Min tik har blivit Knäpp!
Hej!
jag har en blandrstik som är 8år.
för ett år sedan skaffade jag även en blandishane valp.
det har aldrig varit några som helst problem med tiken, hon är exemplarisk, otroligt lättlärd och lyhörd och lydig.
men dom senaste veckorna (eller kanske månaderna) har hon börjat bete sig konstigt…
hon är väldigt strassad… piper o gnäller o "rusar" lixom… hon kan inte slappna av.
hon har alltid varit en "pinnhund" springer o hämtar pinnar som hon vill att man ska kasta o kasta om o om igen men den senaste tiden har hon blivit helt frenetisk! hon hämtar en pinne som hon sedan tuggar FRENETRISKT sönder tills det bara är småflis kvar.. då tar hon en ny pinne o gör lika dant..
sen lyssnar hon inte lika lydigt längre… kommer det nån o går förbi på vägen så springer hon ut o skäller som en galning o stannar inte på gården (vi bor på landet o hundarna går lösa i trädgården)
häromdagen stod vi o pratade med ett par grannar som bor här, dom har en jackrusseltik. mina hundar va med o lösa som dom brukar vara, min tik står som vanligt med en pinne o vill leka. men plötsligt så bara flyger hon fram o gör världens utfall mot juckrusseltiken! det är staket mellan dom så hon kommer inte åt henne men hon blev helt galen! utan förvarning…
hon har även börjat göra så mot min hanhund som nu är ett år. dom leker o är världens polare hela dagarna, men ibland utan förvarning får hon ett ryck o gör utfall mot honom. det kan vara att han kommer fram till mig när jag klappar henne, eller om han äter ur matskålen (trots att hon redan lämnat den), eller om han bara går förbi henne när hon ligger o vilar…
till synes för mig helt oprovoserat!
så har hon ALDRIG gjort förut…
jag vet att hundar kan bli svartsjuka o att dom lixom vakar sitt revir.. om hon tycker att jag är HENNES matte så kan hon lixom vakna mig.. men detta är ett nytt beteende för henne… det har aldrig varit problem förut. och när hon flög på grannens hund så var det ju ingenting sånt som det kunde bero på…
vad är det frågan om? varför är hon så stressad? vad gör man åt det? varför så okonsentrerad? varför dessa plötsliga utfall?
hon lyssnar lixom inte längre… jag måste skälla o gapa åt henne föratt hon ska fatta… o då sitter hon o nästan hoppar av iver o ger ifrån sig gnälljud o bara väntar på signal från mig att hon får gå o då RUSAR hon iväg med en rivstart… hmm.. det är svårt att förklara i skrift..
jag har ALDRIG varit med om nån så lydig o genomsnäll o bra hund på alla sätt o vis… hon är 8 år.. varför börjar detta nu?
Oj vad svårt. Om ingen här inne kan svara så att du är nöjd bör du nog kontakta en instruktör eller någon form av hundpsykolog som kan hjälpa dig.
Det kan även vara så att hon har ont någonstans. Jag hade då kollat med veterinär.
//Helene
Medarbetare på Days Of Our Lives

Gha…skrev ett långt inlägg igår som försvann…. 
Hur som helst råder jag Dig till att åka till veterinären. En hund som plötsligt eller under mkt kort period förändrar sitt beteende och då framförallt åt det negativa hållet har allra troligast väldigt ont.
Du skriver att hon tuggar frenetiskt på pinnar. En hund som tuggar kan på så sätt stimulera en nerv som sitter uppe i nosryggen strax under ögonen. Denna stimulerar i sin tur ett hormon som sänder ut smärtstillande/lugnande i kroppen på hunden. Det kan vara så att Din hund har kommit på detta och att det av den anledningen tuggas frenetiskt på pinnar.
Du kanske redan har kolla öronen, men annars är det bra att göra. Det är ett vanligt problem för smärta hos hund.
Men boka en tid hos en duktig veterinär och beskriv Din hunds beteende förändringar.
Ja, jag kände spontant när jag läste att en så plötslig förändring hos henne mycket väl kan ha att göra med att hon har någon slags smärta………
Tänkte på något mindre roligt också….en liten hjärnblödning?
Det är bara gissningar…men kolla henne något är ju på tok.
Jag tycker med att du ska kolla med en vetrinär.
Men kan det kanske ha att göra med att hon ska löppa och då blir som hon blir? Eller, neä det kan det väl inte vara om det pågott ett tag… hm…
jag ska snacka med veterinären…
vad jag tänkte va om det kunde bro på min ettåriga hanhund? tiken har ju varit ensamhund i typ 4 år… så jag tänkte om han gör henne stressad o hotad nu när han inte längre är valp (eller iallafall i den åldern när han kan börja ta över i rangorningen)
men ska absolut höra med vet… så det inte är så att hon har ont.. hon börjar ju bli lite till åren nu…

#6 Tror nog inte det, men man måste se hundarna i verkligheten och även höra mer för att utesluta det.
Han är nog inget större hot vad gäller rangordning dem sinsemellan. Han är 7 år yngre och dessutom hane.
Jag råder Dig till ett vet besök och hos en BRA veterinär. Be dem göra en grundlig genomgång av henne. Inte bara en snabbtitt i hals, öron och temp. Tyvärr är de flesta veterinärer rätt dåliga på just den här typen av förfrågan. Alltså om man kommer in med en till synes frisk hund som börjat med problembeteenden. De skickar ofta snabbt hem hunden och ägaren tror att allt är guld och gröna skogar…att hunden är frisk. Men en duktig vet. letar och engagerar sig.

Behöver kanske mer uppmärksamhet, gå på en långpromenad, kasta pinne, agillity, apport, lydnad….
Något som hunden tycker är roligt och lämna de andra hemma! bara du och hunden, då får ni bättre kontakt…

Hur har det gått för din hund hos veterinären?