Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 1537 ggr
mariapia
0

osäker tik.

hej.behöver lite tips på hur man tränar upp självförtroende på en 9 mån valp.hon är en boxer ska tilläggas.hon är rädd för vissa människor,rullatorer,barnvagnar.vissa människor tex bara går hon fram till som inget har hänt och vissa vägrar hon att hällsa på.vill typ krypa ur selen och smita.hon går jättebra med andra hundar och är en underbar hund annars men vill försöka träna henne för att få upp hennes självkänsla.

Karizma
0

träna sitt ute i stan på en bänk med en påse godis. Har du nån som kan låna ut en barnvang eller kan hjälpa dig med följa med med träna detta (gå med vagnen) funkar även ha den stilla första gg för att få henne lugn o fin. Tvinga henne INTE till att måste hälsa på alla det e helt onödigt bättre hon får hälsa på vem hon vill o inte.

Zebben
0

För att bygga upp självförtroende på en hund så är spårträning av alla slag alldeles utmärkta övningar. Även sök och rapport. Balansövningar av alla slag.

Men så även att bara få beskåda sånt som är otäckt på lite avstånd. Att i lugn och ro få se att det inte är läskigt. Men tvinga absolut inte fram det.

SaaraaB
0

Pröva med att gå nån stans där vars det finns mtk folk och sätt er en bit bort, ser du att hon är lugn så flyttar du närmare tills du ser att hon börjar bli rädd, stanna där och prata lungt med hunden tills hon lugnar sig och är helt avslappnad. Sedan flyttar du bara närmare och närmare och gör på samma sätt tills ni kan gå förbi det hon tyckt varit läskigt utan att hon blir rädd.

LYCKA TILL!

embla2
0

Hej.

Jag hade samma problem när jag fick hem min 16v tikvalp. Hon var ej socialtränad för fem öre. Hon skällde o reste ragg åt allt. Fick förklara för folk att hon ej var van vid olika möten. En gång skällde hon på en sittvagn..Killen som hade den sa att vi skulle komma fram så valpen fick lukta o hälsa. Det slutade med att barnet som satt i vagnen klappade valpen..Hundar var hon som tokig i men när hon fick komma fram o hälsa då ville hon bara busa.Nu är hon på dagis o det blir bara bättre. Första ggr hon var på utställning var jobbigt då skulle hon skälla på alla hundar. Åkte även in till stan o tränade..Nu är hon snart 8månader men kan fortf skälla..katter ska bara skällas ut men det håller vi på att träna bort…I helgen var hon på utställning då låg hon i en bur o var hur lugn som helst..Även när hon skulle in i ringen… Där blev hon BIR valp o till min fasa gick vidare till BIS..Fick ont i magen för då var det 30st valpar men hon var som en ängel sa ej ett ljud.. Så träning ger färdighet..Hon kommer att bli en maffig schäfer…

Lycka till med träningen….Skrattande

mariapia
0

tack för tipsenGladjag brukar gå ner på stan och träna henne.ibland går det bra och ibland är det lite farligt tycker hon men när det går bäst är när det är mycke folk på stan.antar att det är för att då är det så mycket att hon kan inte ha koll på allt så då struntar hon i att vara rädd.när vi möter rullatorer och vagnar o sånt som är läskigt så går vi bara förbi utan att göra någon affär av det.har börjat att ha typ en boll lr annan sak för att göra sk undanledande manöver men tänker då att då får man ju alltid göra så lr lär hon sej då oxå att inte vara rädd för rullatorerm.mm?

det där att hon är rädd för vissa människor det har blivit bättre ju mer hon träffar mitt umgänge så att säga.hon tar lång tid på sej innan hon litar på dem och vågar gå fram och hälsa.man måste låta henne få komma och ignorera henne ,så kommer det så småningom.det som är värst är människor som inte förstår att alla hundar inte vill hällsa och genast tror de att det är stora fel på hunden.har tyvärr kompisar som är så.säger man då åt dem så blir de skitsur.undviker dem då tyvärr. 

nej nu är det dags för morgonpromenaden med voffsen.tack för tipsen!