Hundar iFokus

Hundar

Etikett: sajten-och-ifokus
Läst 2232 ggr
Animalen
0

Konstig varig grej på tassen.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan på er!

Min hund Gimmli har slickat sig på vänster framtass i 2 dagar nu. Jag tittade och mellan dom två "framfingrarna" så att säga så var det en liten runt fläck med var. i "fläcken" var det en svart prick. Han har också bitit loss lite päls runt området. Testade att tvätta med sårdesinfektion och han slutade slicka i 5 sekunder. Han haltar inte eller så, vill bara ligga och tvätta. Behöver vi uppsöka veterinär tro?

*Bifogar en ritad bild på området*

(Visste inte vart jag skulle lägga tråden, flytta den om den ligger fel)

Månen frågade mig

- Varför gråter du

Jag svarade:

- Vad skulle du ha gjort om himlen lämnat dig

Nikkis
0

Du har ingen möjlighet att ta en bild på knölen?

Animalen
0

#1  Ska försöka

Månen frågade mig

- Varför gråter du

Jag svarade:

Animalen
0

Får inga bra bilder, alla blid suddiga eller så ser man inte ens vad det förestället. Kan tillägga att han absolut Inte vill att man ska hålla i tassen eller något sånt

Månen frågade mig

- Varför gråter du

Jag svarade:

binx
0

Det första som dyker upp i mitt huvud är furunkolos. Dock brukar detta inte vara ett akut läge, så försök gå gott som det går att tvätta rent såret och lägg om tassen, försök dock att ha det så "torrt" som möjligt eftersom jag har för mig att detta triggas av fukt.

Jag har bara läst en grundkurs i djursjukvård ännu så jag vill ju inte kalla mig ett proffs haha, men våran labrador vi hade för några år sedan hade detta och hans symptom var liknande. Det bästa, om det inte blivit bättre eller om det till och med kommer på flera ställen, är definitivt att uppsöka vetten.

binx
0

Furunkulos stavades det tydligen, jaja, har väl inget med saken att göra & fick precis reda på att det behövs inte alls triggas av fukt. Dock sprids ju bakterier snabbare om det är fuktigt så det kan nog vara en idé iallafall. Tratt vore annars bra så hunden inte ligger och slickar maniskt på såret..

Animalen
0

#5  Så du rekomenderar att vi lägger om tassen? :)

Månen frågade mig

- Varför gråter du

Jag svarade:

binx
0

Ja, alt. sätter på en tratt så han inte slickar och "retar" såret. Det är ju svårt att säga eftersom jag inte sett bild/vet mer men så jag skulle definitivt åka till vetten i ditt fall! Eftersom det har varit ihållande i två dagar dessutom.

anaprincess
0

Tycker det låter som en fästing som satt sig och så har hunden fått bort bakdelen på den. För som du beskriver så ser det ut på min valpsmungipa nu efter en fästing där huvudet fastnat.

Animalen
0

Kan det vara såhär att när han har lekt med sin boll utomhus, så vill han alltid vara på ett ställe där det är grus så han kan fnätta runt med bollen. Kan han då ha gjort sig illa på något sätt i gruset?

Ska jag sätta en bomullstuss med sårdesinfektons medel mot "Det variga såret" innanför lindan?

Ska prata med folket här hemma om era svar! :)

Månen frågade mig

- Varför gråter du

Jag svarade:

emmeb
0

Ring till vetten i morrn o fråga. De brukar vara duktiga på att ge råd över tele också. ;)

binx
0

Nja njä det ska väl inte vara nödvändigt, bara att du tvättar av såret med desinfektion innan du lägger om det, så inga nya bakterier kan ta sig in. Det borde räcka tror jag.

Gör det och så kollar du "status" efter ett dygn och ser om det har blivit bättre Glad

daikai1
0

försök att skaffa bluespray och desinficerad binda och ett elastiskt bandage som du virar runt, men om du är osäker så besök veterinären.

[IsabelleA]
0

Det första jag kom och tänka på var ett geting stick där taggen sitter kvar. Jag har inte läst alla svar och vet då inte om någon redan tippsat om just geting stick.

Hoppas att det går bra med din hund!

Animalen
0

Han har slutat slicka på tassen så ofta nu och det ser mycket bättre ut, Tack för svaren! :)

Månen frågade mig

- Varför gråter du

Jag svarade: