Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 2214 ggr
dorkey
0

Passande hund!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Okej, vi fortsätter med en ny tråd.

Vi kom fram till i denna tråd: "Border Collie - Frågor" att man inte bör skaffa sig en Border Collie om man inte tänker valla. Undantag att man hittar en omplacering på en, exempelvis, vuxen BC som inte passar sig till vallning.

Samma sak gällde AS (Australian Shepherd).

Då provar vi igen, disskuterar kring nya raser. Vad säger ni om exempelvis…. Whippet? Vad kräver de av sin ägare? :) Skriv gärna lite omking rasen, vad ni anser och hur ni tycker rasen är, både av erfarenhet och faktabaserat.

destroyed
0

Jag tycker väl att det är en hund som kräver väldigt mycket motionsmässigt men inte så mycket mentalt då så vitt jag har hört är dom inte den smartaste hundrasen

dorkey
0

Vad jag läst så ska de vara väldigt lättskötta och lättuppfostrade, behöver mycket motion då de har mycket spring i benen men behöver inte daglig mental träning för att de ska vara lugna och inte klättra på väggar. Håller ni med?

destroyed
0

Det tycker jag nog faktiskt stämmer..

Tazzar
0

Det jag har hört om vinthundar är att de hellre vill springa av sig under större ytor än att bara gå långa promenader i skritt/trav. Att de även jagar med synen gör att man gärna får ha någon större inhägnad rastgård i närheten eller något annat säkert så att hunden inte drar iväg. Givetvis kompletterat med vanliga promenader och träning ( t.ex. vardagslydnaden).

anaprincess
0

Min granne har en sån som jag träffat sen valp, han är lugn i koppel men otroligt busig. Lättlärd och väluppfostrad. Ägaren tar han ofta till racingbanan så han får sprnga så som dom ska göra, så för att hunden ska må bra tycker jag det är nått man bör göra utöver många promenader. Nått att tänka på är att dom behöver täcken osv på vintern då dom fryser lätt. dom kan också behöva skydd på sommaren då myggor dras till dom nått otroligt.

dorkey
0

Tack för alla svar, Whippet låter som en ganska enkel hund, men som behöver lite extra tillsyn i dåliga väder och som verkligen behöver få springa av sig.

Vad säger ni om Saluki? Den är oerhört vacker och den äldsta hundrasen vi har. Men den verkar smått tråkig.. Inte så kärleksfull, mer artig, och gillar inte heller träning i stora mängder. Vad säger ni?

Kattmynta
0

Snabba! Det ryktas om att en Saluki fällde ett rådjur alldeles själv här i hemtrakten för ett par år sedan. Sprang helt enkelt ifatt rådjuret.

Men, snyggare hund får man väll leta efter!

[Alexandra89]
0

Jag är väldigt fäst vid Salukin. Nån gång i livet ska jag ha en sådan elegant varelse :)

destroyed
0

salukin tycker jag är väldigt vacker och jag vet inte om jag tycker att de är mindre kärleksfulla men det kanske stämmer.

dorkey
0

Vad säger ni om Rottweiler och Amstaff?

rebecca-g
0

Det beror helt på hur mycket arbete du vill lägga ner på hunden. En rottweiler kräver väldigt mycket, amstaff också för den delen. Om jag vore du så skulle jag kolla upp vinthundarna lite mer - känner otroligt många trevliga whippets. Är dagmatte till en afghan och en saluki och är helt kär i dessa, dock är det inte riktigt min ras.

Lycka till.

anaprincess
0

#10 Inte min typ av hundar då jag inte gillar kroppsbyggnaden på dom, så har egentligen inget gott att säga om raserna. Och då raserna blivit så populära så är det svårt att hitta seriösa uppfödare av raserna. Funderar du på rottis så sök dig söder över efter uppfödare. Kan direkt varna för en kennel i sollefteå som avlar på en tik med atros.

Nikkis
0

Rottweiler får man vara noga med linjerna. Det är i regel rätt hårda hundar som kräver sitt och som gärna ifrågesätter en hel del.

Hittar man en bra rottis och kan styra upp den så har man en trevlig brukshund!

Amstaff vet jag inte så mkt om.