Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 8792 ggr
hjartelyckanskaniner
0

Stor hundras

Hejsan!

Som liten flicka har jag drömt om att ha hund. Pappa är allergisk så det kommer inte bli något förrän om ca 5 år. Jag vill ha två hundar och jag har bestämt mig för en sheltie men vill sedan ha en lite större modell på den andra hunden.

Vilken hundras tycker ni passar in på en människa som är: glad för att arbeta med sina djur på ett och annat sätt, motionera mycket, tar ansvar för var hunden måste göra och inte göra, sträng men ändå inte för sträng?

Gillar dobbermanför min kusin hade en sådan. Men vet inte om det är den rätta hunden för mig, de drar väldigt mycket och måste hamycket diseplin och man får inte vara för bunden med den för då kan den känna sig väldigt ensam trots andra hundar. Såg det iallafall på ''min hund styr mitt liv''.

Jag har ingen problem med allergin, men pappa har som sagt svår allergi så jag får städa extra noga när de kommer på besök och hunden får vara i ett rum under iden för mamma har fobi för hundar.

Var ärligaoch säg vilken hundras somni tycks passa mig=). Gillar delite större hundarna än sådana ''fjutte hundar'' som chihuahor, dvärgspets m.m. Visst är de söta men skulle aldrig köpa en sådan ras.

Tacksam för svar!

Mvh Emma

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

Bogart
0

Vad ska du göra med hunden? Hur mycket ska du aktivera den? Vad för typ av mentalitet vill du ha på hunden? Hur stor är "stor"? Vad för typ av päls ska hunden ha?

Du måste helt enkelt ge oss mer info om vad du söker om vi ska kunna hjälpa dig på ett bra sätt… Glad

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

destroyed
0

Storpudel kanske? Då kanske du slipper bekymra dej om din pappas allergi eftersom dom är sedda som en allergivänlig ras.

Vad har du tänkt göra med hunden? sällskap eller annat, Aktivering, pälsvård m.m.?

Jag tänker lite på labrador och berner sennen så vitt jag minns så behöver de inte så mycket aktivering eller annat. Men jag ska låta det vara osagt tills att någon med mer erfarenhet av dem säger samma sak..

NataliTM
0

Jag skulle avråda dig från att skaffa Dobber… Jag är 21 år gammal, haft hundar av olika slag i hela mitt liv. Och jag tycker att en dobber vore för mycket hund för mig. Jag är inte stark nog för en sådan hundras.

Kommer du att skaffa hundarna samtidigt, eller vill du ha dem med något/några års mellanrum? Det är också något att fundera över. Ska det vara tikar eller hanar, eller en av varje?

Hur mycket vill du träna, vad vill du träna med hunden etc?

/Natali

Sajtvärd Arabiska Fullblod

destroyed
0

hahah vad kul att vi alla tre skrev samtidigt typ:P

NataliTM
0

#4 Jo minsann, det gjorde vi snyggt Flört

/Natali

hjartelyckanskaniner
0

Jag hade tänkt lydnad, kanske agility om det blir en smidig hund. Blir att ut och jogga någon dag i veckan då jag gillar att röra på mig. Hunden ska få leva ett hundliv och inte vara ute på en massa utställningar m.m så jag bryr mig inte om rasen skulle varit godkänd eller ej.

Eftersom jag har kaniner och kommer ha kvar de så har det inte så stor betydelse. Han brukar ta medicin när han ska till någon med hund.

Eftersom jag själv inte har gått ut med Inka så vet jag inte styrkan i hunden.Kan tyvärr inte testa att gå en promenad med henne, för hon dog förra året utav cancer.

Jag hade tänkt gå på lång promenarder, jogging runder, gå till en fotbollsplats och leka med hunden:) ev. rida ut med hunden, beroende på lydigheten. Jag rider och har medryttarhäst så jag är där ofta och har inte en tanke på att sluta på ett bra tag:). Hästen är van vid hundar, men hunden ska bara bli van vid hästen..

Mvh Emma

NataliTM
0

#6 Jag syftar inte på fysisk styrka, utan den mentala delen. Dobbern är en svår ras.

Hur stor hade du tänkt dig?

Det finns måååååånga raser som skulle kunna passa dig. Med tanke på att det är första egna hundarna så gäller det dock att hitta en trevlig ras som har trevligt psyke. En dobberman kan absolut vara något för dig såsmåningom. Men jag tycker att du ska skjuta undan de tankarna tills vidare. Vill inte krossa några drömmar för dig. Men jag tycker att man ska fundera både en och 2 ggr innan man skaffar en sådan ras. Och prova lite andra hundraser först. Jag säger inte att det inte finns väldigt rara dobbermans heller, för det gör det verkligen. Men de kräver en mycket stark ledare och jag tycker att du ska träna lite på "mildare" raser innan du ger dig in på det.

Finns det ingen större hundras, förutom dobber, som du redan tycker lite extra mycket om?

Det bästa du kan göra är att titta runt på alla möjliga hundraser och fundera över vad du känner passar med just dig och dina planer och mål. Du har ju några år på dig, så du ska nog hinna hitta någon som passar dig! Jag hoppas verkligen att du hittar din ras!

/Natali

hjartelyckanskaniner
0

Jo, jag förstod verkligen det efter att jag sett ''Min hund styr mitt liv''!

Jag gillar Berner sennen men fick svar på annat håll att det inte är en nybörjar hund. Gillar även Newfoundland men vet inte så mycket utav de hundarna. Är Golden Reteriver bra för nybörjare? De är ju väldigt aktiva och gillar att jaga, men jag är ingen människa som gillar att gå ut och jaga någon dag och ta med hunden då.

Mvh Emma

NataliTM
0

Gillar du Berner Sennen så tycker jag du verkligen ska plugga in dig så du vet mycket om rasen. Hitta en kennel du skulle vilja ha valp från och fråga ägaren till kenneln om du kan få använda henne/honom som lite "mentor". Ställ alla frågor du kan komma på och fråga vad som krävs av dig som ägare till en Berner. Jag tror absolut en Berner Sennen kan vara en bra förstahund. Enligt mina erfarenheter och kunskaper så är ändå Bernern en mild ras.

/Natali

oh-la
0

tänk bara på att vara extra väldigt noga med hälsa om du ska kolla på sennen. det är en fruktansvärt sjuk ras.

[jakke94]
0

i pogrammet; min hund styr mitt liv visas inte dem bästa rasexemplena direkt :P
en kompis har en dobbermann hane som är jättesnäll.. han kan dra ibland men inte så det blir ett problem direkt.. jag som är 15 kan hålla honom utan några problem :P
om dem får tillräckligt med uppfostran så skulle du kunna ha en dobbermann

(mina kompisar köpte han även som första hund!)

NataliTM
0

#11 Dobermannen är ingen bra nybörjarhund, så enkelt är det. Dina kompisar kunde ha gjort ett stort misstag när de skaffade dobber, men jag är glad över att det gått så bra som det har.

Och det handlar inte om att kunna hålla hunden på promenader, det handlar om att kunna få hunden att fungera i ens familj också. Vardagslydnad, social träning osv.

Jag tror att fler med mig kan hålla med om att det inte är en lämplig förstahund.

/Natali

destroyed
0

jag skrev ett långt inlägg men det försvann ut i cyberrymden.

Jag är av den kalibern att jag anser att det finns inga nybörjarhundar. Det finns sätt att lära sig att ta hand om alla raserna. Man måste vara helt säker på att jag klarar av att ta hand om den här rasenoch ge den all tid den behöver. Man skulle aldrig rekommendera en irlänsk setter till en familj som inte jagar och vill inte ut och gå i flera timmar. Man skulle aldrig rekommendera en schäfer till någon som bara vill ha en soffpotatis hemma. Man måste rannsaka sig själv för att veta om det här en bra ras. Jag hade aldrig skaffat mej en dobbermann i dagens läge. Jag hade hellre väntat några år oavsett hur mycket jag älskar den rasen men jag vill ge min hund vad den behöver i promenad, aktivering, mental simulans, pälsvård m.m. och inte bara välja en hund som jag vill ha..

hjartelyckanskaniner
0

Jag hade tänkt fråga en uppfödare när det börjar bli den tiden att skaffa hund, om jag kan låna en på prov en vecka och se om det är en hund för mig. Annars är det bara att leta vidare=)

Jag skulle aldrig gå till en uppfödare om jag ens hade förkylning! jag är nästan död då *ler*.

Jo, så är det väl:P. Min kusin var väldigt sträng med sin dobber. Om hon åt pop corn som låg på marken så gick hon ut i köket och skälde ut hunden. Sedan kom hon tillbaka när hunden hade lugnat sig och bara låg vid hennes sida.

Jag kommer vara väldigt noga med vilken hund jag skaffar som första hund. Det är ju liksom ingen leksak och det finns så många annonser på blocket om att de inte funkar ihop, hunden har blivit för stor så att de inte har plats med hunden mer.

Det är ochså en hund jag gillar! irlänsk setter! De är riktigt fina ochg verkar lugna av sig, iallafall de jag mött=)

Mvh Emma

destroyed
0

14# Säg alla hundraser du gillar så kanske det kommer folk med erfarenhet av dem och berättar.. men jag skulle aldrig ge mej i kast med en irlänsk setter av anledningen att de behöver så mycket stimulans… Men jag tycker att du är inne på rätt spår när det gäller berner sennen. Kolla med en uppfödare och personer med den rasen. Vargnatt här inne har en 2-årig berner sennen, prata med henne

Druke
0

Vad roligt att du tänkt skaffa sheltie! Det är en jättebra nybörjarhund :) 

Men jag tycker det låter dumt att skaffa två hundar samtidigt, då det är din första.

Du kan väl börja med att skaffa en hund, och (om du skaffar en valp) vänta tills den har blivit ett eller två år innan du skaffar en till?

hjartelyckanskaniner
0

De jag tänkt mig är:

• Berner Sennen
  • Newfoundland
  • Golden
  • Flatcoate (stavas?)
  • Labrador

Vet ej vad hundrasen heter, men är vääldigt stor, hårig, brunfläckig (kan försöka få bild på hunden jag menar) men den är väldigt lugn! Min mammas jobbarkompis har en sådan hund, bamse heter han. Han somnade i mitt knä när vi låg och kelade. Sedan kom deras lilla labbe och bet Bamse i trampdynorna och mig i tårna^^ Riktigt busig är han! Han har ätit på exakt allt! finns inte en möbel som han inte varit med sina tänder på!

Jag glömde svara på den frågan om att ha två hundar samtidigt, alltså båda är valpar/kommer hit samtidigt. Jag tycker att man ska kunna uppfostar valpen först innan man lägger mer jobb på en till. Annars kommer det bara bli kaos! Hunden ska sedan också känna att den får ha sin matte ifred någon gång och inte behöva dela med sig exakt dygnet runt i 10-15 år. Man har ju själv varit liten någon gång i livet och vet att syrran eller tycker själv att man vill ha föräldrarna för sig själv någon gång och inte behöva ''dela'' hela tiden:).

Mvh Emma

Druke
0

#17 Är det en leonberger du menar? :)

hjartelyckanskaniner
0

Nej, den är mest vit sedan har den stora bruna fläckar på hela kroppen,brun runt nos och öron.

Om man tänker sig som en ko fast brun och en hund såklart;P

Men den rasen var väldigt vacker!

Mvh Emma

SaraC
0

#19 Landseer?

Länk till bild 

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

hjartelyckanskaniner
0

Japp en sådan:D du förstod min dåliga förklaring! Dock var Bamse inte så brun i huvudet utan mer vit.

Mvh Emma

SaraC
0

#21 Ja, de kan ju se olika ut i teckningen. Finns även svart-vita newfoundlands.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

hjartelyckanskaniner
0

Fast newfoundland är för håriga för att vara en sådan ras som Bamse är.

Mvh Emma

Leorag
0

# 19

St. bernhard ? De är vita med bruna fläckar (vilket många verkar missa då alla tror att min LB är en bernhard) Obestämd 

Landseer är ju svart vita Flört

hjartelyckanskaniner
0

Nej, St. bernhard är för ''krafig'' för att vara den rasen.

Då måste jag ha sett fel! trodde de var mörkbrun! Kommer inte riktigt ihåg färgen men vet hur hunden ser ut. Tror Bamse är mörkbrun,nästan svart. Ska be mamma maila Kerstin om en bild på Bamse så kan ni se vilken ras han är:) Är 98% säker på att han är enLandseer.

Mvh Emma

[jakke94]
0

new foundlands kan vara leverbruna också!  :P annars vet jag ej vilken ras du menar =)

hjartelyckanskaniner
0

Men de är väl en färgade och inte ''prickiga''?

Mvh Emma

[jakke94]
0

jopp :P kan det kanske vatt en blandning ? :P

hjartelyckanskaniner
0

Hörde med mamma och det var han:) hon kommer dock aldrig ihåg vilken ras=P

Mvh Emma

Madlie
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag skulle gärna rekommendera en pudel, en kungspudel. Dom blir rätt stora, är inte många här där jag bor som sett en kungspudel "live" utan antar att en pudel är liten. Många tror också att mellanpudeln är en storpudel, men det skiljer en hel del i storlek där. CoolDom är väldigt allergivänliga i många fall, min mamma som jag har delad vårdnad om hunden med, är superallergisk mot katter, hundar, ja alla pälsdjur. Men sen hon "hittade" storpudlarna så är det inget hon märker av, och ändå är vår vovve överallt i hennes hem. Sover i hennes säng osv, men hon känner inte av honom alls. Samma gäller hennes kompisar som är allergiker, många av dom har hundar. Nu var det ju inte du som är allergiker, men samtidigt kanske det skulle underlätta att ha din pappa på besök osv om hunden är allergivänlig? Lossar inget hår osv så blir ju inte så smutsigt. Bifogar en bild på vår pudel Skrattande

destroyed
0

30# det finns inget som heter kungspudel, bara storpudel.

Madlie
0

#31 "Som namnet antyder är kungspudeln störst bland pudlarna; rasen kallas också för stor pudel. Med sina 60 cm är den mer än dubbelt så stor som de minsta pudlarna, toypudeln och dvärgpudeln."

Spelar väl ingen roll vad den kallas, antar att du förstod vad jag menade för slags hund = poängen?

[jakke94]
0

#32 jo folk som är hundkunniga vet.. men om man ska söka på rasklubbar m.m kan det endå vara bra att veta vad den egentligen heter enligt skk.. tror inte #31 menade något illa med sitt inlägg.

destroyed
0

33#precis, det är bättre att man vet vad rasen heter egentligen istället för att säga folkmunsnamnet så att folk fortsätter att tro att den heter så även om det inte stämmer

hjartelyckanskaniner
0

Jo, har fått det förslaget:)

Men eftersom jag kommer ha mina kaniner med mig (antagligen) så spelar det nog inte någon större roll om hunden är allergivänlig eller ej, eftersom det ändå finns kaniner i huset/lägenheten.

Skäller inte pudldlar väldigt mycket? eller det är mest de små? Min mamma bodde granne med en som hade en toy/dvärgpudel och de kunde knappt sova pga att hunden skällde konstant. Tänkte på att grannarna inte ska komma och knacka på dörren bara för att hundarna skäller en massa och de aldig kan få lugn och ro. Visst kan man lära de att man inte ska skälla en massa, men när man inte är hemma så är det väldigt svårt.

Mvh Emma

SparklingTindra
0

Håller med #34. Jag är dessutom smått allergisk mot ordet kungspudel. Oskyldig

#35 Våra storpudlar skällde i princip aldrig, helt underbara hundar. Grannens toypudel skäller när dom får besök, annars är han tyst."Problemet" med pudeln är pälsvården. Den kräver mycket tid och du bör ha rätt trimutrustning och dom är inte så billiga.

Men du bör vara beredd på att aktivera den om du skaffar en storpudel. Dom har massor av energi och behöver att både få använda huvudet och benen. Våran första pudels uppfödare använde sina pudlar både till jakt och drag.

hjartelyckanskaniner
0

Jag vet en som trimmar pudlar där jag bor:).

Jag är intresserad utav agility, kan det vara bra för de? Ifall det skulle bli en storpudel (om vi säger det) så kan den ju användas i agility och får då ut sin energi på banan. Jag vill även skaffa en Sheltie (antingen 2-3 år före eller efter) och då kan man ju träna de samtdigt och inte låta en hund stanna hemma utan aktivera de samtidigt så kanske de håller på med varandra och blir bättre kompisar. Vet inte hur hundar fungerar men tänkte att om de två sammarbetar så blir de bättre kompisar än om man aktiverar var sin på sitt sätt. Vi människor fungerar ju lite så.

Mvh Emma

SparklingTindra
0

#37 Det är svårt att träna 2 hundar samtidigt. Ska du träna agility är det bättre att ta dom en och en. Annars så lär dom bara leka på banan. Självklart kan du ta med båda hundarna när du tränar och låta ena titta på medans den andra tränar och sedan varva mellan dom men du kan troligast inte träna dom samtidigt.

Det är dessutom bra att varva agilityn med något annat också, t.ex. lydnad, spår, vanliga trick m.m.

Och tänk på att långpromenader bör hunden ha även om du tränar agility. Cykla är också bra.

hjartelyckanskaniner
0

Dålig på att förklara, men de skulle inte träna ihop så utan som du sa, en tittar på och en jobbar och sedan bytar man hund och sedan får de leka lite ihop och sedan åker man hem.

Tänkte även på freestyle, kan det vara något?

Jo, själklart kommer de få gå på promenader:). Gillar inte att cykla med hund. Känner de som cyklat med hund och varit med om olyckor!

Mvh Emma

Ricko
0

Jogga en gång i veckan blir jag lite fundersam över du? Du ska väll gå ut ca 3 timmar per dag eller hur? och akrivera den varja dag?

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

destroyed
0

36# jo lite samma här, tycker att kungpudel låter som en helt annan ras jämfört med stor, mellan, dvärg och toy.

39# Freestyle är jättebra för pudlar, dom är så otroligt lättlärda och kan hitta på det mest konstiga och sen har man ett snyggt trick:)

SparklingTindra
0

#40 Hon skrev någon gång i veckan, inte en gång i veckan.

Ricko
0

42# Spelar ju ingen roll hon sa inte varje dag. Men jag undrar om hon ska gå/cykla dem andra dagarna då eller om hon menar ngt annat`?

hjartelyckanskaniner
0

Ska men klick träna de innan eller det är bara att ''köra på''?=)

Mvh Emma

destroyed
0

44# det beror på det finns de som inte anväder sig av klicker och det går jättebra sen finns det dem som klicktränar och det går också bra.. så det beror helt på dej själv:)

hjartelyckanskaniner
0

Ska bli roligt att se hur det kommer gå sen. Om det blir som med ina kaniner och blir riktigt tama närstan direkt efter flytten eller de är envisa och gör på sitt sätt.

Mvh Emma

Mulle-Ssweet
0

jag har inte läst igenom hela tråden för att se om du bestämmt dej men dock läste jag lite ifrån början ;)

och jag tycker att en Gordon Setter stämmer ganska bra in på dej =) dom behöver mke motion och det är bra att du är som bestämmd med dom eftersom dom är väldigt envisa om du vill ha reda på mer eventuell info så läs då på min sida =)

hjartelyckanskaniner
0

Jag har aldrig sett en Golden Sette *kollar på google* men på bild är de vääldigt vackra! Gillar hundar som är tricolor eller de som bara är svart/röda. Vad heter den färgen?

Jag har inte riktigt bestämt ras på en av de men den andra ska vara en sheltie=)

Jag är väldigt bestämd med mina kaniner och de är ju inte lika lätta att få tama som hundar, men 2 av 5 av mina kaniner är som hundar^^.

Ska läsa på din sida! Tack för hjälpen!

Mvh Emma

Mulle-Ssweet
0

#48 ja asså du skrev ju på medd lite om kaniner och agility osv.

färgen heter black and tan

btw. heter dom Gordon Setter inte golden setter ;P

Karizma
0

jag har träffat flera New foundland o de gör då inte mycket i fartväg, gillar man ut o lunka lite dreggeltork o sånt så är denna ras så himmla mysig. Jag red förr mycket o där tog man hand om en tik när man var där hon var helt underbar :) Finns ju även hundar som folk tål mer tänkte om nån anhöring är allergisk brukar de ändå tåla att man kommer med lite hundhår på sig om de inte tål hunden. har allegisk son men han tål nakenhund även puff (den med päls) terrier de som inte fäller och pudlar sen har jag inte testat mot de andra småraser eftersom vi inte känner nån sådan hund.

hjartelyckanskaniner
0

Ja, jag vill ju ha kvar kaninerna ändå även om jag skaffar hund.

Oj, jag får nog lära mig att läsa igen xD Nu sökte jag på google igen och de var riktigt fina! Ser lite ut som boxer runt munnen (tänker på att deras munnar går ganska långt upp och ser ut som ett upp och ner vänt V) men bara smalade mun.

Det verkar som om en stor hund är lugnare än de små. De små verkar vilja hoppa upp och ner på en hela tiden medans en stor hund kommer fram och buffar på en för att man ska klappa den:). Ska fundera lite mer om vilken ras det ska bli! De som står på listan är

• GORDON Setter;)
  • Pudel
  • New Foundland
  • Berner Sennen

Mvh Emma

Karizma
0

Dett finns ju så många raser där ute  :) även sett fina blandraser med lycka till med ditt val iaf :) själv gillar jag mindre hundraser o mellan raser. Men stor härlig nallebjörn som new fouland är ju bra fint :) men inte i dagsläget för vår del iaf

Tokryck
0

Reagerade lite på att du ville ha dobermann (stavas med ett b och två n ot jag vet Cool) men hade fått höra att berner inte var bra förstahund så du var lite tveksam? Om någon hund inte är en bra förstahund så är det nog snarare tvärt om.

Dobermann är tyvärr inte så bra i psyket som man önskar av en brukshund, jag gillar rasen men vågar inte alls på grund av så många tveksamma exemplar.

Berner är oftast en vänlig jätte, tyvärr har det kommit upp mer och mer rädslor men det är även ändå PNP och höfter man bör ha koll på. Kolla uppfödare ordentligt. Vill du hålla på med agility (kommer inte ihåg vad du skrev ordagrant) så ska du leta efter de som avlar på arbetande hundar, de är i regel lite lättare. Men den fungerar till agility, bara man inte räknar med att bli bäst.

Jag har haft en berner och avgudar rasen, om man tränar den med kärlek och glädje får man en underbar kamrat som ställer upp på allt!

hjartelyckanskaniner
0

Jag är inte ute efter att tävla utan mer träning:) Tycker sedan hunden det är riktigt roligt och man ser att hunden skulle vilja tävla så går det ju, men annars bara träning:)

Mvh Emma

Mulle-Ssweet
0

Men iaf vill jag ju personligen att du skaffar en Gordon Setter ^^)

Maddepadde
0

Men ärligt talat, Gordon Setter, en präglad JAKTHUND???

Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

Mulle-Ssweet
0

#56 vad har du att säga om det? man behöver inte jaga med dem? jag jagar inte med min men ist aktiverar jag den minst 2 timmar per dag dom behöver mycket mortion

Maddepadde
0

Och på vilket sätt aktiverar du din hund?
Jag tror inte på att Gordon Setter är en idealisk sällskapshund. Det tror jag inte att någon präglad jakthund är. Självklart kan det funka, det finns individer som med rätt aktivering kan funka - men över lag tycker åtminstonde jag att en så präglad jakthund ska få göra vad den är skapad att göra.

Men börja grina då!

Mulle-Ssweet
0

#58 Jag släpper honom i skogen och går minst 8 km sedan vatten apporterar jag, jag brukar också köra agility och lydnad och allt det här tar mer än 2 timmar till och med. Men alla får tycka som dom vill jag dömmer ingen. Det finns också många ägare som har dom till annat än vad dom är "skapade" för

Maddepadde
0

Det är relativt mycket aktivering, och det verkar inte vara det som TS söker.
Dessutom är ju vattenapportering ett utlopp för jakten.

Men börja grina då!

Mulle-Ssweet
0

#59  asså nu frågade du ju hur jag atkiverade min inte hur hon ska aktivera sin hon kan aktivera den på alla sätt nästan

och jag gör vattenapportering för träning + för hundens skull eftersom hunden tycker det är roligt

Mulle-Ssweet
0

#60 menade jag ^^

Ricko
0

51# jag tkr du ska ta Berner S eller alt New foundlad! Dom är vackrast av Pudel, gordon tkr jag :) Men du ska ju ta vad som passar bäst också ;)

Mulle-Ssweet
0

det är henne's val, och vad hon känner vad hon är villig att ta sig an (:

Mulle-Ssweet
0

det är henne's val, och vad hon känner vad hon är villig att ta sig an (:

[jakke94]
0

en gordon hade jag inte valt då det faktist är en jakthund! och om du inte vill vattenapportera och spåra med den tycker jag inte det :P

hade rekomenderat st bernhard, new foundland, leonberger, landséer :P

Mulle-Ssweet
0

som jag sa tidigare till MaddePadde så man behöver ju inte ha den till att jaga den är en fantastisk hundras hursomhelst.

men vi jagar bara med våran typ bara en gång per år kanske om inte mindre än det men som sagt så mpste man aktivera den

[jakke94]
0

#67 jag har inte sagt att man behöver jaga med den ?
jag sa att jag tycker att en jakthund ska få spåra eller jaga! vi gör båda saker med våra jakthundar som är flatcoated retrivers och clumber spaniels, vi både jagar och spårar med dem..

och du föreslår ju bara gordon för du själv har det.. du skrev ju det högre upp att du skulle bli glad om hon gjorde så ? :P

Mulle-Ssweet
0

#68 nej jag föreslår inte därför utan jag själv tycker hon passar bra för den, hon skrev och frågade lite saker på meddelande och det stämmer ganska bra in på mig så om hon skaffar den så tycker jag den blir bra för henne (:

mariatingsund
0

Är det ingen som föreslagit att du ska börja med en hund? När DEN hunden blir över två är, och du gillar fortfarande tanken att skaffa en till, då är ju OK. Men jag tycker ändå att hur mycket man än läser till sig ur böcker, kan man inte jämföra det med personlig efarenhet. Sora hundar blir ju stora och starka för snabbt, och innan de är mogna brukar de vara vilda, precis som tonåringar. Man kan flyga efter dem som en vante om de får syn på en kanin… inte för att skrämma dig.  Om du tänkt gå ut och dressera två stora hundar samtidigt, som är av olika ras, får du bara problem. Ordspråket säger lika barn leker bäst, så jag skulle iaf välja av samma ras om man nu ska ha två hundar. Men jag skulle börja med en.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

hjartelyckanskaniner
0

Jag väntar ju i 2 år tills jag skaffar en till hund, inte två direkt!

Jag fick svar på det lägre upp i tråden att jag inte ska träna två samtidigt utan en och en.

Mvh Emma

Mulle-Ssweet
0

blir det sheltien först eller? (:

Vargemma
0

Schäfrar är jättesnälla :) om man uppfostrar dom rätt.

Men dom flesta schäferhanar går ju inte ihop med andra hanar. ;P

Mulle-Ssweet
0

#73 du har rätt om att dom är jätte snälla och duktiga om man uppfostrat dem rätt men jag tror inte schäfer passar som första hunden

hjartelyckanskaniner
0

#72 Det vet jag inte, blir kanske en annan hund först och sen en Sheltie får se vad som bestäms när jag har eget boende och jobbar.

#73 Jag tror jag vill ha 2 tikar men inte helt säkert:)

Mvh Emma

Mulle-Ssweet
0

#75 okej men vilken hundras är du mest inriktad på? förutom sheltie?

hjartelyckanskaniner
0

GS och stor pudel. Svår val! Du får GS ett låta som en bra hund och din beskrivning gör att det är svårt att välja. Jag får höra med lite uppfödare i Skåne och se vad de säger:)

Mvh Emma

Fototokan
0

Gå in och sök på "Dogs 101" på youtube. Det är ett program som tar upp en massa hundraser, om hur de är, vad man ska tänka på mm riktigt bra tycker jag Glad Då kanske det blir lättare att välja =)

Mulle-Ssweet
0

#77 okej det blir nog bra det (:

fredrikaa
0

Min mamma är allergisk mot hund. När vi fick höra att pudel var allergi vänliga så började vi att fundera på att ta en pudel.

Och ja det funkade! Nu är vi stolta storpudel ägare.

Hunden är din bästa vän

ristrom.blogg.se

SaaraaB
0

Välj en frisk hundras, det är ju inte kul när hunden inte är frisk och sen blir det ju en massa veterinärbesök som kostar mkt pengar!

Och sen är det ju grymt synd om hunden oxå!!

hjartelyckanskaniner
0

Det beror helt och hållet på vad man är allergisk emot! min bror tål ingen hund, inte ens pudel. Han reagerar snabbt på salivet.

Är det inte svårt att inte hitta en friskhundras? det beror väl på individen? Golden har jag hört ska lätt få cancer, Cavalierer får ''tvångsbeteende'' t.ex. kliar sig väldigt mycket pga att hjärnan är för stor för huvudet, mopsar får andningssvårigheter. Kan rabbla upp en lång rad.

Men sen vill jag inte ha en ras som har för mycket energi. T.ex. en bordercollie. Min kompis kompis hade en sådan och när hon var jätte sjuk så höll hunden på att klättra på väggen för den inte fick träna agility.

Mvh Emma

fredrikaa
0

Min mamma är också allergisk mot salivet och det funkar med pudel. Desto yngre hunden är desto mer allergi framkallande

Hunden är din bästa vän

ristrom.blogg.se

SaaraaB
0

Jo det beror ju såklart på individen oxå, men det jag menade var att jag tycker att man inte ska välja en ras som är sönderavlad t.ex sådana raser med andningsproblem eller såna fel som gör livet jobbigt för hunden…

hjartelyckanskaniner
0

Hur är det med boxrar? har de dåliga luftvägare? Gillar dessa vita boxrar de är väldigt fina:) Men är de lätta att ha och göra med? jag är väldigt bestämt av mig (fått från ridningen^^) så tollerera inget trams och skulle aldrig uppfostra min hund med att göra precis som den själv vill så att alla är rädda för den (när människor ser de så brukar de ju tänka på en ''galen'' hund som ska attackera för minsta lilla) utan den ska bli lydig och kunna vara precis som vilken annan hund som hälst:)

Mvh Emma

SaaraaB
0

#85 Jag skulle nog tro att de har det, i princip alla hundraser med "intryckt" nos har det. Jag vet inte så mkt om boxrar men sök fakta på google du hittar säkertSkrattande

hjartelyckanskaniner
0

Jo, tyvärr är det så=/ Men så är det med sönderavlade Dvärgvädurar också. Jag har en som har stort och fint huvud men han har inga problem med andningen som tur är:) är väl individuelt. Får väl kolla hud valparna/hundarna är hos ägaren/uppfödaren och se om de har problem med andningen annars blir boxrar uteslutet.

Tack ska du haSkrattande ska söka där direkt!

Mvh Emma

Emaljoh4
0

En dobberman drar väl inte mer än någon annan hund? Obestämd Hunden blir ju som du uppfostrar den!

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

hjartelyckanskaniner
0

Jag har ingen erferenhet utav dobermann så kan inte svara på den frågan. Jag litar på vad ni som hundägare säger. Jag vet dock inte om dte är någon spec. bra förstahund utan mer när man haft hund i 10-15 år och vet hur hundar tänker och gör, då kan jag tänka mig en dobermann men inte när man är från allra första början.

Jag har ''bott'' hos kompisar med hund och vet vilket ansvar man har och jag gillar att gå ut och gå med hundarna och aktivera de. Men mer vet jag inte. Det är inte förrän man lever med en hund 24/7 som man verkligen vet hur det är. Jag kan bo hos en kompis i 1 år men ändå vet jag inte hur det är eftersom jag själv inte är ägaren och har ansvaret för hunden.

Mvh Emma

SaaraaB
0

Kollade lite åt digGlad

Och vad jag har sett/hört så är det mkt fel på boxrar bla epelepsi (stavas det så?) och att dom som sagt har svårt att andas genom näsanRynkar på näsan

Ricko
0

65# Ingen har sagt nått annat.

hjartelyckanskaniner
0

Men det är inte individuellt? eller det bara kommer upp sen helt plötsligt på alla?

''känner'' en som har en schäferkorsning (?) som också har epelepsi.

Mvh Emma

hjartelyckanskaniner
0

Kollade på youtube- Dogs 101 och kollade de videos där de hade de raser jag var intresserad utav.

Pudel verkade vara den som passar mig. Jag är dock inte så glad för dessa övertrimmade pudlar utan vill bara att de ska ha lite kortare päls.

Boxer hade 3-4 bra saker utav 5. De ska vara en bra familjehund bara man tränar de så att de inte gör utfall på barn eller andra hundar, de har ingen päls som man måste trimma eller kamma som med andra långhåriga hundar. De ska inte bo allt för varm och inte allt för kallt. Det är ju inte så varmt i Sverige som i andra länder. Det sista är att de är lätta att träna. Men det negetiva med de, det är att de har en hög risk för Cancer.

Sen visste jag inte att boxer har så långa tungor!

Jag hittade ingen film om Gordon Setter utan såg bara en som klickade in sin hund.

Mvh Emma

Pillaa
0

En pudel skulle jag rekommendera :)

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.