Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 6290 ggr
NNelly
0

vilken ras ska jag ta?

Nu vill jag inte verka som en bortskämd liten skitunge, för det är jag inte! Men när jag var 4 år så stack min pappa. Det är något som jag ofta bekymrar mig över, och efterson jag bara har större syskon ( 15 & 17 ) så är dom nästan aldrig hemma. Men nu har jag och mamma pratat 5 hela kvällar om att skaffa hund, och vi har kommit överrens om att det ska bli en hund så snart som möjligt. innan sommarlovet är slut iaf. en hyfsat liten hund, men ändå lagom mycket päls. En ganska lättlärd hund. Vi bor i ett stort hus, så det finns mycket plats. vet någon en exempel på en ras jag skulle kunna välja?

KRAM

Xondah
0

Vad har ni tänkt att aktivera den med?:)

NNelly
0

agility, hade vi tänkt.

=)

LinaK
0

Papillon eller Sheltie kanske skulle funka eller en chinese crested (powder puff) =)

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Xondah
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En Jack Russel passar kanske? Dem är lättlärda, smarta, lätta att sköta pälsen.

Jag tränar agility med min och han älskar de samt freestyle/lydnad och spår.

De man kan tänka på är att det är jakthundar men de finns uppfödare som inte föder upp efter jaktlinjer då blir den delen lite bättre. Min pappa köpte en Jack russel som inte var avlad efter jakt linjer och han har inte alls samma intresse för vilt som min har. Men den finns ju där, men inte lika lättväckt=).

Härliga små hundar med superstor personlighet=)

NNelly
0

#3 tack, en Sheltie var väldigt gullig.. kollar lite mer på den rasen ;P tack

Xondah
0

Dvärgpinscher

Japansk spets

pimmi
0

Rekomenderar varmt papillonCool

[jakke94]
0

tysk spets ?
valpino italiano ?
Pumi ?
whippet ?
italiensk vinthund ?

Maddepadde
0

Är Pumi verkligen lämpliga att aktivera med endast agility?

- INTE enligt mig!!! Pumin är en krävande vallare som behöver seriös aktivering.

Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

[jakke94]
0

#9 okej .. ja jag vet ej har bara erfarenhet av en här på området.. den är lungn och fin :P och den har dem bara till agillity och sen går dem långa rundor varje dag med den :P men det kan ju va skillnad mellan dem olika hundarna också :P

Maddepadde
0

Pumin som ras är inte en lämplig sällskapshund, kan bli mycket skälliga och stressiga - inget att önska sig.

Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

Madlie
0

Jag skulle gärna rekommendera en Pudel (och nej, det är inga blåsta små trasselsuddar). Läste att den ska vara lagom i storlek och då är nog en mellanpudel bra alternativ. Dom är allergivänliga, lättlärda och väldigt kloka, många övar agility och liknande med sina pudlar. På circusar finns det ofta pudlar med, och det är i regel för att de är så lättlärda.En Pudel har mysig päls, kräver en del skötsel men det får man vara beredd på med dom flesta hundar. En Pudel lossar väldigt lite hår också, så det är ju också positivt. Själv har jag en storpudel, som är helt underbar. Har tidigare haft en mellanpudel. Pudlar finns ju i flera olika färger, så det kan vara lite roligt det med, att det finns så många utföranden.

Madlie
0

Bifogar en liten bild på vår Pudel, så ser du att de inte måste vara klippta sådär som en del anser "fjantigt". Tycker personligen att pudlar är riktigt vackra!

[Sisa]
0

Hejsan,

Papillon är en stor hund i litet format, lättlärd,

älskar agility och bättre kompis kan du aldrig få.

Lycka till med din vovve.

Kram från Sisa.

PS! Gå in på Papillonringens hemsida och ta dej en titt.

Skruttan-1
0

Jag skulle säga Pudel o CC puff eller naken :) livliga glada rackare snabba och lätt lärda. Nu kräver dessa pälsvård men itne så det blöder o det bästa är att det blir inte massor med päls här o där :) även tål vissa dessa hundar mer oxå har själv en ccd o våran allergibarn tål han mycket bra ;)

emmeb
0

Eurasier kanske?

Ricko
0

Våran Papillon vare jätte bra i agility iallafall.. Schäfer vill jag säga eftersom det är den undras jag älskar mest och det är den hund som är mångsisigast men kanske inte en första hund och det krävs så mkt mer än agility för den.. :/

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

Ricko
0

Bilden är på en Papillon valp och här kommer en till!

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

svampi
0

Pudel skulle jag nog också säga, en personlig favorit faktiskt ;) Finns i fyra olika storlekar och massor av färger. Pälsen kan vara lite krävande, behöver borstas några gånger i veckan i alla fall för att inte bli allt för tovig och klippas lite då och då.

Min morfar har två pudlar, en dvärg och en toy.

Made
0

Pudel !!!!!!!!!!!!  de är bäst….instämmer helt med de tidigare "talarna".

Har en mellanpudel och en storpudel och de är otroligt vänliga och lättlärda. Pälsvård behövs och det underlättar om man är duktig med saxen…annars så får man göra som jag =0)  lämna iväg till en pudelfrisör.

Pudeln är en trevlig familjehund som passar till allt…agility, spår, utställning, att följa med till stallet eller bara hänga hemma….

[Katteeen]
0

Jag skulle föreslå en Cavalier king charles spaniel :) Inte bara för att jag har en eller för att de är helt underbara och galet söta, utan för att de passar in på alla önskemål du nämnt. :)
För att inte tala om att de är otroligt trevliga, kelsjuka och inte alls omöjliga. :)
Öronen + svans behöver kammas lite så och så, men det är inget jättejobb ;)

På bilden; Min cavalier-tjej Cornelia, ha överseende med att hon ser lite knäpp ut på bilden, haha ;)

[Katteeen]
0

#21: Hm, kan inte lägga in bilden… Ska försöka igen..

Kan tillägga att cavalierer är väldigt passande för agility :) Cornelia är snabb som attan ;)

Skruttan-1
0

#19 söt :) jag gillar Pudel mycket, uppväxt med en mellan Pudel. Han var pigg o glad även när han var 16 år. Och de kräver inte mer pälsvård än andra håriga raser :) (typ puff shitzu osv stav fel jag vet)

E-meli
0

Jag skulle köpa en en Tysk spets .. dom är både små , gosiga och söta! :D annars skulle jag kanske köpa Russkaya tsvetnaya bolonka eller Coton de tuléar , som jag själv känner en som har .. Hon är jätte söt och det ända hon söker är sällskap.. Hon är mörkrädd och väldigt feg men hon är så gullig och söt så man kan nästan inte motstå henne ! :D

[Katteeen]
0

Kan fortfarande inte lägga in bilden.. Får försöka igen imorgon då kanske, om du vill se henne såklart? :)

destroyed
0

jag rekommenderar starkt en Pudel, jag har en svart mellanpudeltik och jag ångrar inte de köpet:) som sagt, det är lättlärda, allergivänliga och fäller ingenting. Det du får räkna med om du vill hålla på med utställning m.mm är att bada en gång i veckan för att hålla pälsen i trim, och även mycket slit med att få en snygg frisyr är det inte det du är ute efter så trim ner hunden och bada när du känner för det

empan-hampus
0

Rekomenderar dvärgpudel Glad Har en blandning med sån i och han beter sig som en, helt underbara e dom! Kyss

Ebba-A
0

Jag rekomenderar absolut Chinese Crested Powderpuff (eller kinapuffar som jag kallar de). Har själv 2, varav den ena är jätteduktig och lättlärd. Skulle egentligen funka utmärkt tilla agillity, men jag har ingen möjlighet själv att träna det. Den andra har i haft otur med och hon är en aning blåst och svårlärd. Kan bero på att hennes farmor och mormor är samma hund, dvs hon är inavlad.

Men ska du ha en kinapuff tycker jag du ska kolla in Suanho's kennel, seriösa och bra. Fina och väluppfostrade hundar. :)

Värd på Choklad iFokus

supernova
0

Då kan jag rekomendera en Russkiy Toy (långhårig variant om du vill ha lite mer päls). Kanon trevliga hundar med massvis av personlighet. Tuffa, alerta och super trevliga. Det enda som ibland kan va lite jobbigt är att dom vaktar. Kan i och med det vara lite skälliga. Gå gärna in på srtk.se för att läsa mer om denna underbara ras!

Kiwanu
0

Pudel !

Vi har nyss skaffat oss en liten Pudel (helt underbar)

Lättlärd och snäll, finns ju 4 olika storlekar, Toypudel, Mellan Pudel, och storpudel.

Visar en bild på min bruna storpudel!

destroyed
0

30# du glömde dvärg:P

anaprincess
0

#18 har du frågat om lov innan du tog den där bilden från kennel Adventics hemsida?

Nikkis
0

Inget illa, men en Cavalier? Kan man ens hitta en tristare ras?
Nej det är inget som enligt min mening passar TS önskemål.

Jag röstar för Shelti, Pudel och ev. Pappis.

attvaraellerintevara
0

Nelly. Har du hört efter på Djurskyddet och på Akita eller liknade upptagningshem för hemlösa hundar.Man kan ringa runt först,slå upp i Datorn,hundar omplacering el.liknande.. om du känner för detta.

Det finns många som längtar efter en matte. En del som är där är ju skilsmässohundar och allergihundar, jag tycker så synd om dom. Plötsligt så står hunden utan matte och husse för att det finns ingen som kan ta ansvaret för den längre,eller någon familjemedlem har blivit allergisk mot pälsdjur.

Det finns många fina både bland och renrasiga hundar som längtar efter en familj ,ska du veta.. Hälsningar AstridFlört

[SusannaK]
0

#33 Vad är trist med en Cavalier? Dom jag träffat har varit skitpigga o hängt med på en massa kul på våra hundträffar.

attvaraellerintevara
0

Boxer,är min favorithund… de är mycket personliga och glada,kräver mycket motion och matte eller husse  bör ju gå kurser för uppfostran och lydnad.. En bra och kunnig matte och husse får en bra hund..Titta lite på hundraser som speciellet passar din och din livsstil,vissa hundar fodrar mer motion än andra… en del är mer jaktbelägna än andra,kanske då inte så bra att ha i staden.o.s.v. lycka till FlörtAstrid

SparklingTindra
0

#33 Eh? Cavalier passar alldeles utmärkt in på det lilla hon har skrivit om vad hon vill ha för en hund. Dom passar utmärkt till agility. Jag vet flera som tävlar med sina utan problem.

[sheltietjej]
0

Jag förderar Sheltie även för att jag har en själv, men att dom är lättlärda, trevlig familje hund, gossar gärna i soffan med familjen men har lite pälsskötsel att syssla med. Borstar min ca 1 gång i veckan och dom är duktiga agilityhundar. Lite utav en allroundhund fast i litet format.

attvaraellerintevara
0

Nnelly har du tittat på Akitagårdenshundcenter/ och se sedan på omlaceringOm inte du har skaffat hund redan så gå in och titta där. Det finns just nu om jag förstått rätt,ljuvliga valpar och unghundar där…olika hundraser där!Gladlycka till Astrid

Pillaa
0

Rekomenderar Pudel!

har själv en storpudel och dom är mycket lättlärda och om du vill ha en så lätt skötsel som möjligt så vore nog en mellan Pudel vara perfekt för dig!

binx
0

Sheltie, Mittelspitz & Papillon!

anaprincess
0

#39 var in och kolla där du nämnde, det fanns ju bara 3 st hundar för omplcering där :/