Hundar iFokus

Hundar

Etikettutställning
Läst 1002 ggr
juanqi
0

UTSTÄLLNIGS TIPS!!

HEJ!

jag äger en jätte fin Bearded Collie hane på 2 år, jag är väldigt intresserad av att ställa ut honom, men vet inte riktigt vart man börjar och hur man ska träna honom.

har varit på utställningar och kollat men ingen gav mig ett bra tips hur man börjar.

jag bor på ett litet ställe där det inte finns speciella kurser så, hur kan man träna själv? :)

Hundvalp
0

Hej ! Jag kom 2:a med min blandis på grund av denna boken :) Jag rekommenderar den.

HANDLING - Att visa sin hund på utställning av Mia Sandgren

rebecca-g
0

En bra domare kan se om hunden är rastypisk eller inte, hur mycket man än sliter, lockar och klär upp sig.

Jag tycker du ska gå in och kolla på klubbar i närheten om det anordnas några utställningar, du kan ju börja ställa officiellt.

Självklart finns det tips och så om hur man ska bära sig åt, men tror nog det kommer gå super om du bara åker dit och gör det som känns rätt.

Lycka till.

rebecca-g
0

Skulle stå inofficiellt*

[kalelo]
0

Hej,

Träning ger erfarenhet… vi, mamma och jag, kunde ingenting. Vi lyssande på en vi kände om det, som har egen kennel med en helt annan ras… och så åkte vi.

Vi var först på en inofficiell, jag lärde mig massor. Skulle jag bara varit där för att titta enbat så skulle jag inte ha lärt mig så mycket… men att vara mitt i det är annorlunda. Vist, jag hade inte hunden i ringen eftersom jag inte kan springa, men var ändå med till 99% i det hela. Jag höll koll på alla papper, såg till att han hade rätt koppel, rastades innan, när han skulle in i ringen osv.

Vår andra utställning var en officiell, med ännu fler hundar, samt att den utställningen var utomhus. Det vi lärde oss av det var att vi skulle ha tröttat ut hunden innan med en jättelång promenad. För våran hund hade ingen uppmärksam på oss, utan på allt annat.

Träna lydnad och kontakt med din hund. Den ska titta på dig, stå helst på komando…iaf stå upp och inte sätta sig ner bara för att du stannar. De behöver vara vana att andra tittar den i munnen och rör den över kroppen, samt kan stå på ett bord. Träna den att gå bakom och framför andra hundar, så det inte blir ett för stort störomoment för hunden så den tappar allt på plats pga distration.

Det är mina tiips, nybörjare som jag är.

Lycka till!

Yessica
0

Jag har skrivit två artiklar (hör ihop, men fick bli två delar) på tävlingshundar.ifokus. Kolla in dom och se om du får tips där.

Del 1

Del 2

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

rebecca-g
0

hunden ska titta framåt, inte på dig.

när hunden står ska den inte heller titta på dig.

juanqi
0

Tack så hemskt mycket för alla tips!! :)

Ricko
0

Hehe ja söta Casper som pussades för fullt idag x) Ja jag vet inte hur det är med Beardisar bara med Schäfrar :P :/ Ska ev. till en utställning i höst, kan kolla lite extra om det finns nån Bearded Collie med :)

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se