Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 4673 ggr
scth
0

Valpen växer fel!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Våran valp började halta förra lördagen så vi fick veterinärtid igår. De fick söva henne och röntga och utav röntgen visade sig att hon växer fel.

På båda hennes armbågar växer det ut små knölar som inte alls borde finnas där. I övrigt växer benen rätt men vet sa att hon kanske felbelastar sin kropp på något sett.

Någon som varit med om liknande?

Det här känns inte alls bra !:( fick en tid på strömsholm den 11 augusti men innan dess kan det ju hinna hända vad som helst…

Så nu ska vi försöka hålla henne så stilla som möjligt fram tills dess. Känns som det kommer bli svårt med en valp.

Tips på aktivering mottages glatt, även om någon har tips på annat eller varit med om liknande historia..

Gjorde ett försök med en teckning men är inte så konstnärligt lagd

Kanin-Fiia
0

Oj, stackare! Det där såg ju inte så bra ut. Om du vill kan du ju börja med klicker, först lära den betydelsen och sedan, sitt, sitta fint, tass, rulla runt och så vidare.

Hoppas det går bra! *kram*

Kattmynta
0

Är det som lösa benbitar?

På hästar är det inte ovanligt. Man opererar bort benbitarna, och sen är hästen helt återställd till sin normala kapacitet.

Fick du något namn på diagnosen? Har bara hört lite om detta förut, så jag blir lite nyfiken. =)

Hoppas det löser sig för er och valpen! Förstår att det är svårt att hålla ett litet yrväder lungt.

scth
0

#2 Det var inte lösa benbiter, utan de sitter fast i det vanliga benet och är någon typ av missväxt. Inget namn fick vi heller då vetrinären inte var säker på hur alvarligt de var eller vad det berodde på så förutom att jag vet hur det ser ut är jag ovetande…

Hoppas ju på att det går att operera och att det inte blir beståeende..

#1 tack! hon är inklickad så vi tränar lite trix, dock är hon bara 3,5 mån så vi får vänta lite med sitta fint tills hon har mer kroppskontroll ;)

Kattmynta
0

Okej. Osteochondros var det första som dök upp i huvudet på mig.

destroyed
0

usch.. stackare det där låter inge bra.. hoppas att allt löser sig

angående aktivering så tror jag på något som sök, spårning m.m. få henne att anstränga huvudet som tusan..

Gluskap
0

I mitt huvud med

Hoppas det löser sig för er valp!

scth
0

#4, #6 jag har oxo varit inne på det men hoppas på att det ska vara lindrigare.

känns inte alls kul, orättvist mot vår lilla älskling!

sen känns det jättejobbigt att behöva vänta så länge, tycker alltid att veterinärer brukar påpeka hur viktigt det är att tidigt(!) göra något åt problemet speciellt hos valpar..

#5 spår kan man nog böja med lite lätt :) tack

Xondah
0

Va tråkit:/ Hoppas att de kommer gå bra och löser sig!

Pia-Lena
0

Vad är det för ras, kan ev vara armbågsledsartros?

binx
0

Gud vilken ångest, fy fan! Men ett stort lycka till på er, hoppas det löser sig! Rynkar på näsan Ett tips om det är möjligt för dig att bära valpen/åka bil någonstans är ju att åka och träna passivitetsträning på olika ställen, kanske åka till brukshundsklubben och bara sitta liksom? Det brukar vara en perfekt träning för valpar, samtidigt som det är nyttigt, och det kanske passar om hon nu ska vara så stilla som möjligt!

scth
0

#9 det är en Alaskan malamute så chansen finns ju :/

#10 tack, det var ett bra tips, har sedan länge anmält oss till valpkurs som vi verkligen vill gå på. (Hundsteg)

Funderar på att gå ändå mest för vår egen del då men att hon får vara med på de hon klarar av och i övrigt blir det ju passivitetsträning.

Någon som vet något djursjukhus i klass med strömsholm ?

ska ringa runt lite och se om jag kan få en tidigare tid nån annan stans..

mooi
0

TS

Vår berner sennen vi hade för många år sedan fick så., Henne fick vi ta bort. Det hade gått att operera, men kändes väldigt orättvist mot henne att behöva ligga bunden inomhus LÄNGE efteråt, och inte vara säker på att hon blev bra.

hoppas det går bra med din!

Bleenda
0

#0 Det låter absolut inte bra. Tråkigt för dej.

Ta kontakt med uppfödaren och tala om hur läget är. Uppfödaren har ett visst ansvar.

scth
0

#12 Ursch va tråkigt !:( ja det är man ju så rädd för. Sa de vad det berodde på eller vad det va hos eran hund ?

#13 jag ska göra det imorgon. har behövt smälta det lite för mig själv först, även om jag knappast blivit klokare…

Bleenda
0

#14  Hoppas allt går bra för både dej och valpen.

Lycka till.

Manda29
0

Usch vad tråkigt. Hoppas verkligen att det inte är allvarligt men tyvärr låter det ju inte bra.

Träffa en två-årig labbehane härom dan som hade varit opererad för ena armbågen. Det verkar vara lång konvalescens.

mooi
0

#14 jag vet inte vad det kom ifrån, är så länge sen. Men berner sennen är ju en rätt stor hund och stora hundar har väl lättare att få såna saker när de växer? hon var ca 1 år iallafall…

scth
0

#17 okej. Ah min är ju också stor så visst är hon mer utsatt. Min är strax under 4månader men hon är ju redan en familjemedlem så vore hemskt om det gick så långt att man måste ta bort henne :(