Hundar iFokus

Hundar

Etikettpälsvård-omvårdnad
Läst 6050 ggr
xstina
0

Skitiga öron!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en Basset Hound,varje dag rengör jag hennes öron noggrannt med tops och bomull,men det blir aldrig rent,för dagen efter jag rengjort öronen ser det lika smutsigt ut,jag har örondroppar ibland i öronen men inte alltöfr ofta då jag häört att det ej är bra.

Hon luktar också mycket ur öronen,jag vet att Bassetar luktar,men hon luktar verkligen.jag vet också att hundar med hängande öron får mer smuts i öronen.

nån som har nå tips?=)

AnneN
0

Kolla med veterinären så att det inte är en öroninflammation

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Mischa
0

Försök lufta hennes öron ofta, går det så "lägg dom bakåt" så att hörselgången luftas.

≧◔◡◔≦

Zandrinos
0

Hundens öron ska inte lukta illa. Jag tycker att du ska höra med en veterinär.

Emaljoh4
0

Jag säger som Anne… Kolla så det inte är öroninflammation… Rico har haft det några gånger och då luktar det från öronen och så är det gegg i öronen som inte går bort även om man tvättar och tvättar!

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

attvaraellerintevara
0

Om det luktar ifrån öronen så är det ej okej!    Det kan vara en öroninflammation… skabb ser också skitigt ut och det kan hundar faktiskt få… ! Kolla med veterinär.    Det är inte heller bra att torka med starka medel varje dag då det blir för torrt och kan klia ordentligt… om öronen är friska så kan man ta lite olja på en tras och torka rent med också… Olivolja ex eller rapsolja ,detta gäller också trampdynorna,ibland är de så torra att det kan bli sprickor idem,dessa duschar vi och torkar torra och så torkar jag efter med tasssalva som finns att köpa i Zooaffärerna. /Astrid

Gerbilflicka
0

Min hund fick det har nyligen och det ar allvarligt… hon maste fa orondroppar med antibiotika och kortison i 2 veckor. Min hund luktade inte ens ur oronen utan ser valdigt fin ut anda, bara lite kladd och kli liksom. Vi kollade med vetten bara for att vara pa den sakra sidan. Sa det kan vara annu varre an det ser ut att vara.

[jakke94]
0

hundars öron ska inte lukta öron.. är ej van vid bassetar men är van vid blodhundar.. the same thing :P nästan iaf :P
men kolla med vetten.. sen tror jag att man irriterrar öronen på hundarna när man rengör med tops varje dag .. den gör vi värken på våra clumbers som också har stora öron eller blodhundarna så om det inte är mycket skit utan bara lite så ta en med tops och rota långt in i örat :P

men som sagt kolla med en vet.

[SusannaK]
0

Hej! Jag har en basset hound….hans öron blir ju också lätt smutsiga (går med nosen i backen o öronen hänger med :)….men dom luktar inte illa. Så det låter som det skulle kunna vara något annat faktiskt.

Du får nog ta din tjej o kika på det.

xstina
0

Nu har jag varit på veteirnären,och fick örondroppar som var speciells,det var till för illaluktande öron och inflammerade öron,dem trodde de var eller var ganska säker att det var en mindre öroninflammation

[SusannaK]
0

#9 så skönt :)

liee
0

Idominsalva

attvaraellerintevara
0

Hej där11; Idominsalvan är för fet,sägs att den kan alstra bakterier.på grund av att den är för fet.

Vi fick ej använda den på Hudkliniken där jag jobbade för flera år sedan på grund av detta. Initiolsalvan som användes till småbarn är mycket bättre och ej så fet,den är också allmänt omtyckt och bra./ Astrid

liee
0

#12 ok, bra att veta =). . . Jag har dock hört tvärtom. . . Då får personen med frågan testa sig fram, idomin fungerar på min lillas problemöron. . . :)

destroyed
0

han du något öronpuder i öronen? Vi hade problem med att det luktade illa men då köpte vi ett öronpuder och började plocka ur håret ut ur öronen. Det var något likande till öronvax som hade fastnat i pälsen och gjorde att det luktade äckligt. Nu är det inga problem med hennes öron för våran del iaf…

rebecca-g
0

Pilla inte så mycket i öronen, det uppkommer ofta inflammationer osv för att man håller på och 'rotar' för mycket i de. Låter som att det gått för långt, du behöver nog använda dig av surolan dropppar som du får av vetten, sedan får du helt enkelt hålla händerna borta, även fast det kan vara svårt. :)

Pillaa
0

har du testat öronrens ?

Magdalenaa
0

Alcoholfri öronrens har vi, det funkar utmärkt!!! Fast hans vax måste vi ränsa nästan varje dag, han har bara mera vax i ena örat. Och vaxet luktar inte gott, eller ja inget vax luktar gott precis!!

#16, Ja det stod i texten att hon gjorde det???? syster syster, läs nogare!!!