Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 7930 ggr
annee
4

Min valp bits!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejhej!

Jag undrar om det är nån som vet ifall det är normalt att ens valp naffsar, ja det äre säkert då eftersom det kliar i deras tänder men min hund är 4 månader och hon har börjat naffsa hårdare och hårdare för varje vecka och det gör faktist ont. Om jag säger Nej! till henne blir hon bara busigare och hoppar på en och ifall jag tar bort henne hoppar hon tillbaka, VAD SKA JAG GÖRA?

[lolo8453]
0

Min valp är bara 11 veckor men han är precis likadan. Han biter så att det gör riktigt ont och han blir bara mer upphetsad när jag säger ifrån eller tar bort honom. Hoppas han lugnar ner sig med tiden. Har tyvärr inget bra tips till dig då jag har samma problem.

annee
1

okej, synd :) för det e ju ganska jobbigt då jag inte kan gosa så mycket med henne när hon bara bits :(

KickanW
0

Att säga nej och streta emot gör det bara ännu roligare att bita och nafsa. Försök i stället ignorera den, då blir det inte roligt. Om det gör för ont för att ignorera kan du avleda henne genom att ta fram en roligare leksak åt henne att bita i.

annee
0

ja vi brukar je henne en annan leksak istället men det e ju inte alltid man har tillgång till en leksak om man tex sitter i bilen . Tack för tipset :)

empan-hampus
0

Precis som kickan säger: ignorera, vänd ryggen mot och bara ignorera henne…

annee
0

Okej har testa det lite men ska börja göra det lite allvarligar då :)

achibaldsminiatyrer
0

min valp bits också hon är 9 1/2 vecka

[IsabelleA]
0

Valpar bits. Ja, dom är ju kända för det. Men jag kan lätta dig med att det oftast går över med tiden. *klappar på axeln*

Gluskap
0

Usch, min tjej naffsade/bet tills hon var 6 månader. (i början alltid, men tills hon blev 6 månader så mattades det av för att sen försvinna)

Tycker inte du ska ge henne en leksak när hon biter dig, det är ju en belöning för henne! Ignorera henne istället och var konsekvent så du gör det varje gång. Gå ifrån henne, stäng in dig någonstans.

När hon låter dig vara så kan du ge henne något annat att göra som tex en leksak eller något som hon kan tugga på.

Min räddning var bla märgben och örgon när det kliade som värst i hennes tänder.

empan-hampus
0

Min 8 veckors valp som vi fick hem igår naffsar, "bits", det gör såklart ont, men han är ju liten, jag tar bara bort händerna helt enkelt Glad

Trollhassel
0

Prillan bits när hon blir för glad och sprallig. Vi håller kvar händerna men knyter dem och säger högt och bestämmt NEJ! Just när hon dragit sig undan och ser skamsen ut så ignorerar vi henne men busar igen efter en liten stund. Då brukar hon inte bitas utan nosar och slickar på händerna i stället. Hon glömmer lätt av sig men vi försöker vara konsekventa.

Jag tror att det är bättre att hålla händerna kvar och få dem att sluta än att dra undan händerna och gå sin väg. Vissa hundar har svårt att koppla att det är bitandet som är problemet då.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

empan-hampus
0

#11 Jag tar bort händerna och säger nej.. Är det fel? Glad

Alltså jag bara undrar! Vill gärna ha tips liksom Skrattande

Trollhassel
0

#12 Nej, det är säkert inte fel. Bara man inte viftar så hunden tycker att det blir roligt. På mina valpar jag haft så har det funkat bättre att hålla händerna kvar och få dem att ge tusan i händerna på plats i stället. Jag fyar tills de slutat. En dominant hund/valp kan ju tolka det som att den vinner över någon som drar sig undan och gå iväg kan jag tänka mig.

Med Vänliga hälsningar

Rwawr
0

Min hund var oxå sådan när han var valp.
Men han slutade med tiden.

Nu har han blivit lite lugnare men blir väldigt arg när man kollar film eller ngt och han inte får uppmärksamhet, då brukar han naffsa och grejer. Men är man ignorerar så brukar han sluta, eller när man helt enkelt får honom att ligga bredvid och bli klappad. funkar alltid fint.

empan-hampus
0

#13 Hm.. Jo det har du iförsej rätt i, jag gömmer lixom händerna bakom ryggen.. Men han slutar faktiskt då. Däremot är han en jäkel på att bita i näsan också Tungan ute

Trollhassel
0

#15 Man får vara lite hård med att förbjuda dem att bita och hoppa efter ansiktet. Även en liten hund kan skada ögon och nerver. Det är nolltolerans på det här hemma. Då får Prillan skämmas ögonen ur sig. Hon slutade dock väldigt tidigt när hon insåg att det var absolut förbjudet. Nu vill hon bara pyssla om ansikten och skicka på kinder och näsor, det är helt ok.

Med Vänliga hälsningar

Craz-y
0

Lägg ner hunden på rygg och säg åt den på skarpen. Låt den inte vinna ditt ledarskap Flört

empan-hampus
0

Jo, när han biter i ansiktet säger jag nej på skarpen och puttar bort honom..

[IsabelleA]
0

Här finns en hel artikel om hur ni tränar bort bitet: http://www.canis.se/bibliotek/artikler.php?id=8

Trollhassel
0

Jag nyper tag lite i nackskinnet (absolut inte så det gör ont!) så att Prillan känner att matte biter tillbaka och blir sur. Hon lägger sig på ryggen självmant när man blir riktigt arg men är lika glad igen efter ett ögonblick men då har hon slutat med dumheterna. Prillan är annars väldigt "vuxen" i sättet, skrärpt och observant på minsta lilla man säger till henne, ständigt viftande på svansen. Jag tror att alla valpar mår bra av "raka puckar" och det har jag definitivt gett henne från första dagen. Om man är tydlig mot sin valp i vått och torrt så känner den snart själv av vart gränsen går när det gäller mycket.

Med Vänliga hälsningar

KickanW
0

#17: De flesta teorier på hundar nu för tiden bevisar att det här med ledarskap inte existerar. Hundar har ingen hierarki i flockarna utan har endast olika uppgifter. Om man då vill vara den som leder ska man helt enkelt vara bäst på att förklara… Vilket ju människor oftast är. Så att man ska visa makt och bestämma är en gammal myt om hundar. De allra flesta hundar vill absolut inte vara ledare.

Trollhassel
1

#21 Oj, det var nytt för mig! Intressant! Finns det någonstans man kan läsa om det? Artikel?

Med Vänliga hälsningar

Vattnadal
0

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Trollhassel
0

#23 Tackar!

Men en hund som tex visar tänderna och morrar när man vill ta ifrån den något den inte får ha, är inte det dominans då? Då visar den väl att den minsann ska ha kvar föremålet för det är den som bestämmer….eller har jag fel.

Jaja, det var intressant läsning.

Med Vänliga hälsningar

Zebben
1

#224 Nej, det är långt ifrån dominans hunden visar då. Den visar bara att den är osäker på Dig och inte har någon tillit.

Morrandet från en hund har inget med aggression att göra, tvärtom. Genom att morra talar den om att den inte vill ha något bråk, bara bli lämnad ifred. En hund har rätt att försvara sina saker/tuggben från en annan individ. Det man som hundägare kan göra om man har en hund som morrar mot en är att träna upp sin relation så att hunden känner sig trygg att ha dig i närheten av hundens resurser som kan vara just leksaker/tuggben.

Det kan nog kännas hårt att veta att ens hund inte har den tilliten till sin ägare att den faktiskt väljer att morra när ägaren kommer nära. Men som sagt, det har inte med ledarskap/dominans att göra utan bara dåligt med tillit. Men det är ju bara att träna upp så slutar hunden automatiskt att morra och korrigeringar behövs inte.

destroyed
0

min valp bits också.. vi håller på att träna bort det.. men det går inte så bra.. Vi hoppas att hon inte ska bli som sin syster och sluta bitas när hon är två år.. men man får se…

Zebben
0

Angående nafsande/bitande från valp så är det fullt normalt. Det är inte lätt för den lilla valpen att komma från sina syskon, där nafs/brottningslekar och bitande har varit vardag och deras sätt att leka. När valpen sedan lämnar tryggheten så beter den sig som den lärt sig under sina första 8 v. Man leker med tänderna och ju mer motstånd man får desto mer kan man ge tillbaka. Helt normalt och ens valp är inte mer "aggressiv" än andra valpar.

Hur man löser det är olika från valp till valp. Det valpen behöver lära sig är att vi är människor och vi tål inte samma tuffhet i leken som valpen lekt mot sina syskon . Deras små vassa tänder gör ont och det behöver de lära sig. I en valpkull så har alla individer olika smärtgränser i leken. Detta lär sig alla syskon väldigt snabb, vem som tål vad. En valp som tycker kompisen leker för hårt skriker/piper till vilket resulterar i att kompisen lugnar ner sin lek lite. Gör inte kompisen det så skriker den andra valpen till igen och går därifrån. Leken upphör och det roliga tar slut. Ingen tjänar alltså på att bita för hårt. Den valp som gått för hårt åt har nu fått lära sig att ta det lugnare med sitt syskon nästa gång.

Detta kan vi härma. Om valpen biter för hårt, pip till eller skrik aj! och stanna upp. Sen får Du se hur valpen reagerar på detta. Stannar valpen upp och sedan mjukt tar upp leken igen så lek vidare som en belöning för att valpen faktiskt respekterade vad du sa. Om valpen går på lika hårt, så pip/skrik till igen och gå därifrån.

En del valpar struntar i detta och då behöver man säga till dem på skarpen, genom ett tydligt nej och visa med kroppen framförallt att det inte är ok. En valp har ju inte lärt sig vad nej betyder, så att säga ordet gör ingen verkan i början. Valpen kommer ju så småningom genom dit kroppsspråk lära sig ordet nej.

Man kan även träna detta vid sidan av. ha valpen på golvet mellan dina ben. Sätt en godis ca 1 m framför valpen på golvet. håll händerna framför valpens bringa. När valpen försöker springa fram stoppar man den samtidigt som man säger nej. Om valpen tittar upp på dig istället så belöna och ge godis. ge aldrig godisen som ligger framme på golvet," för den var ju nej" Upprepa, t ills Du inte längre behöver hjälpa till med handen. Utan att hunden lyssnar på nejet.

Emelie-tex
0

Svar till alla med valpar som bits

Det ni upplever är helt narturligt. Valpar smakar och biter på allt (som ett människobarn) men de har ju tyvärr vassare tänder.

Nu när man förstår att det är en narturlig sak för dem att göra. Så blir det ju lättare att inte bli ledsen och arg över det. Det som gör absolut ondast i en valp. Är när man ignorerar dem. Så därför skulle inte jag göra det om hunden bara smakar.

Är det dock ett bett, skulle jag göra ett kort, gällt ljud "Aj!" och resa mig upp och avlägnsa mig från hunden. Inge annat 10 sek senare skulle jag återuppta kontakten mad valpen där jag bjuder in att han får bita, i en trasa.

Ha alltid en trasa eller liknande i fickan. Vill hunden smaka på er (det kan de göra för att känna sig trygga och liknande) så erbjud trasan istället. Lägg gärna trasan i tvätten ett tag (smutsiga då) så den blir att lukta som er.

Om valpen skulle bita er, och ni skriker till och går därifrån och hunden hoppar och biter eller liknande. Var då inte rädda för att faktiskt visa ert missnöje! Valpar skriker i försvar så låt inte det skrämma er, men använd ert sunda förnuft. Meningen är INTE att skrämma eller skada valpen. Men ett fast grepp i nackskinnet och en arg röst (detta skall bara pågå i maximalt 3 sek) dör inte en  valp av.

Tänk givetvis på att ha mycket gosedjur som hunden får bita på, leksaker och ben!

Lycka till

Craz-y
0

jag uppfostrar mina hundar på mitt sätt och det funkar utmärkt.
Vill inte ens komentera vissa saker jag läser här..Förvånad

rebecca-g
0

Jag förstår inte riktigt vad problemet är här.

När min 9 veckors tervuerenvalp håller på så trycker jag ned honom på rygg och ryter tills han ger upp, i vissa fall räcker det med att jag ignorerar. Jag har haft honom i en vecka, han biter väldigt sällan i mig.

Klart man ska säga åt sin valp, det är viktigt att valpen vet vem som bestämmer om man någonsin ska kunna bli respekterad av sin hund.

Dominans utgör en viss trygghet och allt går inte att få genom att vara glad, positiv och bara ignorera ett beteende. Detta är endast att blunda för ett problem.

OCH, jag skulle ALDRIG pipa för att härma valpbeteende i dessa fall då jag absolut inte vill att min valp ska se mig som en "valpkompis" utan som en flockledare som skall respekteras.

Emelie-tex
0

# 29 dock tror jag du är fel ute i ditt tänke.

En hund bildar inte rangordning i den meningen att " den är dominant" eller " försöker ta över ledarskapet"

kolla på en vild hundflock i spanien. Där är ingen ledare och ingen är " under någon"

Dessutom så är det även inte troligt att en hund " tar över från en människa" i och med att det inte är samma sorts djur.

Craz-y
0

#30, Kunde inte säga det bättre själv.

Craz-y
1

#31, jag har sett många fall då hunden dominerat sin ägare.
Sen beror det ju på viken ras man talar om. Jag har en malinois hane på 10 veckor som är väldigt tuff och testar gränser.
Skulle jag pipa när han biter mig och avlägsna från platsen skulle han bokstavligen äta mig Flört
jag har bara behövt visa att jag är ledaren några gånger så har han förstått sin plats och vi har kunnat leka, träna och ha riktigt kul tillsammans! Skrattande

Har man en liten ras av sällskapstyp så funkar det kanske bra med dessa andra metoder.

SaraC
0

Jag är också en av dem som håller på att hunden ska lyda för att den har förstått och vill vara husse/matte till lags, och inte för att den skrämts till det. Visst har alla rätt att ha olika synsätt på hunduppfostran, men tycker att man kanske ska ta en titt på all dagens forskning om bland annat det missuppfattade dominansbegreppet.

Tycker Zebben gav en jättebra och utförlig beskrivning på tillvägagångssätt.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

rebecca-g
0

#33 Helt rätt, vi sitter i samma båt och jag skulle aldrig göra illa min hund, men däremot måste man våga ta i. En valp vet inte vad som är tillåtet och vad som inte är tillåtet, och det är ditt jobb att sätta regler. Jag sätter dessa nu då jag inte har lust att bråka med en bråkig unghund senare.

Emelie-tex
0

# 33

hehe. sällskapstyp?? Ja det skulle inte jag kalla en Aussie för.

Hundarna har ett beteende som VI har döpt till att de " tar över". Hundarna själva tar inte över. Vad skulle en VALP käna på att ta över för det första? Denne har varken kunskapen eller orken att leda en flock?

De fallen vi kallar att "hunden dominerar" är oftast ett inlärt beteende. Ungefär som dessa

Hunden morrar, människan går iväg.  Hunden kommer då på att är det något den upplever som obehagligt och denne morrar så slipper denna. Detta kan givetvis eskalera. Det kallar du dominans. Jag anser att det är inlärt.

Emelie-tex
0

# 33

hehe. sällskapstyp?? Ja det skulle inte jag kalla en Aussie för.

Hundarna har ett beteende som VI har döpt till att de " tar över". Hundarna själva tar inte över. Vad skulle en VALP käna på att ta över för det första? Denne har varken kunskapen eller orken att leda en flock?

De fallen vi kallar att "hunden dominerar" är oftast ett inlärt beteende. Ungefär som dessa

Hunden morrar, människan går iväg.  Hunden kommer då på att är det något den upplever som obehagligt och denne morrar så slipper denna. Detta kan givetvis eskalera. Det kallar du dominans. Jag anser att det är inlärt.

Craz-y
0

#34, jag skrämmer absolut inte min hund. Han lyder mig för att han får beröm och godis.

Ditt inlägg var kanske inte riktat mot mig ens Glad

Craz-y
0

#36, Var nämnde jag denna aussie? Glad

rebecca-g
0

En hund lyder för att den vill åt en belöning, en belöning kan vara allt från godis till beröm. En hund lyder inte för att den vill lyda.

[SusannaK]
1

Skulle defenitivt inte använda mig av "trycka ner metoder"..

Metoder som gör att hunden skräms till att lyda kastar jag på tippen.

Emelie-tex
0

# 39 i ditt inlägg framgick det att du endast tyckte att den metoden jag förespråkade funkade på sällskapshundar. Och en aussie är inte en sällskapshund. Och jag behöver inte "befästa ledarskapet"

SaraC
0

#40 Om det var riktat till mig så omformulerar jag mig om det var svårt att förstå. Jag vill att hunden bestämmer sig för att lyda mig, oavsett om det är för att den vill ha godis, beröm eller vad det är för anledning. Jag vill inte att hunden lyder för att den undviker att bli straffad eller för att den är rädd.

Craz-y
0

#42, Vad skönt för dig :)

rebecca-g
0

Det är skillnad på raser, och individer.

Tror nog att en tuff malinois/tervueren av brukstyp behöver lite mer än ett pip från sin ägare.

Nu lämnar jag den här tråden, känns löjligt att man ska bli anklagad för att skrämma eller göra illa sin hund genom att ta i den och använda rösten. Valpar ska veta att vissa beteenden inte är ok, och unghundperioden för den rasen jag har är inte enkel, så jag tar nog itur med detta nu.

Craz-y
0

Även jag lämnar denna tråd.

Det är så mycket roligare att skriva på såna trådar där man visar bilder på sina hundar och sånt. Vi hörs!

SaraC
0

Om man inte vill diskutera är det onödigt att ge sig in i en diskussion Flört

Emelie-tex
0

# 44

Hej

givetvis är det skillnad på indevider. Men som jag skrev i mitt första inlägg så behöver man ibland ta tag i valpen och visa att "det där är fanemig inte tillåtet"

En Aussie är oxå en brukshund. Och har mycket "fanemig" i sig. Trots det så försöker jag ha så mjuka metoder som går.

Sen tror jag att även om vi tror på dominans eller inte. Så har vi samma grund. Belöna fram beteendet vi vill ha, säga till eller ignorera hunden när den gör fel.

Och om vi tar tag i hundarna, så gör vi det i syftet att visa och lära hunden, inte i syftet att skada eller skrämma.

Zebben
0

#30 Oj, sån korrigering på en 9 v valp. Lycka till i framtiden säger jag.

rebecca-g
0

#49 TackGlad

rebecca-g
0

#49 vi har haft hundar i familjen innan jag ens kunde gå.

Alla dessa har vart otroliga familjehundar, orädda, älskat barn och andra hundar och tävlats på elitnivå. Många av dessa har blivit korade. Och de har i alla fall aldrig bitit sönder 900 krs väskor, även fast de blivit mycket gamla Glad

Kattmynta
0

En ung valp är en bäbis. Punkt.

Om en människobäbis skulle ligga och skrika, är den dominant då? Att ens påstå att någon så ung skulle ha kunnat utveckla ett dominantbeteende (om det ens existerar senare i livet) är bara patetiskt.

KickanW
0

#52: Bra skrivet! Om man skulle skrika åt en bebis så fort den petar på något med händerna (vilket är precis samma sak som en valp som biter) skulle den nog bli ganska störd som vuxen… Vilket även händer med hundarna om man beter sig så. Det man måste göra är ju att aktivera hunden samt förklara för den att det gör ont, det förstår den ju inte om man trycker ner den på marken. Då tror den antingen att man vill leka eller att man inte tycker om den och blir antagligen väldigt osäker.

Zebben
0

#51 Å mina hundar visar mig väldigt mycket respekt och har aldrig blivit nedtryckta. Genom att visa dem respekt så får jag respekt tillbaka. Jag vet att det är hundar jag har och behandlar dem därefter, med andra ord så trycker jag inte ner dem.

Du trycker ner hunden för att den ska visa Dig respekt som flockledare? Det är som att jag skulle slå min dotter för att hon ska respektera mig. Men det är min åsikt.

Ricko
0

Våra valpar var också så, det går bort med tiden (såvida man inte belönar dem) men ignonera henne så  gårt det nog så småningom bort ;)

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

Trollhassel
0

Min lilla Prillan är mycket lättsam och litar på mig vid nästan alla tillfällen, utom när vi ska gå ut och kissa i regn och kallt väder. Då undrar hon vad matte är för en idiot som vill gå ut i kylan.

Jag har varit väldigt tydlig mot henne och pratat mycket med henne. Hon hör direkt på min röst om jag ogillar något hon gör.

Hon biter aldrig mig längre men däremot biter hon andra människor (på lek) när hon är uppspelt och det kan vara svårt att förklara för yngre förmågor hur de ska agera om hon blir busbitig. Det är en svår situation som jag inte riktigt kan lösa. Dessutom accepterar många vi träffar att hon bits lite.  De kan låta henne bita dem medans de snackar kärleksfullt med henne. Vad ska man göra då?

Hur ska man förklara?

Med Vänliga hälsningar

Vattnadal
0

Jag fortsätter glatt att låta min valp bitas i händerna när vi leker. Hon får dock hålla det på en nivå så att det inte gör ont, när vi brottas. Biter hon för hårt tar jag bort handen eller piper till. Fortsätter hon att bita för hårt då, morrar jag till, men tar inte tag i henne. Blir hon för uppskruvad (läs när hon är övertrött och jag inte insett det förrän försent) kan jag köra med holding om det inte räcker att bara lämna henne.

Min målsättning är att jag ska kunna ha leken med mig, utan leksaker, som den ultimata belöningen. Det kommer ju dessutom att göra mindre och mindre ont, när tänderna blir mindre vassa och när hon blir äldre och duktigare på att lösa av hur mjuk hon måste vara.

Jag vtar till mig av ny forskning och förkastar strikt rangordning, som inte finns. Kan i alla fall inte se något av det i vår hundflock på för tillfället 8 hundar. Hackorning finns bara hos höns och militärer!
Fast jag har ju bara mesiga hundar, som golden, husky och en riktigt vekling till husky/grönländare/shäfer, så jag vet väl inte vad jag pratar om.Flört

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Bestla
0

hundar är individer med olika personligheter. vissa behöver man vara skarpare och tydligare emot. så är det med oss människor också. man får prova sig fram till den rätta metoden för just sin hund.

det finns inget rätt eller fel så länge målet är att göra gott för hunden och sig själv.

enligt "mannen som talar med hundar" blir hundar nervösa, oroliga och inte alls i form om det inte finns tydliga gränser i flocken dvs familjen den bor i och det oavsett hundens storlek. under valptiden lägger man grunden till hundens framtida beteende så man ska tänka sig för att tex inte klema bort den för mycket om man vill ha en sund vuxen hund.

jag tycker att man ska styra vänligt men bestämt.

=)

scth
0

vi hade mest problem med att hon bet mot ansiktet så jag tog mig moet att lära henne puss . Inga ögon utslitna som tur är :P

CarolineO
0

När Ascott (mina föräldrars hund) nafsar tar jag bort händerna, säger bestämt "NEJ" och vänder sen ryggen till.
Nu händer det inte så ofta längre, så det verkar ha fungerat  =0)
Förr hälsade han alltid så när man kom och hälsade på, men inte nu längre  :-D

SaaraaB
0

Säg ifrån ordentligt!

Precis när den naffsar ryter du till ordentligt, om inte det hjälper brukar jag ta tag i nackskinnet oxå.

Visa vem som bestämmer nu, det blir bara jobbigare ju äldre hunden blir!

Kattmynta
0

#61, Najs att du läst hela tråden också.

Nikkis
1

Väcker lite liv i den här tråden nu, har läst hela.

För det första så är det otroligt löjligt att ens jämföra barn med hundar, det är två helt Skilda saker! Uh vad lågt det där var alltså.

Hundar är mer primitiva än vad människor är, dominans kan absolut förekomma hos valpar.

Nu är jag inte så mkt för nedtryckning av hund, men kan utan problem ta tag i mina hundar om de gör något dom Vet att dom inte får göra!

Att pipa/Aj:a till när en valp biter…. Jag undrar vilken snilleblixt kom på den idén, totalt världelöst alltså, eller så har ni haft tur som fått veka/mjuka hundar.

Jag testade givetvis detta på min hund när han var valp, det enda jag fick var mer intensivare bett och ruskningar och en valp släpandes i byxbenet när man skulle ignorera och gå ifrån.
Jag kunde nypa tag i honom och Nej:a bestämt, krävdes inte mkt förens jag fick ett klockrent befäst Nej-kommando, som än idag sitter i.
Hunden är idag 2 år ung och är en väldigtglad och trygg individ, både i sig självt och i mitt sällskap, där Jag är en given ledare. Samma sak med mina resterande hundar.

Det handlar inte om att ge stryk till sin hund, vem har sagt/tolkat det som det!?!?!?Skrikandes
Titta bara på hur hundar beter sig med varandra/i det vilda så förstår ni att det knappast är några smekningar dom får från varann när det kommer till kritan.

Samma sak gäller det med hundar i vår ägo, där man ibland får gå in och visa sitt missnöje för felaktigt beteende genom att korrigera en hund med tex ett snabbt nyp/bett med handen.
Detta för att BRYTA det oönskade beteendet för att Sedan leda hunden in på Rätt väg för att sedan belöna och förstärka Det. Detta är något som måste gå hand i hand.
Absolut Inte korrigera en hund och aldrig belöna - för det är då man kan förlora förtroendet från sin hund.

Om man nu ska vara som vissa av er som har jämför med barn, så är ett bra exempel som sådan att när ett barn beter sig hejvilt och säg springer runt i mataffären och har ner matvaror från hyllorna. Man kan då gå fram till sitt barn och ta denne i armen och säga "Du får Inte göra sådär! Sluta omedelbart!"
Exakt samma budskap man kan ge till sin hund genom en bra korrigering följt av beröm vid önskvärt beteende.

Eller påstår ni, ffa ni mammor att ni skulle bara fortsätta fram med eran kundvagn och ignorera erat barn som beter sig illa och säga på avstånd "Åh det där var inte bra, sluta nu" , när man ser djävulshornen i pannan på barnet och total skita i vad mamma säger?!
Fy pyttsan alltså, då vill jag inte möta era odrägliga barn!

Jossangizmo
0

Bilt de inte bara för att det kliar i sina valp-tänder?? :)

Craz-y
0

64, valpar kan bita av olika anledningar. Känner man sin hund ser man VARFÖR den biter Glad

Bestla
0

nu finns det inte bara curlingföräldrar

utan även curlingmattar/hussar Tungan ute

Jossangizmo
0

#65 ahaaa! Glad

Bestla
0

#68….grovt översatt betyder det att man inte ger sin avkomma några prövningar i livet utan sopar vägen för dom. visar inte ledarskap som förälder osv….men då busa jag till det o la dit hund istGlad

tänkte skoja till det för det finns så väldigt många åsikter om hur man ska ta hand om sin hund. beroede på vilket läger man tillhör så anklagar man antingen den ene för att vara vek eller den andre för att vara en tyrann. Skrattande

att uppfostra är inte lätt, vare sig det handlar om djur eller barn. finns ju asmånga stilar att använda sig av.

destroyed
0

jag tycker så här… Hellre att man är för hård i uppfostran än för vek. Är du för vek så får det mycket konsekvenser är du för hård så är det lättare att dra ner men oftast så är man inte hård eftersom valpar får jäkligt hårda tag av sin mamma.

SaraC
0

#57 Självklart måste vi ha veka och mesiga hundar! Annars spricker ju teorin om att man inte kan lyckas med mjuka, fjant metoder Flört

Craz-y
0

borttaget

SaraC
0

#72 Och det har med tråden att göra?

rebecca-g
1

Blev fel