Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 21687 ggr
[kalelo]
16

Ge rå lever?

Rå lever… hur bra/dåligt är det för hunden?

Har en valp här hemma som nu tigger gärnet eftersom jag håller på att torka lever i ugnen till godis.

Är rå lever något som jag kan ge min valp, utan att den mår dåligt eller blir dålig i magen av det? Utan att det är på något sätt skadligt för valpen.

Tacksam på svar… vill stilla mina funderingar här, vill ju inte göra något som är dåligt för vår 8 månaders valp ju.

Vattnadal
0

Det beror väl mest på hur mycket du ger, och hur känslig mage valpen har. En hund som är van att få smaka det mesta brukar även tåla det mesta, medan en hund som aldrig får annat än sin mat kan reagera på allt.

Testa att ge någon liten bit, fungerar det, kan du ge mer nästa gång.

Vidar som förvisso inte bara är vuxen, utan en stor hund (+30 kg)med plåtmage (kan möjligen reagera på märgben om han får mängder och inte ätit det på ett tag) fick ca 100 gram rå lever med nån dags mellanrum när han barfades.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Zebben
0

Håller med Vattnadal. Börja ge en liten mängd så att hans mage inte reagerar. Är ingen fara att ge rå lever annars.

AnnL
0

Vad använder du för lever Kyckling eller. När du torkar hur länge och hur många grader?

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

[kalelo]
0

Tror det är gris eller oxlever… från slaktaren är den och kostar bara 18kr/kg. Mamma har handlat den.

Så en stor lever på 2kg håller jag nu på att torka. Så det tar hela morgondagen också för mig, medans det tog en omgång för mamma.

Detta är första gången som jag har gjort det själv. Har andra omgången av tre plåtar i ugnen nu. Torktiden i ugnen var ca 6-7 timmar för en omgång.

Levergodis

1. Skär levern i tunna bitar och lägg på en plåt (med bakplåtspapper på, teflonbakplåtspapperna är suveräna).
  2. Sätt in plåtarna i ugnen på ca 80-100 grader celcius. Du kan ha fyra plåtar samtidigt, rotera dem ibland bara. OBS! Glöm inte att sätta en träslev i luckan så att den fuktiga luften kan smita ut.
  3. Efter någon timme så kan du vända bitarna, så torkar de snabbare. (Jag vände bitarna ungefär efter 3-4 timmar, ungefär i halvlek.)
  4. När bitarna är helt torra, så dela dem och lägg i en burk som är förlutningsbar eller i en påse.
gejsa
0

Usch, vilken tid och vilket jobb. Jag föredrar blodpudding och torkar den. Hundarna gillar den och den kladdar inte och det går fort att göra. :)

vallhund
5

Lever innehåller väldigt mycket A vitamin, om hunden äter ett bra helfoder så kan den bli A vitaminförgiftad om den får i sig för mycket lever.

mvh

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.