Stora hund med liten hund:)
Jag har ju en Jrt på 7 år och håller på och planerar en till hund inom nått år. Har bestämt mig för en medelstor hund.
Nu kan man ju inte direkt veta hur individen kommer att vara, men är de någon som har erfarenhet av att ha både stora och små hundar? Blir lekarna för tuffa för den mindre hunden? Har hört många säga "ne min hund får inte leka med större hundar för de är för hårdhännta osv"..
Vi har alltid bara haft stora hundar tillsammans förr. Blade leker med stora hundar men de är någon gång i månaden eller två. Kommer de bli för jobbigt för honom att leka med en större hund i stort sett varje dag? Han är ju själv en hårding men jag vet inte lite osäker är jag. Man kan ju bryta om de blir för hårt självklart men..
Skulle vilja veta hur ni tycker att de funkar, ni som har/haft eller bara vet:).

Personligen så låter jag inte stora hundar umgås med min papillon då en som släppt ihop sin papillon med en rottweiler unghund och den knäckte ryggen på den lilla hunden.
Sånt har jag hört hännt med en hund som lekte med sig själv och även med hundar i samma storlek.

#2 Hur kan hunden bryta ryggen när den leker med sig själv? Sen är det ju större risk för sådana olyckor om det är en tyngre/större hund och en mindre.
#3 Vad dem tror var att den hoppade och for i luften med sin boll och måste ha landat fel. Dem såg inte vad som exakt hände.
Men Jrt är ju ganska hårda hundar, du ska se när min pappas jrt och min leker dem far runt som tokar, rullar runt far in i saker då de inte hinner stanna och de rör inte en min fortsätter som inget hännt. De är ju inga mjukisbollar om man säger så.
Men ja, sen är de ju ingen stor rottis jag ska ha. De står mellan Australien Kelpie och Lapsk Vallhund.

#4 Har en PJRT själv så vet hur dom är. Men som sagt allt beror ju på situation och hur hundarna är.
#5 Jo precis.
Men de kan va intressant och höra vad folk som har både och tycker och hur de upplever att de går efterssom jag själv aldrig haft både små och större hundar samtidigt.
Och om man kanske ska ha dem separerade ifall man blir tvungen att åka iväg så de inte började leka för våldsamt utan att man kan ha koll osv.

ja skulle inte oro mig över att ha stor hund,, min JRT leker så gott som bara med stora hundar och de är inge problem, dom är ju rätthårda och ja tycker dem är väldigt tydliga med att säga ifrån när de inte vill mera.. min nästa hund kommer bli en stor (större än jrt) och ja ser inga problem med det, klart man får vara med lite i början om man har en gammal hund och en valp/unghund (de får man ju alltid om man skaffar/träffar en ny hund)
pappilon och jrt är ju rätt olika enligt mig också..
men skaddor kan komma lika lätt med små hundar.. min hund har blivit skaddad vid lek en gån och de var med en liten hund.
#7 Jo, jag komme ju ha stenkoll. Och som du säger är dom väldigt bra på att säga ifrån.
Han har precis kan man säga varit med om 2 unghundars vansinneslekar under deras värsta perioder, en jrt då och en polsk owczarek nizinny(medelstor) och ibland när de går för långt lägger han ner dem på backen och spatserar där ifrån. Så visst kan han, men de sägs så mycket så jag blir lite osäker.
Tror inte lekarna skulle bli så tuffa nå. En av Elvis (mellanpudel) bästa kompisar är en rottweiler/hamilton mix. Han är högre än en rottweiler men lika grov. Är i samma ålder också om jag inte minns helt fel.
Det går super bra när dom leker, tror den stora anpassar sin lek till den lilla, vissa gör då det iaf :) Annars så vet nog din lilla hur man säger till att nu räcker det ^^
//Helene
Medarbetare på Days Of Our Lives
#9 Va kul=)
Jo, jag är nog bara lite nojig tror jag.
#10 Jo, men de förståeligt ^^ Men det går nog bra :D Tycker inte alls du ska oroa dig
//Helene

Jag har en leonberger hane (ca. 70 kg tung) och mina föräldrar har en släthårig foxterriertik som min grabb får träffa lite då och då när vi är hemma hos dom. De leker ihop utan problem, min vet att han måste vara försiktig och för det mesta springer de bara efter varandra en liten stund för att sedan bara strosa omkring och nosa. Den lilla är en riktigt ettrig terrier och hon kan vara riktigt jäklig mot min ibland men han bara suckar och finner sig i det mesta hon hittar på, han är alldeles för snäll ibland 
#11 Ja, de har du rätt i=)
#12 Haha, kan se han sucka stackarn:P
Blade brukar leka med 2 stora hundar runt 2 gr i månaden, men jag tänkte att de skulle vara jobbigt att behöva leka/brottas med en var och varann dag. Men som ni sa så säger han säkert ifrån då. :)

Vi hade fortfarande kvar våran Bouvier tik när pappa tog hem Morgan våran tyska jaktterrier som då var valp, han var inte större än ett långbent marsvin, när de lekte såg det ut som fancy skulle ha ihjäl honom men hon var så försiktig och hade koll på varända tass.
Han var inte större än hennes huvud.
En dag fick de nya märgben, Morgan skulle promt ha Fanyc stora ben och han kröp bokstavligen in i hennes gap och drog ut benet som vägde mer än honom, jag kan säga att hela golvret rörde sig för hon morrade som en tok, när han sedan hade grävt ut det där benet så kom det bara en stor pust från fancy.
Morgan har efte det haft många stora kompisat bla Tobbe den irländska varghunden som bodde på andra sidan motionsspåret.
Olykor händer men jag tror att hundarna har rätt stor koll på varandra, man får ha uppsikt över dem.

Har en vavva och en whippet. Det funkar bra men visst får man ha koll på dem utomhus när de är lösa tillsammans. Så inte whippeten springer över vavvan, för det går så jääävla fort!
Största hund min vavva har träffat var en engelsk mastiff och det gick super bra! Men det beror ju så helt på hur hundarna är. Mastiff Ayla är det lugnaste jag någon gång har träffat! Chico var 3 månader då och sprang mellan benen på henne som en galning.

Min dotter har en Pommeraniantik och en Schäferhane, går så bra så. När dom leker så ligger han på golvet och låter henne skutta och hoppa. Sen kan tiken komma in till mig och leka med Kali Schäfer/Rottweiler går också jättebra. Kali är så försiktig så det är inga problem….
#13 Fast ja, det är ju inte säkert han lyssnar :P Det "problemet" har vi.. Hubert (9 mån, Elvis son) väger en sisådär 5 kg mer, och har han bestämt sig för att busa med pappa, då SKA han busa :P Det spelar ingen roll vad Elvis gör eller hur mycket han låter 
//Helene
min golden brukar leka med min pappas lilla blandras hund han e tidigare hemlös från estland och är nån blanding på jagvet inte vad men jag kan ju säga att det e e inte min golden som vinner dem fighterna hehe
#17 haha okey, ja man vet ju aldrig.:)
Unghundarna Blade träffar nu slutar när han gruffar så förhoppningsvis kommer den eventuella valpen göra de med. :)

Av mina erfarenheter är chansen nästan större att det är tvärtom, den lilla som är för tuff.
Jag hade en Shi-Tzu och en Newfoundland samtidigt, inga problem.
Haft Jack Russel och Grand Danois tillsammans, inga problem.
Osv. Ofta har jag märkt att större hundar kan lägga sig ner och leka med en mindre hund för att komma i samma höjd. Plus att de ofta leker andra lekar, som jage och sånt.
#20 Jo, jag tror de jag med(innerst inne) :).
Inga problem, min gamla JRT funkar utmärkt med morsans blandis (medelstor)
Dom lär sig leka med varandra, plus att min JRT brukar vara för hårdhänt vilket gör att blandisen går iväg.
≧◔◡◔≦
Nu har jag inte läst dom andras svar men jag har en pitbull och en Chihuahua som är som bröder :) Need I say more ;)
#22 haha okey, jo jrt är ju hårda av sig(el ¨många är. :)
#23 Va fräcka:)
#24 Ja dom är coolingar dom ;) Tyvärr för fräcka ibland när dom smider planer tillsammans för att göra mamma galen haha
Jag hade dock rekommenderat att ha dom skilda när du inte är hemma om det är såpass skillnad på storlek som med mina.. X (stora) är ju såpass mycket starkare än Dewey (lilla) så skulle n lek urarta när jag inte är hemma så skulle det ju kunna gå illa. Gäller att använda sunt förnuft bara :)
#25 Jo, jag har tänkt på de jag med. :)
Även om Blade inte är så ömtålig är jag hellre på den säkra sidan:). Sen å andra sidan så kan de ju va den större hunden som skadas och de vill man ju självklart inte heller ska hända.
Min väninna har en rottweiler blandis och en dvärgpudel. Det går hur bra som helst. Mest synd om den stora hunden faktiskt då den lille är mycket snabbare och mer hårdhänt än den store.
"26 Ja självklart, min lille "brottar" ner den stora hela tiden :)

Hade Tax o en stor blandis hane på 73 i mh.
Taxen bestämde.
Taxen bestämde delvis över Dogo Argentinon med fast han var en gammal herre när den kom in i vårt liv.
Dock bestämde han inte över våran schäfer blandis o hennes dotter det är de två som styr över alla pojkar i hemmet de har husse runt svans tippen hi hi!
Sätter in en bild på våra tre hundar som jag tog igår är ingen bra fotograf tyvärr.
Har tyvärr ingen bild på taxen på datorn men den lille herren hadde kompisar i alla storlekar o raser han kom bra överens med alla hundar o lekte med alla möjliga storlekar.
Liten stor tycker jag fungerar aldelse utmärkt.
Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute
Utan djur är livet inge kul!Glad

Jag har två hundar varav en bor hos mig oh en bor å landet.
Storleksmässigt är de så olika de kan bli nästan. Den ena är Borzoi (88 cm hög) och den andra är chihuahua/papillon (pytteliten), de älskar varandra och skulle ha funkat tillsammans om lillisen skulle varit något större. Jag vågar inte släppa dem obevakade och den stora vovven får inte bli busig då han lätt mosar henne om han skulle råka sätta tassen på hennes rygg. Han är försiktig och vet om att hon är pyttig men det hjälper inte.
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler
Vi har haft många stora hundar och en papillon(75%) en av våra hundar ville leka men den var en Kuvasz så den hållde typ på trampa sönder Trollet(papillonen), och Ricko ville döda han men han var ju aggressiv mot andra hanhundar så. Och Sakura fick aldrig träffa han. Men om t.ex du skulle köpa en sheltie så om sheltien är valp så lär den nog känna din nuvarande hund och då blir det nog inga problem när den blir större heller,
// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

Glömde att skriva att Jelisej (borzoien) har en papillon/lasa kompis som är mycket mindre än honom själv. De bor tillsammans och går kanonbra ihop.
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler
#29 De låter bra att de funkar=)
#30 Oj vilken skillnad, då kan man förstå att de kan bli lite osäkert:O
#31 ojdå;O Ja, ja ska ju förmodligen ha en lapsk vallhund så storleksskillnaden är ju inte skyhög:) Blade tumlar ju runt och hoppar å flyger med sina hundkompisar och de funkar ju bra, han är lite bas över de andra hundarna men de är nog pga ålderskillnaden som han kräver lite respekt från ungbusarna.
Följdfråga;
Upplever ni som har haft en hund och sedan skaffat en till att de blivit mycket avundsjuka mellan hundarna?

Det funkar hur bra som helst!
Vi har en liten hund och 6 stora och det funkar hur bra som helst, när dom leker och när den lilla tycker att det är nog så respekterar de andra det.
#33 Jo, det är klart! Alla vill ju ha uppmärksamhet samtidigt
#34 De låter bra de:)