Lite hjälp tack?
Okey så här är fallet. Min valp på 17 veckor är ensamhetstränad helt och hållet. Hon kan vara ensam i tre timmar utan att ens gny när man går ut. Hon lägger sig snällt vid dörren och väntar tills man kommer hem igen. Och det är likadant överallt.
Nu har det vänt tvärt. Hon kan vara ensam så länge överallt utom hemma hos mej där vi bor på heltid. Jag gör samma sak jag alltid gör när jag går ut jag säger hej då till henne och det har funkat jättebra. Nu har det vänt och nu kan hon knappt vara tyst en sekund när jag går utanför dörren men det är bara hemma hos mej där vi bor. Jag bor ganska mörkt så jag tänkte om jag tände en lampa i rummet, men det fungerade inte. Jag testade med aktiveringsleksaker och det har inte heller fungerat och jag har börjat om med ensamhetsträningen just här hemma och den klarar hon galant. Hon bryr sig inte om när jag går utanför dörren. Jag kan sitta utanför i flera minuter men så fort jag låser upp cykeln(och det låter lite) Ja då sätter hon igång och sen är hon inte tyst förens man kommer in.
Jag vill ju inte gå in när hon skäller eftersom då lär hon sig att om hon skäller så kommer man tillbaka. Jag funderar på om det är så att hon har börjat att trotsa mej eftersom det här började för en vecka sedan och incidenten var det att min killes föräldrar satt utanför och lyssnade på radion och skrattade när hon skällde för att dom tyckte det lät så kul. Men hon måste ju tåla att det låter utanför dörren men där är det klurigt för hon skäller ingenting om någon knackar på eller något annat utan det är bara när hon inte "får vara med"
Har någon något tips eller vad det kan bero på?
Jag kan ju tillägga att hon får mycket motion och hon blir aktiverad med trix, märgben och en aktiveringsboll som hon inte begriper
Jag har ingen erfarenhet alls av sånt här, men min första tanke är att testa ett antiskällhalsband där det sprutas vatten eller luft på henne när hon skäller. Skäller hon också när du kommer in, eller är jätte ivrig och orolig, så ignorera henne tills hon lugnat ner sig.
Det är mitt tipw iaf, Lycka till!

okey… hmm.. ska kolla lite på det iaf.
Någon annan som vet något?

Ingen annan vet någonting om det här??
Det är helt rätt tänkt av dig att inte gå in till henne när hon skäller. Men samtidigt är det ju inte kul att stå och vänta på att en hund ska sluta skälla om man bor i lägenhet eller liknande. Vanligtvis brukar man ju träna att man går ut och går in igen nästan på en gång först, för att hunden inte ska hinna börja skälla/gnälla. Men din är ju tyst när du går ut.
Skulle försöka träna henne att inte skälla när hon hör ljud utifrån/när någon kommer hem till er och att var lugn och hälsa lugnt när du/någon annan kommer hem. Skäller hon bara när hon hör att det är du som kommer hem eller annars också? Skäller hon när hon är helt ensam och hör att du kommer hem?
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

4# När jag är inne med henne då struntar hon i allting som är utanför. Hon skäller inte ens när någon knackar. Men så fort hon hör någon skrika, prata eller något annat utanför och hon är ensam då börjar hon och skälla. Men grejen är att hon gör det bara hemma. Hos min kille, mina föräldrar eller mina kompisars lägenheter så ligger hon tyst och snällt på deras dörrmatta och väntar.
#5 Konstigt. Annars brukar det ju bara tvärtom. Är det mer stim och stoj hemma hos dig än hos de andra? Eller kan det vara något annat som på något vis kan störa henne hemma hos dig men inte hos de andra? Det verkar ju som att hon skulle kunna vara osäker/orolig på något sätt hemma hos dig.
Jag vet faktiskt inte vad som är bäst att göra. Har inga förslag på hur man ska träna henne, eftersom hon inte gör det hon inte ska göra när du är med.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Jo det är mer stoj här eftersom det bor fyra barn här som är rätt högljudda. Samtidigt så är det mer höga ljud hos min kille eftersom han bor precis vid en stor väg där det händer mycket olyckor och det är precis vid vägen till tofta strand där det är massor av turister som cyklar förbi och är högljudda massviss av bilar som kör in och dörrar som stängs, sirener minst en gång om dagen osv. men det reagerar hon ingenting på.
Hon reagerar bara på barnskrik m.m. så frågan är om det gör ont i öronen när dom skriker eller om hon tror att det är någonting som händer så hon vill stoppa eller vad det nu kan vara men just när ungarna skriker, skrattar eller låter så börjar hon att skälla. Eller så är det att hon är osäker..

Putt??
Ingen annan som vet vad man ska göra?