag gillar att träna och tävla med dom.
Nej det gör jag verkligen inte!
17. Sötaste rasen?
Oj, omöjligt att svara på.
18. Fulaste rasen?
Måste nog vara Shar Pei, Eng. Bulldog och dyl. raser.
19. Hundens fördelar?
Iko's will to pleace
Nero's mångsidighet och arbetsglädje
Gobbi's personlighet
20. Hundens nackdelar?
Iko's 'bongstyrighet'
Nero's lite väl stora hård och självständighet
Gobbi's bitchiga attitude
21. Övrigt?
Jag älskar mina hundar oavsett nackdelarna för dom väger upp med deras fördelar och gör dom till riktigt fina och trevliga hundar. Det är liksom Dom.
Medarbetare på: Brukshundraser, http://tavlingshundar.ifokus.se, http://bullhundar.ifokus.se/
Min hemsida: http://nikkishundar.wordpress.com/
Bichon havanais
Algot (Ispärlans Black Knight)
**Från en uppfödare i Skåne
**
Lugn och trevlig, lite reserverad mot främlingar dock
Nej det gör vi inte. Han är bara 8 månader ännu
**Sällskapet, och man kommer ut och träffar andra hundmänniskor
**
**Man kan inte göra allt som man blir erbjuden att göra (resor mm) men det är ju ett val man gjort från början.
**
**Tänk efter väldigt noga, har du tid och ork för en hund? Det kräver mycket engagemang från ägare.
**
**Tror inte direkt på någon direkt nybörjarras, alla hundar behöver stimulans och motion. om än i olika mängder (motion alltså)
**
10. Favoritras?
**Raser rättare sagt ;) Bichon havanais, coton de tuléar, bullterrier, border collie finns en massa fina hundraser
**
**Promenader och lek
**
12. Hundens Favoritmat?
**I Stort sett det mesta, korv och köttbullar får jag väl säga då.
**
**3 december 2008
**
Vår & Sommar får jag säga då. Vovven är inte jätte förtjust i snön, kallt och otäckt.
**Hade funderat på det i flera år, men det blev aldrig av pga att tiden inte fanns för en hund. Men i och med att jag började plugga på distans och är hemma mesta dels så passade det bra med en valp.
**
**ALDRIG! Något utav de bästa valen jag gjort.
**
17. Sötaste rasen?
**Finns många söta raser, kan inte välja =)
**
18. Fulaste rasen?
**Tycker egentligen inte att det finns någon ful hundras
**
19. Hundens fördelar?
Lojala och tillgivna sina ägare
20. Hundens nackdelar?
Finns det några? ;)
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
**1. Vilken ras har din hund?
**Släthårig foxterrier
**2. Vad heter din hund?
**Hunterfields Singing Ice "Nikki"
**3. Var har du köpt den?
**Av Bodil, som importerade henne från Kennel Hunterfield, Norge.
**4. Hur är hon i temperamentet?
**Glad, öppen, framåt och självständig.
**Nej, vi tränar bara.
**6. Det bästa med att ha hund?
**Jag skulle nog säga sällskapet, Nikki är en underbar individ som ger så mycket!
**Att man inte kan resa hur som helst, annars tycker jag inte att det finns så mycket jobbigt. Vår hund har anpassar sig till vårat liv och vår vardag väldigt mycket, så hon är väldigt "easy-going".
**-
**-
**10. Favoritras?
**Slh foxterrier såklart. Även manchester terrier.
**Ligga och mysa hela morgonen med hunden under täcket ;) Hon skulle nog behöva en egen huvudkudde också, snor alltid min.
**Korv är en favorit - salami, skinka..
**13. När är din hund född?
**21 augusti 2003
**14. Favorit årstid med hunden?
**Skulle nog säga våren eller sommaren. Hon älskar värme och sol. Men visst är det mysigt med långa vinterpromenader i snön också!
**Jag har alltid velat ha hund, tycker att det ger så otroligt mycket - hon är verkligen en helt unik individ. Sen så älskar jag att vara ute mycket i naturen, träna osv. så då passar en hund väldigt väl in i vardagen.
**Nej, det kan jag inte påstå. Däremot var det något av ett impulsköp, vilket hade sina både bra och dåliga sidor.
**17. Sötaste rasen?
**Finns så många.. men jag är ju partisk så jag måste säga foxen ;)
**18. Fulaste rasen?
**Tycker nog att alla raser har sin charm. Förut tycker jag inte alls om bullterrier, men de är söta på sitt sätt. Men t ex sönderavlade schäfrar eller mopsar som inte kan andas tycker inte jag är vidare sött.
**19. Hundens fördelar?
**Hon är frisk och sund, både psykiskt och fysiskt. Väldigt öppensinnad, kommer överens med alla, människor som hundar. Hon har ett väldigt tydligt språk, och är dessutom otroligt snäll. Hundar som är ostabila eller skickar ut fel signaler ignorerar hon bara.
**20. Hundens nackdelar?
**Hennes jaktinstinkt är inte alltid så rolig, särskilt med tanke på att vi har kaniner. Egentligen skulle jag också vilja ha en lite mer "förarvek" hund, men som en typisk fox är Nikki självständig och fattar gärna sina egna beslut om hon får ;)
**21. Övrigt?
**-

**1. Vilken ras ?
**Leonberger
**2. Vad heter din hund ?
**Vallonbygdens Born To Be A Star "Atlas"
**3. Var har du köpt den ?
**Vallonbygdens kennel i Uppland
4. Temperament ?
Pigg, glad, lättlärd, arbetsvillig, snäll mot de flesta, vaktig ibland.
5. Tävlar ni inom något ?
Vi brukar ställa ut lite då och då med blandade resultat.
6. Det bästa med att ha hund ?
Man har alltid sällskap, man kommer ut och får motion varje dag oavsett vad det är för väder, man träffar många likasinnade osv.
7. Det sämsta med att ha hund ?
Man blir bunden och kan inte åka bort hur som helst.
8. Tips till de som funderar på att skaffa hund ?
Tänk efter FÖRE, ta reda på vad man vill ha ut av hunden (sällskap, aktiv familjehund, arbetande hund el. liknande), välj en ras som passar familjens behov och gå inte bara på enbart utseendet. Träffa många exemplar av rasen när den är bestämd och prata med ägare och uppfödare av rasen. Om man jobbar heltid så kolla upp ev. dagmatte/hunddagis INNAN hundköpet. Var 100% säkra på att ingen i familjen är allergisk mot hund.
9. Vilken ras rekommenderar du till nybörjare ?
Det beror helt och hållet på vad man vill göra med sin hund så det är omöjligt att säga.
10. Favoritras ?
Leonberger bl.a.
**11. Favoritsysselsättning med hunden ?
**Gå på långa promenader, gå ner till vattnet och sitta och mysa, åka på utställningar.
12. Hundens favoritmat ?
Han gillar det mesta: köttbullar, korv, kött m.m. men det är bara ibland han får matrester.
13. När är din hund född ?
13:e december 2005
**14. Favoritårstid med hunden ?
**Personligen föredrar jag sommaren men hunden föredrar nog vintern.
15. Varför skaffade du hund ?
Djur har alltid funnits i familjen och hund har funnits sedan jag var runt 10 år och när mina föräldrars shih tzu gick bort så fick jag äntligen skaffa min stora hund som jag hade suktat efter länge.
16. Ångrar du att du skaffade hund ? Varför i så fall ?
Nej, hund har som sagt funnits länge i mitt liv så jag visste vad jag gav mig in på.
17. Sötaste rasen ?
Oj omöjligt att säga.
**18. Fulaste rasen ?
**Engelsk bulldogg bland annat.
**19. Hundens fördelar ?
**Pigg och glad, är villigt med på i princip allt jag hittar på, gillar att åka bil och besöka nya platser.
20. Hundens nackdelar ?
För glad i andra människor och hundar enligt mitt tycke och smak.
**21. Övrigt ?
**-
1. Vilken/Vilka ras/raser har din/dina hund?/hundar? Schäfer/ Malinois
2. Vad heter din/dina hund?/hundar? Théo
3. Var har du köpt den/dem? Han kommer ifrån Sundsvall. Hittade han på blocket.se
4. Hur är hon/han i temperamentet? Glad, lättlärd, klumpig och full i spring och bus, sedan kan han mer än han tror!
5. Tävlar ni inom någonting? Nej. Då vi såg efter röntgen att han har höftfel så valde vi att han ska bli 100%sällskap men träning för höfterna.
6. Det bästa med att ha hund? Att det alltid finns någon hemma och kan följa en på promenaderna. Då jag är uppvuxen med hundar så känns det otänkbart utan.
7. Det sämsta med att ha hund? Fixa hundvakt och folk som snacka skit för man har en "farlig" hundras. Sedan så har bara hundägare skyldigheter, för få fördelar.
8. Tips till de som funderar på att skaffa hund? Kolla igenom om det funkar med en hund i din vardag, skulle du kunna välja bort mycket för att skaffa en hund? Kolla inte på utseende utan temperament när du väljer hund. Vad vill du ha ut av din hund?
9. Vilken ras rekommenderar du till nybörjare? Jag rekommenderar ingen utan det beror på vad du är ute efter av hunden.
10. Favoritras? Saluki, Schäfer, Malinois och Chihuahua.
11. Favoritsysselsättning med hunden? Promenader, sök och lydnad.
12. Hundens Favoritmat? Allt, helst någon grönsak eller frukt.
13. När är din/dina hund/hundar född/födda? 13 dec -07
14. Favorit årstid med hunden? Jag tycker alla årstider har sina bra sidor.
15. Varför skaffade du hund? Uppvuxen och uppfostrad av hundar.
16. Ångrar du att du skaffade hund? Varför i så fall? Nej! Men vid trotsåldrar kan man ju fundera.
17. Sötaste rasen? Saluki och chihuahua
18. Fulaste rasen? Alla är söta på sina sätt faktiskt.
19. Hundens fördelar? Théos fördelar är att han är 100% snäll och lättlärd. Och skyddar matte genom eld och vatten.
20. Hundens nackdelar? Är inte så bra på hundspråk, men lär sig för varje dag (förståligt för hans uppväxt).
21. Övrigt? Tänk att en hund är en hund. Skaffa inte för modet eller att den ser tuff ut. Det är familjemedlem som ska passa dig, din familj och vardag.

1. Vilken/Vilka ras/raser har din/dina hund?/hundar? Mellanpudel
2. Vad heter din/dina hund?/hundar?Kaseth inu's Black Kasindra, Men kallas sindra till vardags
3. Var har du köpt den/dem?Här på Gotland, I Visby
4. Hur är hon/han i temperamentet?Hon är en lättlärd liten prinsessa. Väldigt glad hund som älskar att vara en tillags, jag vill väl även säga att även fast hon är igång jämt och älskar allt och alla så finns det en Off-knapp på henne
5. Tävlar ni inom någonting?Vi ska. Har redan ställt upp inoff i en lydnadstävling. Sindra är min tävlingshund det visste jag redan när jag började träna smått med henne.
6. Det bästa med att ha hund?Vad finns det som inte är bra? Hundar är de bästa kamraterna man kan ha. Jag kommer ifrån en rätt trasig familj så för mej att ha sindra gör allting så mycket bättre. Hon förgyller min tillvaro:) Och det bästa av allt… Så kan hon hålla hemligheter, hon skrattar inte åt mej eller snackar skit om mej. En vän man alltid kan lita på
7. Det sämsta med att ha hund?Det enda jag kan tänka mej är att man kan bli så låst med en hund. Det går inte att bara dra ut på stan i flera timmar. Helst ska hunden med men man vill oftast inte lämna dem utanför affärer och liknande
8. Tips till de som funderar på att skaffa hund? Tänk efter, det är ett beslut som kommer förändra ditt liv. Ta inte bara en valp och tänk att det är bara att sälja för det skadar hunden så hemskt mycket att få lämna ens hem så där bara för att ni tröttnar. Ta reda på allting ni behöver veta och tänk på att det är en kompis som ska finnas med dej i flera år framöver. Gör plats för honom/henne
9. Vilken ras rekommenderar du till nybörjare?Allt har med ändamålet. Vad vill du göra, vad har du för krav på pälsvård och temperament
10. Favoritras? Jag måste nog säga att Pudel och bordercollie delar plats i mitt hjärta. Jag älskar bordercollies och skulle så gärna vilja ha en egen:) Pudel har jag nu och de passar mej som handen i handsken. Jag älskar deras aktivitet och det är så mysigt att pilla på pälsen med hunden:)
11. Favoritsysselsättning med hunden?När jag tränar med sindra, Promenaderna, att se på film med henne för att hon faktiskt kollar på filmen och sist men inyte minst pälsvården, att hålla på att fixa med henne är så lätt för hon gör allt man ber henne om. Helt underbar liten hund:)
12. Hundens Favoritmat?Allt som jag äter. Om jag äter persika så ska hon också ha det. om jag äter chips så ska hon ha det. Och får hon inget så hittar hon på ett sätt för att få det:) bra exempel idag var att jag åt hallon. hon fick smaka ett sen så gick hon runt och plockade själv för att hon också skulle ha:)
13. När är din/dina hund/hundar född/födda?25 mars 2009
14. Favorit årstid med hunden?Min favorit är nog sommaren eller våren. Men jag befarar att sindras favorit kommer att vara vinter..**
15. Varför skaffade du hund?**Jag hade en schäfer men som blev sjuk och vi var tvungna att ta bort henne. efter det så ville min mamma aldrig ha en hund igen och jag var förkrossad. Mitt liv var över kändes det som så när jag flyttade hemifrån förra året kände jag att jag var tvungen att ha ett djur. Jag tittade på kanin, katt, allting men jag vågade inte tänka på hund sen så fick jag i födelsedagspresent av min kille löftet att vi skulle skaffa en hund och vi hittade sindras uppfödare. Några månader senare kom hon
*16. Ångrar du att du skaffade hund? Varför i så fall?*Nej det gör jag inte. Jag ångrar att jag inte skaffade henne tidigare. Varför jag inte sparade pengar till en egen själv
*17. Sötaste rasen?* alla har sin charm så det finns ingen ful eller söt
18. Fulaste rasen? -:-
19. Hundens fördelar? Att hon är som hon är. Lätt att ha och göra med samtidigt oerhört lättlärd**
20. Hundens nackdelar?** Att hon ibland inte gör det jag säger. Hennes taktik numera så fort jag säger till henne så lägger hon sig på rygg och är söt eller så slår hon med tassarna och hoppar runt:P
21. Övrigt?
**1. Vilken/Vilka ras/raser har din/dina hund?/hundar?
**båda hundarna är renrasiga BC
**2. Vad heter din/dina hund?/hundar?
**den stora hunden heter Tessi, men kallas Tess. unghunden heter Alice som vi även kallar henne.
**vuxna har jag tagit över från några som inte önskade ha henne längre. unghunden är köpt från valldrevet i öllösa.
**4. Hur är hon/han i temperamentet?
**Tess är hur lugn som helst och vill inte jobba oavsett hur man än försöker. en äkta soffpotatis. Alice därimot är som en BC ska vara. framåt och lättlärd!
**nej, inte än. jag och alice siktar in oss på att tävla i vallning och kanske även i lydnad + agility om vi blir bra på det.
**6. Det bästa med att ha hund?
**allt, även om det krävs tidiga mornar och en massa pengar
**kan inte komma på ngt
**se till att ha all den tid hunden behöver och lös allt om hur hunden ska vara på dagarna osv
**finns inga "nybörjarhundar", utan hunden bör passa med person och aktivering
**10. Favoritras?
**Border collie så klart!
**träna lydnad och vallning. ska även börja med agility i liten skala, men det är vallning som är prio 1
**färskt kött.
**13. När är din/dina hund/hundar född/födda?
**Tess är född 2005 och Alice är född 2008 på julafton
**14. Favorit årstid med hunden?
**måste nog säga vår och höst! de leks så mkt mer då ^^
**för att jag vill ha en hund som jag kan använda i jobbet och sen har jag alltid haft hund så det var en självklarthet
**nej, jag kommer aldrig ångra att jag har hund
**17. Sötaste rasen?
**Border collie
**18. Fulaste rasen?
**Collie
**19. Hundens fördelar?
**Tess: helt underbar och gör det mesta jag ber om. frisk och kry i övrigt.
Alice: gör allt för en, lär sig utan problem. är frisk och fin.
**20. Hundens nackdelar?
**kan inte komma på några betydliga nackdelar
21. Övrigt?
-

**1. *Vilken*/Vilka *ras*/raser har *din*/dina **hund?/hundar?
Har en blandis mellan lapsk vallhund, pitbull, amstaff, dobermann.
**2. Vad heter *din*/dina **hund?/hundar?
Hon heter Velvet.
Köpte henne av syrrans fd granne.
Arbetsvillig, snäll, lyhörd, lättlärd, kelig.
Nix
Det finns i alla fall någon som inte dömmer en efter utseende utan endast efter hur man är mot dem, man har alltid sällskap, mm.
Finns inget
Läs på ordentligt om den ras du tänker skaffa, är det blandras så läs på ordentligt om alla de raser som hunden har i sig, besök olika uppfödare innan du bestämmer vilken uppfödare du vill köpa valpen av, mm.
**
9. Vilken ras rekommenderar du till nybörjare?**
Beror helt på vad hunden ska användas till.
10. Favoritras?
Labrador!
**
11. Favoritsysselsättning med hunden?**
Mysa i soffan, träna olika saker, prommenera… Ja det mesta
12. Hundens Favoritmat?
Allt hon inte får äta
Annars är torkad lever en favorit, ost, fodret mm.
2/4 2006
**
14. Favorit årstid med hunden?**
Tillsammans med hunden är alla årstider roliga, men personligen så slipper jag hellst vintern.
Har aldrig varit utan hund mer än någon vecka under hela mitt liv, kan inte tänka mig ett liv utan hund.
Absolut inte!
17. Sötaste rasen?
Finns många
18. Fulaste rasen?
Tycker absolut att raser med hoptryckt nos är enormt fula!
19. Hundens fördelar?
Snäll, lyhörd, lättlärd, mysig, lugn, busig, ja allt möjligt.
20. Hundens nackdelar?
Lite vekare än jag hade önskat, allergisk mot alla spannmål
**
21. Övrigt?**
Massor
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

o Golden/samojed o Shetland sheepdog o shetland sheepdog
o Stintan o Woody's Bright Gloria "Zelda" o Nodstagårdens Dream girl "Meya"
o Stintan fick vi överta från en familj i Lysvik, Zelda köpte vi från hennes uppfödare i Örebro och Meya från hennes uppfödare i Norrtälje.
Helt underbara, lystrande, pigga och glada. Älskar att arbeta. (oftast)
**
5. Tävlar ni inom någonting?**
Inte ännu, jag och Zelda ska tävla första gången i augusti.
**
6. Det bästa med att ha hund?**
Hunden är bra från topp till tå så jag kan inte bestäma mig för vad som är bäst.
Det kostar - vilket egentligen är bra. Är man "ny" inom hund så blir man även förvånad över hur mycket tid och tålamod det faktiskt tar.
**
8. Tips till de som funderar på att skaffa hund?**
Tänk i genom allting JÄTTEnoga för det är hunden som får lida om ägaren väljer fel ras.
Det beror på dina kunskaper, initiativ och vad du är beredd att göra med hunden.
10. Favoritras?
Shetland sheepdog
**
11. Favoritsysselsättning med hunden?**
Agility och gos gos
12. Hundens Favoritmat?
Färskfoder
3april 2002, 1sept 2007 och 17jan 2009
Sommar
Den första kom lite oväntat faktiskt. Vi blev erbjudna att ta hand om en blandrasflicka av våran vän och hon var så underbar och livlig så vi tackade ja. Sedan byggdes hundlivet på. :)
Never ever
17. Sötaste rasen?
Shetland Sheepdog
18. Fulaste rasen?
Eh, bedlingtonterrier och raser som har intryckta nosar.
19. Hundens fördelar?
Oj, finns massor. De har behållt allting som människan inte kan behärska så, en hel del.
**
20. Hundens nackdelar?**
Tycker om kattbajs, rullar sig i skithögar och komposter.
**21. Övrigt?
**Tack för mig. :)
//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida

1. Vilken/Vilka ras/raser har din/dina hund?/hundar? Schäfer.
2. Vad heter din/dina hund?/hundar? Trebökens Iris.
3. Var har du köpt den/dem? Kennel Treböken.
4. Hur är hon/han i temperamentet? Livlig.
5. Tävlar ni inom någonting? Nej, inte för tillfället.
6. Det bästa med att ha hund? Att tvingas gå ut i snöglopp tidiga morgnar.
7. Det sämsta med att ha hund? Att tvingas gå ut i snöglopp tidiga morgnar.
8. Tips till de som funderar på att skaffa hund? Funders igenom vad du vill med ditt hundägande och välj ras därefter. Köp hund av en seriös uppfödare och inte av en "hunnahandlare".
9. Vilken ras rekommenderar du till nybörjare? Schäfer om man vill tävla bruks.
10. Favoritras? Schäfer.
11. Favoritsysselsättning med hunden? Gå långa promenader i skogen.
12. Hundens Favoritmat? Kyckling, om den själv får välja.
13. När är din/dina hund/hundar född/födda? 2005.
14. Favorit årstid med hunden? Våren.
15. Varför skaffade du hund? Från början för att jag arbetade med hundtjänst och fick ett dressyrämne.
16. Ångrar du att du skaffade hund? Varför i så fall? Nej, men ibland lite när hon fäller och man dammsuger tre ggr om dagen utan att det märks.
17. Sötaste rasen? Schäfer.
18. Fulaste rasen? Irländsk Varghund har jag aldrig tyckt vara speciellt vackra även om de är trevliga hundar.
19. Hundens fördelar? Alltid lojal.
20. Hundens nackdelar? Nej, jag kom inte på något. Skulle väl vara om de tycker om att rulla sig i något som jag inte tycker om att de rullar sig i :)
21. Övrigt? Hundar och barn tycker jag är en bra kombination. De har mycket glädje av varandra. Barnen lär sig att respektera djur och behandla dem som levande varelser.
1. Vilken/Vilka ras/raser har din/dina hund?/hundar? Mellanpudel/storpudel
2. Vad heter din/dina hund?/hundar? Hubert
3. Var har du köpt den/dem? Fött upp hemma
4. Hur är hon/han i temperamentet? Glad, mysig, lättlärd, klumpig, snäll, full i massa bus
5. Tävlar ni inom någonting? Nej
6. Det bästa med att ha hund? Man har en underbar kompis som följer en vart man än går ^^
7. Det sämsta med att ha hund? Mja, men kan bli rätt låst
8. Tips till de som funderar på att skaffa hund? Läs på och tänk en hel del innan
9. Vilken ras rekommenderar du till nybörjare? Vet inte, allt hänger väl på att hitta en ras som passar in
10. Favoritras? Boxer och pudel
11. Favoritsysselsättning med hunden? Promenad när det slutar med att han släpps och man riktigt kan se lyckan i ögonen :)
12. Hundens Favoritmat? Allt! :P
13. När är din/dina hund/hundar född/födda? 14/9-08
14. Favorit årstid med hunden? Sommar och vinter
15. Varför skaffade du hund? Ville ha XD Men kände att nu va vi redo och hade tiden att skaffa :)
16. Ångrar du att du skaffade hund? Varför i så fall? Aldrig, det var det bästa vi kunde göra
17. Sötaste rasen? Boxer
18. Fulaste rasen? Vet inte, finns många som inte faller mig till smaken men alla har ju sin lilla charm
19. Hundens fördelar? Underbar vän, lojal listan kan göras lång
20. Hundens nackdelar? Min hund eller hundar allmänt? :P Nackdelen med Hubert är väl att han har aningen mycket mycket mer energi än mig :P
//Helene
Medarbetare på Days Of Our Lives