Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 12965 ggr
Nmaria
0

blodörat blev såhär:

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu är min hund hemma från vet.

Sövningen gick bra men när hon kom hem höll jag på att svimma!

Bilden visar inte så bra, men såhär kan man se ut efter ett blodöra!

(Ursäkta den dåliga kvallittén)

empan-hampus
0

Oj oj! Ser inte så kul ut. Hoppas det blir bra då..

Nmaria
0

#1 näe inte det vackraste. man får hoppas att håret på örona växer ut snabbt! hon ska inte ta bort stygnen förrens om tre veckor.. :/

minja
0

Aj aj… Lilla vän, såg inte roligt ut. Du skall se att kroppen läker fort och att det förhoppningsvis inte kommer synas mycket.

Bokskogens
0

Stackars lilla dockan!
Men det kommer snart att läka fint!

Nmaria
0

#3 jaa det kommer säkert läka bra sen, men det är så synd om henne för hon får inte ens klia sig så hon får gå med en stor tratt på huvudet :/ och de gillar hon inte

#4 Jaa det kommer det troligtvis göra!

fredrikaa
0

hur fick den blodöra? :( stackar, hoppas att det går bra med läkningen nu!

Hunden är din bästa vän

ristrom.blogg.se

svampi
0

Vad är blodöra? :S

Nmaria
0

#6 #7 Ett blodkärl sprack i örat så i örat bildas en påse med blod och om man inte tömmer den skrumpnar örat ihop och blir ett blomkålsöra :/

Yessica
0

Oj, lilla hund Rynkar på näsan Hoppas det läker som det ska. Glad

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Sandra-J
0

Aj då, ser inte kul ut. Hoppas det läker fint :)

fredrikaa
0

okej :( hoppas att allt blir bra!:D

Hunden är din bästa vän

ristrom.blogg.se

Nmaria
0

#9,10,11

ja, man får hoppas på det bästa! :D

Karmatarerskanise
0

Det var många stygn för en tömmning av blod i örat?

Trodde bara man behövde göra något hål. Men sen är ju inte jag ngn vet :P

Nmaria
0

#13 jamen eller hur!
Det trodde jag med, ja menar, påsen var inte ens så stor som de har sytt.. de va lite konstigt tyckte jag, men de vet bäst antar jag xD

Rafflan
0

Oj då, vår hund fick också blodöra men då då gjorde dom ett håll på insidan av örat vid nedre kanten och sen satte dom in en drängage slang så all skit ran ur. Sen var det bara för oss att klippa upp stygnen och försiktigt dra ut slangen sen läkte det ihop fint resten :)

#8 Du glömmde hur ont hunden har pga det också :(

[jakke94]
0

ajj, lycka till med det :P det läcker säkert fint :)

Nmaria
0

#16, hoppas allt det! :)

Rafflan
0

Ställer du ut honom?

kerstinjo
0

Vår gamle labbe fick blodöra två ggr. Det ena örat syddes ihop med över 20 stygn, allt för att blod- och vätskesamlingen skulle "poppa" upp på någon annan stans i örat.

Det örat blev tjockare och mer läderartat när det hade läkt.

Blodöra nr. två behandlades enbart med antibiotka och när det hade läkt fick han ett sk. blomkålsöra.

Kerstin 

Taci
0

Oj vad läskigt det såg ut :/ Men skönt att det är åtgärdat, o förhoppningsvis läker det jättefint nu :)

Någon som vet om olika öron löper större risk för blodöra, eller hur det ligger till? Jag menar, hängade/stående öron, välpälsade/nakna öron osv?

Sorry TS om jag "kapar" tråden lite, säg till om du inte vill att någon pratar om det. Bara en undran som dök upp, har aldrig hört om detta innan.

Nmaria
0

#18 Nej jag ställer inte ut henne :)

# 19 oj, men så han fick ett blomkålsöra trots att det blev behandlat ?

#20 tyvärr jag har ingen aning, men jag har hört att det är ganska vanligt med att retriever får det. Men jag kan tänka mig om de är stående kanske de inte blir lika lätt. :)

Cerrolyn
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Risken sägs vara större på hundar med hängande öron, men även de med stående kan råka ut för det.

På bilden är en schäfer som haft blodöra.

**MVH Cerrolyn

Taci
0

#22, oj! Är det sådant öra som kallas "blomskålsöra"?

Cerrolyn
0

Exakt

**MVH Cerrolyn

Yessica
0

#22 Oj! Förvånad Någon som vet vad det här kommer av?

Ha en bra dag!

Nmaria
0

#25   Själva blodörat får de av att ett blodkärl har spruckit så bildas de en påse med blod, men blomkålsörat tror jag blir om man inte behandlar de eller nåt liknande x)

Yessica
0

#26 Okej, men tänkte mer hur blodkärlet spricker? Men det kanske man inte vet varför? Glad

Ha en bra dag!

Nmaria
0

# 27 jo det kan bero på att hunden har skakat för mycket på huvudet, det är nog de enda jag har hört:P
Sen kan de nog hända så av dig själv med :P

Rafflan
0

#27 om dom skakar mycket är nog vanligast, men kan även komma om hunden kliar huvudet mycket mot marken/mattor/golv ;)

Cerrolyn
0

Schäfern på min bild i #22 blev opererad på samma sätt som i #0.

**MVH Cerrolyn

Rafflan
0

Asså, på #0 och #22 hundar har dom typ öppnat på ovansidan av örat och tömt ut och sen sytt igen.

För oss öppna dom i nedre delen av örat (häng öron) och allt som märks är att han har typ ärr vävnad inuti örat efter dränage slangen (känns, syns ej) och ett jätte fult ärr på insidan av örat vid öppningen där hållet vad.

Var någon varför dom gör på olika sätt? beror det på vad veterinären tycker är bäst, eller om dom hunden har stående eller hänganade öron, eller kanske hur illa blodörat är?