Noskvalster?
Kan det vara noskvalster min hund fått.Man kan se små vita kryp i och utanför nosen.Nån som vet?
Det är antagligen noskvalster. Låt inte din hund dricka ur andra djurs vattenskålar, det smittar väldigt lätt.

Nej det ska jag inte.
#2 … Och om det är noskvalster så bör du kontakta vetrinär och få medicin utskriven.
Shit vad grön jag är innom ämnet, hoppas att någon annan kommer med bättre svar.

Ringde veterinären i Strömsholm,måste åka dit med henne.
Har din hund så tydliga tecken är det bara att låta veterinären medicinera.
Vanligtvis ser man inga konkreta "bevis" på noskvalserinfektion utan man medicinerar oftast vid misstanke.
≧◔◡◔≦
Är det noskvalster måste hunden vara REJÄLT drabbad, det syns nästan aldrig.
Kan hunden andas i ordning, noskvalster brukar ge "bakåtsnorklingar"… (liknande kennelhosta)

Precis som #6 skriver; Det brukar bli bakåtsnorklingar…
Fast noskvalster syns bara i vissa fall, vissa hundar reagerar väl inte alls och andra reagerar direkt. Sen tappar väl dom luktsinnet oxå?
Jag kan inte så mycket om noskvalster, men våran vet har sagt att bara vissa hundar reagerar på det. Andra kan kanske gå med det hela livet om man nu inte ser krypen i nosen..?
Rätta mej om jag har fel nån stans, tack!
Naturligtvis är det svårt att upptäcka att hunden får dåligt luktsinne..
Har man arbetande hundar ex. spårhundar, älghundar, hundar som ska söka tex doftmarkerade apporter etc som arbetar med näsan märker man ju att hundarna får svårare att arbeta. Dock ska man komma ihåg att det finns flera orsaker till att hunden kan få svårt med sitt arbete. Tex halsinfektioner (som brukar bli kroniska om hunden går med obehadlad noskvalsterinfektion), smärta etc.
Så just att luktsinnet försämras är inte alls lätt även på en arbetande hund att konstatera.
Jag fick tippset om att ta in hunden i ett mörkt rum. Sitta där i 5 minuter och sedan snabbt tända lampan och kika i hundens nos. Då, om man har tur, kan man se små vita saker som kryper in i nosen.
Vet inte om detta stämmer dock.