Behöver hjälp
Jag och Otto har planerat att tävla i Freestyle där hunden bör kunna vara lös och han är duktig lös.. det kan till och med springa harar och katter framför honom och visst han börjar jaga men jag kan kalla in han på en gång.
Men nu till problemet han gör utfall när jag har han kopplad och vi möter en hund.. Jag vet dock inte hur han skulle reagera lös.. Jag har inte tordas testa men jag har kommit på en ganska bra lösning när han är kopplad så att han lungnar ner sig snabbt men helst vill man ju inte att han ska reagera överhuvudtaget..
Jag försökte klicka in han för att få han att skvallra men han blir som i trans och man får inte kontakt med han alla gånger.. Så han reagerar inte på klickern..
Det är väldigt sällan han gör aggresiva utfall utan det är mest osäkra med viftande svans och rest ragg…
Vad ska jag göra några tips?

Om din hund är rädd för främmande hundar och väldigt osäker:
Pröva med att gå nån stans där vars det finns mtk hundar och sätt er en bit bort, ser du att han är lugn så flyttar du närmare tills du ser att han börjar bli spänd och osäker, stanna där och prata lungt med hunden tills han lugnar sig och är helt avslappnad. Sedan flyttar du bara närmare och närmare och gör på samma sätt tills ni kan gå fram och hälsa på främmande hundar utan att han blir rädd och osäker!
LYCKA TILL!