Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 1854 ggr
stallostby
0

Skaffa hund?

Funderar på att skaffa hund. Jag har hästar mest shettisar. Har fostrat några hingstar men inte hundar, där känner jag mig grön. Men i min ungdom hade vi mellapudel. Men problem var det ju, han rök ihop med andra hundar, rev ut skåpen hemma.

En kollega har en ettårig engelsk setter som hon inte kan släppa ur bilen när hon kommer för då springer den bort?!

Svärföräldrarna hade två västgötspetskorsningar. de höll sig på gården med lite fostran.

Jag undrar om jag fixar en hund..? den måste ju följa mig, tålamodet är inte alltid det bästa. Men vi bor på landet med hästuppfödning. Vi har ju fastnat lite för Groenendael :/. den vi träffat är så go och vacker… jag är hemma på veckorna.. Ska man våga skaffa hund? Vad har ni för tips på raser. Vi har tidigare varit inne på jack russel, dansksvensk men den gillade vi inte ögonen på.. Vallhunden har ju fint ansiktsuttryck.. Vi har en son på fem också..

Ricko
0

Kanske bäst med en lättare hund en Groenendael, sen när ni haft den i kanske 2 år och det funkar bra kan ni ju skaffa en groenendael.

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

rebecca-g
0

Nej, visst kan man skaffa en grönis om man är inställd på att det blir en del arbete. Dessa är helt underbara om de kommer från rätt linjer, så var noga med att kolla MH beskrivningar, träffa föräldrar och gärna så många indivder som möjligt från den uppfödning ni sedan väljer.

Läs på lite om rasen, prata med folk med grönis. Han själv en tervueren, men med motion och mycket aktivering är dessa underbara familje och gårdshundar.

Lycka till.

rebecca-g
0

Läs på mycket om rasen skulle det stå..

Royalz
0

Jag hittade en bra sida om Groenendael Länk

SaraC
0

Det låter som att du är lite osäker på om du vill ha en hund eller inte. Skulle tipsa dig om att åka på några utställningar eller besöka några uppfödare så du får träffa massor med hundar och prata med erfarna människor.

Sedan måste du bestämma vad du vill ha för typ av hund. Ställ dig frågor som vad du vill göra med hunden (hur mycket aktivering/vilken typ av aktivering), vilken typ av mentalitet (jaktinstinkt/lättlärd/vakt) och så vidare.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

destroyed
0

Det låter bara som om de fallen du nämner har inte uppfostrat hunden klokt. Jag tror att det är det som skrämmer dej mest. För att ha en hund så måste kontakten emellan er sitta klokt. Hunden ska vilja gå med dej för att den vill det..

stallostby
0

tack för era svar, ja jag är osäker. Min sambo vill gärna ha hund. Vi har katter och dem gillar han inte. Han är hundmänniska.

Vi skaffar nog inte en hund till efter två år…

#2 Ja jag har hört det att man ska ha rätt  linjer..Men hur vet jag vad som är rätt linjer? En grönis med rätt linjer mer inriktad på familjeliv, kanske lite tävling, motion i form av följa med på promenad med häst, utställningslämpad vore bra, (jag visar mina ponnyer). finns det?

rebecca-g
0

Ni bestämmer själva vad ni tycker passar er.

Ofta när det kommer till utställninglinjer så bryr man sig inte speciellt mkt om mentaliteten utan priroterar ett vackert yttre.

Bara för att man skaffar en grönins med brukslinjer så betyder inte detta att du blir tvungen att tävla hunden, men den måste få rejält med aktivering för att må bra, detta gäller utställningsgrönisarna också, men här kan andra problem uppstå pga av bristande mentalitet, såsom stress, rädslor, skotträdsla osv. Sådant vill ni nog inte ha.

Hellre än mentaltstabil hund som inte är rastypisk än ett nervvrak som är rastypisk. Visst finns det säkert utställningsgrönisar som är jätte bra mentalt, och uppfödare som inriktar sig på både och, men var noga som attan innan ni väljer uppfödare.

stallostby
0

tack, det känner jag igen från hästaveln också. Bättre ett vettigt djur än en med höga poäng som är ohanterlig..