Drar emot
När vi är ute med ecko (spelar ingen roll vilken tid) så drar han jämt emot.. han vill inte gå ut. När man tar fram kopplet så vill han absolut inte ha på sig det.
Tänkte om de var vädret.. att de är blött och äckligt. Men nu är de ju faktist inte så farligt ute.. och inte är han mörkrädd heller eftersom de är jämt.
Bara man kommer förbi en bit ifrån oss i parken så glömmer han de sen och sringer med oss så bra. Men när vi går hemmåt igen drar han som en oxe. "Vill hem, vill hem"
vad kan de bero på?

Har det hänt något som gjort att han blivit rädd precis på vägen ut?
Nästa gång Ni går ut kan Du ju ta med dig en liten burk med godis i. När Ni sedan är på väg hem från kissrundan, så visar Du Ecko burken och gömmer den sedan på något läpligt ställe ca 5 m från Er dörr. När det sedan är dags för promenad, så säger Du -var är burken! Han lär inte fatta så mycket till att börja med, men låt glad och så tar Ni er fram och "hittar" burken tillsammans. Innan Ni sedan har gått kissrundan klar, så gömmer DU burken igen med godis i och på samma ställe innan ni går in.
Sen när det är dags för en promis så kommer frågan -var är burken? och så gör ni om alltihop. Detta kommer han lära sig supersnabbt och det han troligen tyckt varit obehagligt på vägen ut glöms bort.
Bara en fråga? gör inte det att han ännu mer bara vill hem.. om de är på hemvägen han får den liksom. Tror inte han upplevt något illa på vägen ut eftersom de är dit han vill..
De är mer att han INTE vill till parken .. hum. Men saken är att han glömmer bort det efter en bit i parken.. Så jag vet inte. Han gillar väl inte början av parken blir det väl. Han börjar vägra innan vägen mellan parken och våra hus.
Konstigt de där.. jag får väl leka med honom mer ute så han ser det som en rolig sak att gå ut kanske.. Känns lite jobbigt när man får gå och dra i hunden och folk glor.

Alltså, du låter han "hitta" godiburken på vägen ut. På så sätt får han ju en dragning ut. Han vet att det händer något spännande när han väl kommit ut. Det går lika bra att leka med honom eller göra något som han tycker är spännande.
Du kan lägga ett "godisspår" till honom. Gå ut utan hund. Lägg godis med mycket kort mellanrum en bit ut, gå direkt hem och hämta hunden och låt han finna vägen. Då glömmer han bort det han tycker är jobbigt när han ska ut.
Min hund var framför allt som valp inte jätteförtjust i att få på sig kopplet. Jag tog helt enkelt en godis i handen och höll den på andra sidan halsbandet så att hunden själv stack in huvudet genom halsbandet. Funkar förstås bara på den typen av halsband.
Att han drar när han vill hem har jag ingen gissning på. Vad brukar hända när ni kommer hem? Men så här gjorde jag med min hund, som började varje promenad med att skälla, hoppa och springa (i koppel): innan han hann börja så hejdade jag honom genom att visa att jag hade godis (något jättegott), sa "Här!" och gav honom. Sen fick han en godis så fort han tittade på mig och var tyst - han kunde alltså få godis varje meter. Kanske inte funkar/lämpar sig för alla, men så gjorde jag.
Det där med att han drar förresten - låter du honom dra och följer efter i kopplet? Grejen är att då lönar det sig för hunden att dra. Han kommer ju dit han vill.
Jag tror att det är en bra idé som du säger att leka mer med honom så han glömmer bort sina funderingar och de sätt han verkar ha vant sig vid. Hundar minns ju i bilder och upprepar dem, det gäller för dig som hundägare att ge honom nya bilder. :)

Missade att han även drog i kopplet. Är för trött :-D
Så fort han börjar dra, så stannar Du och står helt still. Prata inte med honom, stå still var tyst. När han så småningom vänder sig om för att se varför Du stannat (det kan ta 1 sek eller 1 h, ha tålamod!!) När han stannat och vänder sig om för att se varför Du stannat, då börjar du gå igen. Sen gäller det att göra så VARJE gång Din hund drar. Han kommer snabbt lära sig att man inte kommer fortare fram bara för att man drar, tvärtom.
Det gäller att ta tag i detta nu när han är liten och inte har befäst dragande. Det finns en superbra bok i ämnet. Det är Turid Ruggaas som skrivit boken Vad gör jag när hunden drar i kopplet?
#3 ahaa, ja missuppfatta då. Trodde du menade att han skulle leta efter burken på vägen in.. vilket gör att han vill hem ännu mer.
ska testa me lite godis och sådär me..
#4 Jaa, när vi kommer hem får han sitta ner och vänta tills jag är klar. Sen får han en godis och ett varssegod för att gå in.
Jag kan erkänna att ibland är jag latt och låter honom dra hem.. men oftast brukar jag stanna varenda gång han drar och går igen när han är lugn. Men han verkar inte fatta riktigt vad de betyder, för han drar lika mycket efter varje gång.
#5 Precis vad jag gör=) men som jag sa verkar han inte fatta poängen. Han drar lika mycket för det. men det är väl som du säger.. jag får ha tålamod och fortsätta i oändlighet.
Slutsatts då.. Leka mer och göra olika godis lekar ute för att han ska gilla att vara ute överhuvudtaget. Och stanna hela tiden för att han inte ska dra hem.
Jaa, jag får testa de där me lek helt enkelt och fortsätta med att stanna upp.
Nu menar jag inte att man ska flänga runt sin hund i kopplet, men man kan också öva på att plötsligt byta håll när man går, så att hunden lär sig att bli uppmärksam på dig, eftersom du är den som visar vägen.
Jag kan ibland plötsligt trava ut åt sidan, in i skogen från en cykelväg. Bara marscherar på, utan stig. Eller så fintar jag honom, och verkar som att vi ska åt höger, men så vänder jag åt vänster i stället. Eller om hunden travar på åt ett håll (i en korsning till exempel) så vänder jag på pin kiv och går åt andra hållet. Min föresats är alltid att detta ska ske utan ryck i kopplet.
Men sånt här är inte lätt, jag har fått klura och klura och prova och plötsligt en dag så märker man att nånting har funkat.
Du fick ett bra boktips i #5, ett annat är (mitt favorittips…) Kontaktkontraktet av Eva Bodfäldt.
#7 Neh, de förstår ja att du inte menar. Och de kör jag med också.. att bara vända. Men då kan de lätt bli precis så som jag skriver, han drar emot. De är inte min första hund.. så mycket vet jag redan hur man ska göra och lydnad osv. Såklart kan jag fråga om det med senare bara för att få andras info ifall dom har nått bra.
Men iaf så var de mer att jag ville ha hjälp med att han drar emot. Jag är absolut tacksam för det andra ni skrivit med, missförstå mig rätt. Jag har faktist ALDRIG vart med om att en hund inte vill vara ute.. de är ju en hunds lyckliga dagar. Men de verkar ju också som om det bara är i en speciel omkretts om ni förstår. Kommer man förbi linjerna springer han med som en lycklig hund ska.. innan det ser han ut som om det vore det värsta som fanns.
Men som ni sa, jag får leka mer osv. De är väl antagligen det enda som kan hjälpa??
Tack så mycket iaf.. och tack för boktipsen, har läst massa böcker hittills=) Vart får man tag på dom där två? bibban?

Det där med att stanna och få hunden själv att fatta att det inte lönar sig att dra. Är man inte 100% konsekvent, så funkar det inte, och då är det ingen större idé att göra det. Annars fattar inte hunden varför du stannar ibland… Jag är hård, så att kopplet får aldrig bli spänt så att hunden känner tryck av halsbandet
Om du låter honom dra en gång av 10 kan räcka för att förstöra. Man bestämmer sig helt enkelt för att hunden inte får dra, någonsin, och håller det benhårt. Om det nu finns tillfällen där man inte orkar träna, kan man ha sele att fästa kopplet i då, så är det bara när man har kopplet ui halsbandet man tränar.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Är det något på promenadvägen som han tycker är otäckt? Vad gör ni på promenaden? När de är valpar måste de få ha roligt när de går ut, leka lite och nosa runt lite mm. Det måste vara lite lustfyllt, annars sätter de det i samband med med obehag, kanske för mycket "träning" eller annat. Även våra hundar måste få leka och ha roligt. Bara gå ut utan en massa krav, alltid.

Träna bara på att det är possetivt att sätta på sej halsbandet. Om man gör det får man en godis bit. Liksom så att han lär sej att det inte är så farligt att ha på sej det. Det kommer ta ett tag, men så gjorde jag med min hund och han älskar att åg ut nu
#9 Jo, jag vet att jag måste hålla det uppe hela tiden för att få det och funka. Och jag kan väl inte skylla på nått heller,men är rätt jobbigt att hålla på och stanna varje sekund när man ärpå morgonvarvet och man inte är vaken själv än;)
#10 Nae, de är vägen mellan parken och oss isf. De åker lite bilar där ibland. Men han visar ingen tendens till att vara rädd för dom heller. På promenaden gör vi väl som dom flesta=) Han får lukta och kissa och bajsa.. och när han är klar vill HAN gå in. Så då blir det så.. de kanske är lite väl tråkigt. Så han inte fattar att vara ute är kul. Därför jag får leka mer med honom då.. kanske det släpper efter ett tag. Får se..
#11 De ska jag göra.. de kan ha vart att vi hade för trångt med. För nu ändra vi hål på kopplet och nu går det bättre. Tänk vad simpelt det kan vara ibland. =)
Tack så mycket..