Uppfödning?
Jag har skrivit tidigare och frågat om hur detta med tillstånd fungerar. Och har fortfarande inte fått en klar bild hur det fungerar med tillstånd när man föder upp hundar. Och jag några fler frågor som jag hoppas någon kan svara på 
1. Hur många hundar får man ha, om man har tillstånd, som mest?
2. Hur mkt skatt dras av för en kull valpar?
3. Hur många saker ska göras hos veterinären innan valparna är redo att flytta?
4. Hur mkt går kostnaderna på hos veterinären för en kull?
5. Tar de ut samma kostander för t ex en vaccinering av en kull som för om man endast skulle komma med en valp? Eller får man någon slags "mängdrabatt"?
6. Är det något mer som kostar förutom foder och veterinärs kostnader när man föder upp hundar?
7. Finns det folk som lever på att föda upp hundar?
8. Och de som inte gör det hur går det ihop med jobb och uppfödning samtidigt? Använder man rastgårdar eller jobbar man halvtid och har tid att rasta alla hundar?
9. Hur många hanar brukar man använda om man endast föder upp en ras?
Hoppas verkligen någon kan svara
Ska köpa böcker sen om just detta som heter hunden och lagen och någon juridik bok men skulle i väntan på dem jätte gärna få svar på dessa frågor. Och det kommer säkert flera när jag fått svar på dessa. 
Jag tror du ska kontrollera med din kommun om hur du går tillväga med att söka tillstånd. Eller SKK, dom borde ju kunna ge dig råd om vart du ska vända dig. Men jag tror inte att det finns direkta gränser utan att det blir lite från fall till fall. Allt beror ju på hur man bor, hur man har för hundarna, storlek på rastgårdar osv finns säkert andra saker som spelar in också.
Skatt på vad man tjänar på en valpkull. Ja inkomsten läggs på din andra inkomst och sen får man skatta utefter det. Efter att man då även fått dra av kostnader som foder och veterinär osv. Har man uppfödningen som firma så sköts det precis som vilken annan firma som helt. Föder man upp som hobby så läggs inkomsten på den andra inkomsten. Som med alla extra inkomst man har. För att få veta närmare så kontakta skattemyndigheten. Det man ska tänka på är att man får dra av alla utgifter varje år, men när det är hobby så kan ett underskott aldrig sparas till nästa år eller dras av din övriga inkomst. Så fort det blir minus så är det 0 kr. Men är det plus så läggs det på, och har man otur så hoppar man upp i skatteklass.
En valp som är gammal nog och som ska flyttas ska ju vara id-märkt, fått första vaccinationen och sen då veterinärbesiktning (gäller 7 dagar sen får man göra om det om valpen av någon anledning blev kvar o ska säljas senare)
Det är upp till varje veterinär, vad dom tar i pris för enskild valp eller hel kull…
Föder man upp hundar så ska man ju ha meriterade djur (utställning, jaktprov, lydnad m.m.), då kostar anmälningsavgifter, bensinkostnader, slitage på bilen, hotellkostnader, matkostnader, det går ju även åt mer schampo + balsam. Anda saker som borstar, kammar, annan utrustning som krävs för just det man håller på med osv
Sen har du slitage på hemmet om du har hundarna hemma, har du någon form av "hundhus" så slitage på det…. Finns nog många många flera små kostnader som man kanske inte tänker på sådär direkt men som gör att det blir en ökad kostnad….Om det finns någon som lever på att föda upp hundar - tror inte att det finns här i Sverige. Kanske någon enstaka men sen hur seriösa dom är??? Men jag har ju ingen aning om hur varje enskild uppfödares ekonomi ser ut….Men seriösa uppfödare tar inte så många kullar per år utan följer upp o ser vad det blir av valparna. Behåller för fortsatt avel osv. Och efter att alla kostnader har dragits som veterinär, foder, utställningar, prover av olika slag (jakt, lydnad m.m.) Så brukar det oftast vara minus i kassan för de flesta. Ska man sen också ta betalt för den tid man lägger ner … Många som väl en dag sätter sig ner och räknar ihop sina inkomster - utgifterna blir lite smått chockade att dom lägger ner så mycket på sin hobby och att inkomsterna för ev valpförsäljning eller parningsavgift för hanhund inte täcker dom kostnaderna.
Det är nog löst på olika sätt hos olika uppfödare, skift jobb, så att det jobbas lite olika tider, finns nog många lösningar på den saken… Dom flesta uppfödare har inte så otroligt många hundar hemma åt gången - visst några fler än en som har en sällskaps hund. Men även den ska ju gå ut o rastar osv. Sen är det ju inte så att man från en dag till en annan bestämmer sig för att starta uppfödning o köper in sig på massor av hundar direkt. Utan man startar oftast för att det är ett intresse o man har en bra hund. Sen ökar antalet lite i taget o stannar där man helt enkelt känner att man kan fixa allt sånt.
Hur många hanar - där förstod jag inte frågan. På ett år, hela livstidens uppfödning eller? Det går ju inte att svara på. Beror nog på ras, hur länge man håller på med sin uppfödning, hur många kullar man tar under den tiden.
Av dina frågor utläser jag att du har planer eller funderingar på att ha stor uppfödning. Att du till och med tror att du kanske kan leva på den? Rådet är att börja med en hund, meritera den och se om den är bra nog för att fortsätta att avlas på. Ta en kull, känn efter, många vet inte hur jobbigt det är att föda upp, vilket ansvar man har i flera år efteråt (samma som att sälja vilken sak som helt, en hund går efter samma lagar som en diskmaskin tex när det gäller vad säljaren har för ansvar och under hur lång tid) Sen hur jobbigt och tidskrävande det är att sitta med osålda valpar. Valpar är söta, men dom tar tid och ha många i samma ålder är jobbigt. Att vara uppfödare är inte ett yrke, det är en hobby och kärlek till djuren, en vilja att försöka förbättra, det gör man inte bara för att man har många djur. Det är också något man lär sig med åren. Dom uppfödare som har bra hundar har ofta varit aktiva i många år.
Ja men så fort man frågor så får man alltid denna kritik om varför man vill veta detta. Jag tänker inte på någonting när det gäller starta uppfödning. Alltså jag är inte ens säker om jag vill i huvudtaget och som sagt så kommer det inte hända för om en så där 10 år i så fall. Och det med uppfödning som jobb frågade jag eftersom jag funderade på om tiden verkligen räcker till om man jobbar och ska sköta hundar samtidigt. Folk tror alltid man har baktankar när man ställer frågor om uppfödningar i huvudtaget. Och ofta när det gäller djurmänniskor så är det endast de som föder upp och har hur mkt koll som helst som man är trevlig mot osv. Jag har haft många djur och har många djur eftersom jag älskar att hålla på med djur, lära mig mer om dem och umgås med andra som tycker om djur men i de flesta är det just så att folk är otrevlig om man börjar prata om uppfödning och sånt för att de tror att man inte kan och kommer göra allt fel men någonstans måste man börja tycker jag för att bli en sådan uppfödare som du pratar om som hållt på ett bra tag. Och därför tycker jag man kan starta med att fråga kunniga personer frågor och läsa på om det man är intresserad av. Jag tycker inte frågorna jag har är så konstiga och jag funderar inte alls på att göra någonting av det jag frågor men jag är intresserad av hur saker och ting fungerar när det gäller uppfödningar av större djur som hundar och katter med skatt och sådant. Och jag hatar att få dessa jag antar att du tänker… Man kan väl fråga en fråga utan att man tänker göra någonting av den utan endast lär sig saker. Och det med hanarna menade jag om vi säger att man har en tik parar man henne med olika hanar eller samma hane om man ser att det ger ett bra resultat? Jag är som sagt inte insatt alls i hur en hunduppfödning fungerar men skulle vilja veta mer och försöker lära mig. Och angående priset måste ju finnas något ungefär för en kull på 5 valpar säger vi för vacc, id-märkning och besiktningen? jag tror jag får läsa mig till detta iaf tänkte bara att detta var ett hundforum så kanske finns det någon som föder upp eller fött upp eller har planer på att föda upp rätt snart som kunde hjälpa mig och besvara mina frågor men får som sagt höra med andra.

mices, ett tips! Det finns en jättebra bok om hunduppfödning som heter "hunduppfödarens handbok", skriven av erfarna svenska uppfödare. Där står nog allt man behöver veta. Allt från meritering, val av avelsdjur, hundens fortplantning, lagar och bestämmelser, vad man bör tänka på när det gäller valparna etc. Tror att SKK säljer den, men jag köpte min i bokhandeln. Jätteintressant läsning även om man inte planerat att bli uppfödare. :)
Man får ofta höra hur jobbigt det är med hunduppfödning, att man inte är klok som vill veta saker om det, att man inte är påläst, från erfarna hunduppfödare. Precis som att de borde få en jätteguldmedalj för att de föder upp hundar. Det är ju faktiskt frivilligt att föda upp hundar, och alla har ju börjat, precis som de flesta hundmänniskor, med en hund och ett brinnande intresse för rasen.
Tycker det var ett jättebra svar i #1. 
Om du i #2 uppfattade svaret som kritiskt så måste jag säga att jag tyckte precis tvärtom.
Nej, alltså precis som bejtedejte skriver så är det precis de flesta svarar. Precis som om man vore dum i huvudet jag ser det faktiskt inte som ett fel att vilja lära sig saker. Och bara för att man frågar om saker nu betyder det inte att jag ska köpa en hund och sätta i gång med avel. Jag vill vara ute i god tid och 10 år tycker då jag man har en bra chans att lära sig allt man behöver veta för att iaf starta en liten uppfödning. Sorry om jag lät sur i det förra inlägget hade bråttom… Men det jag menar är att folk måste ju acceptera att man kanske skulle vilja göra något sådant som att föda upp längre fram och ju mer hjälp man får på vägen desto lättare blir det. 

1. Man får ha upp till 10 hundar utan tillstånd, men det är ju inte helt problemfritt att hitta någonstans att bo med 10 hundar om man vill komma överens med grannarna. Har man fler hundar måste man ha tillstånd för det. Det är anläggningen som stoppar hur många hundar man får ha. Anläggningen kontroleras och man får tillstånd för ett max antal hundar. Har för mig att det även finns en regel om att man behöver tillstånd om man har fler än x antal tikar hemma som har haft kullar. Det kan även finnas lokala avvukelser i antalet hundar man får ha i vissa områden.
2-6 svarar jag inte på eftersom jag inte tagit några kullar.
7. Det finns nog ingen i Sverige som lever enbart på hunduppfödning, men det finns några som lever på hundarna. Finns ett par företag som driver kennel och turkörningar med hundsapann och liknande aktiviteter.
8. Är nog beroende av vilken ras det är. Mina hundar bor i hundgård under dagarna och får sedan busa på tomten. De kommer inte ut på promenad varje dag men jag tränar/ kör med dem 2-4ggr/ vecka när temperaturen tillåter.

#4 håller med dig. Jag såg det mer som svar på frågorna och ingen kritik.
Har läst frågorna innan med kände att jag inte hade några svar då jag inte föder upp nu och att allt ändrar sig och att dom svar som fanns var bra information. Men visst är det lite ändrat i tråden? Visst har det lagts till en fråga? För första gången jag läste så stämde svaren med frågorna… nu gjorde dom inte det eller har jag fel, kommer jag ihåg fel?
Ja menade att alla hoppar på en med att man ska starta en uppfödning på en gång och säger "gör inte så och så", när man i stället kan ge tips på vad man kan göra och så i stället, jag hade bråttom när jag skrev som sagt. Och jag har inte ändrat tråden eller lagt till någon fråga sen jag skrev den iaf.
"Att du till och med tror att du kanske kan leva på den?" Låter som en idiotförklaring. Jag har som sagt ingen aning i stort sett hur en hunduppfödning fungerar och tycker det var töntigt att säga en sak som"du tror till och med…" Och det där med att uppfödare som varit aktiva i många år är de som är duktiga och har bra hundar, det säger väl sig självt liksom och fortfarande måste man börja någonstans för att komma dit. Orkar inte tjaffsa om vad som menas med vad men tyckte det lät taskigt iaf.

#8 inom iller värden försöker vi att ha mentor som kan ställa upp om frågor o liknade .
Vilket jag personligen tycker är jätte bra . Har skälv en mentor som jag alltid bollar med . Men sedan har jag ju andra uppfödare som jag diskuterar med.
Mices jag tycker det du skriver är väldigt sund och jag förstår diga man vill ju veta mycket inann man börjar att komma till skott .
även om man nu inte har hunden utan funderar på att skaffa en för ev avel så är det ju kanon dels så har du kunskaper vilket många inte har som köpper sin första hund sedan har du funderat länge o väl.
Det är ju inget man kommer på under en natt o startar direkt.
Jag rekomenderar dig till att ta kontakt med olika uppfödare träffa dom .och sedan gå på så många träffar som möjligth.
Försök även att få en vetrinär som kan du kan prata med .
ursäkta att det blev så långt .
ska oxå till lägga att jag är ordblind om något låter hårt eller du/ni inte förstår pm mig så ska jag försöka att förklara mig bättre .