Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 5015 ggr
gerbil-lady
0

ensam en hel arbetsdag?

Snälla hoppa inte på mig nu och skriv saker som att jag inte borde ha hund om jag tänker lämna den ensam en hel arbetsdag

Jag har ingen hund just nu men har haft tidigare så jag vet vad det innebär.

Jag är bara nyfiken på hur länge era hundar kan hålla sig. är det någon som lämnar sin hund en hel arbetsdag och det funkar bra eller hur löser ni det när ni måste arbeta. För alla arbetar ju inte hemmifrån, är abretslösa hela livet eller är pensionerade som har hund:)

Bogart
0

Man får bara lämna hunden i sex timmar enligt lag. Spelar ingen roll hur länge hunden kan hålla sig. Man får helt enkelt skaffa hundvakt, doggywalker, ta med hunden till jobbet eller rasta under lunchen. Bor man så att man kan ha hundgård så fungerar det med.

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

empan-hampus
0

Jag går i skolan & mamma jobbar.

Våra hundar är hemma 4 timmar själva, sen åker jag hem och rastar dom (på lunchen) sen åker jag tillbax till skolan och dom är hemma 3-4 timmar till, sen kommer jag hem Glad

Royalz
0

#2 Lämnar du valpen själv hemma också? :)

empan-hampus
0

#3 Jag har sommarlov, har inte lämnat honom ensam än, jo bara korta stunder.. 15 minuter som längst (ensamtränar honom inför skolstarten) Glad

Kaninisen
0

#1 Om man har hundgård till en liten hund, kan den vara där en helt dag då? Har inte förstått lagen riktigt (har försökt att söka).

Mischa
0

Har en hundgård i närheten av mitt jobb + en sambo som är ledig ibland.

≧◔◡◔≦

Mischa
0

#5 ja du kan ha hunden där en hel dag men den måste rastas utanför hundgården.

≧◔◡◔≦

Kaninisen
0

#7 Okej. Det är inget jag själv ska ha, skulle kunna tänka mig en som är bygd ihop med en ingång så hunden skulle kunna ta sig in och ut hur den ville men det skulle ju inte gå på vintrarna.

Sen har jag ju ingen hund, men försöker planera så att det skulle gå. :)

Mischa
0

#8 lättast i alla lägen är nog hunddagis/dagmatte

≧◔◡◔≦

Zebben
0

Mina hundar kan hålla sig 14 h. Men det är inget jag utsätter dem för. Har hänt någon gång när jag varit sjuk att jag kvällskissat dem vid 22.00 och sen morgonkissat dem 12.00. De är morgontrötta och båda säger till om de behöver gå ut. Men de bara sov vid dessa tillfällen. Har kanske hänt 3 ggr under sista 2 åren. Så visst kan de hålla sig. Däremot lämnar jag dem mkt sällan ensamma hemma. De är ju med mig på jobbet och åker jag någonstans efter så är de alltid med. De är kanske ensamma hemma sammanlagt 3-5 h i veckan.

Men enligt lag får man inte låta det gå mer än 6 h om man ska lämna dem. Och det tycker jag är mkt bra! Har man inte möjligheten att följa denna lag så ska man faktiskt inte ha hund, om man inte kan erbjuda hunddagis, dagmatte eller någon som kommer och går ut med hunden en långpromenad mitt på dagen.

Kaninisen
0

#10 Om det är ok har jag bara två frågor, det är ju en del som har med sig sina hundar till jobbet, är det egna företagare eller är det bara väldigt bra jobb ni har?

Och angående lagen, som t.ex. #2 är det okej att komma hem snabbt för det är ju många som gör så, medan vissa säger att det bara blir jobbigt för hundarna och att man då lika bra kan låta dem vara ensamma den halvtimmen eller vad det handar om.

Jag har helt enkelt inte förstått lagen, den kan väl inte bara vara så att de inte kissar på sig utan för att de inte ska vara alltför ensamma heller?

[SusannaK]
0

Jag skulle inte lämna Gustav längren 6 timmar max….har nästan aldrig lämnat han alls eftersom jag jobbar hemma.

Däremot så är han galet morgontrött ;)…jag får väcka honom många ggr o säga ska vi inte gå ut nu? ;)….Han sover gärna lite längre…när han har kissat går han oftast o tar sig en lur till *he he*

empan-hampus
0

#11 Den halvtimmen jag är hemma spelar stor roll… Dom får liksom komma ut och kissa/bajsa, om jag hoppat över det skulle jag bryta mot lagen + att hundarna inte skulle må så bra..

Kaninisen
0

#13 Det var absolut inget påhopp mot dig, så misstolka inte!
Jag har ju sökt så mycket om just detta och läser olika överallt men jag tror på att hundägaren vet bäst om sin hund. :)

gerbil-lady
0

oki, intressant att läsa hur ni tänker kring det hela och hur ni löst det

Är det svårt att få tag i dagmatte/dagisplats?Är det dyrt tro?

empan-hampus
0

#14 Jag såg det inte riktat mot mig Glad Förklarade bara att den halvtimmen e viktig…

Gluskap
0

Vi jobbade olika skift innan och då fick hon vara ensam 30-60 minuter om dagen. Nu jobbar jag inte, så hon är bara ensam när vi hittar på något där hon inte kan följa med. Sen när jag börjar jobba igen så ska hon gå på dagis, skulle aldrig kunna lita på en dagmatte. Dagiset som hon kommer gå på kostar runt 1500:-/månad.

Att bara åka hem till hunden mitt på dagen en kort stund så den får kissa och bajsa och sen bli lämnad ensam igen tycker inte jag är okej.  6-timmars lagen är inte en lag utan bara rekomendationer…

Det kan vara jätte lätt att hitta dagis, men även jätte svårt beroende på vad man har för ras eftersom många dagisar inte accepterar alla raser.
Dagmatte vet jag inte eftersom jag inte har några planer att skaffa till min tjej. Men kan tänka mig att det även där är jätte lätt om man har "rätt" ras.

Zebben
0

#11 Jobbar med hundar, så jag får väl klassas in i kategorin "väldigt bra jobb" 

Den där halvtimmens vara eller icke vara beror ju helt på hur länga man är borta totalt. Att lämna hunden 3h och sedan åka hem och aktivera hunden i 30 min för att sedan lämna ytterligare 3 h är ok enligt mig. Att lämna hunden 4 h för att åka hem och aktivera den 30 min för att sedan lämna den 4 h igen är inte ok.

Lagen är till för skydda hundarna från för många ensamma timmar. Det har inte så mkt med att de ska få komma ut och kissa utan för att de är flockdjur och behöver sällskap helt enkelt.

Gardens
1

enligt mig är det INTE ok att ha en hund hemma ensam hela dagen.

Xondah
0

Jag praktiserar just nu på min pappas firma och kan flexa ganska mycket. Plus att den delen av firman jag jobbar(tillverkningen) ligger 5 min från där jag bor.

Sen planerar vi flytt då kommer jag bo ca en halvtimme ifrån jobbet. Kommer då ta med hunden efterssom min pappa bor där så kan han leka med pappas hund samt att jag har 2 min gångavstånd att rasta honom. Han kommer i princip aldrig vara ensam då min pappas tjej jobbar mest kvällar. 

Han kan vara ensam utan problem, och då han är så duktig på de så jag tycker de är roligare att han slipper om de går=).  Helst ser jag att han inte är ensam mer än 4-5 timmar.

Innan så jobbade jag inom vården, jag jobbade mest dag och min Sambo kväll så de funka jättebra. Krasha de nån gång så ställde farmor och farfar upp som hundvakt mer än gärna:).

Gardens
0

Det är inte tillåtet att lämna oss ensamma en hel dag.

/ Bessie.

corabora
0

#1 och #10 Jag tror inte att 6h står i lagen utan det står bara i allmänna råd till §12 i L102, lägg sedan märke till att det står bör och inte ska. Skulle det vara lag på rastning var 6:e timme skulle det vara jobbigt på nätterna, åtminstone jag sover 7-8h varje nattGlad.

12 § Hundar som hålls inomhus utan fri tillgång till rastgård, ska rastas utomhus regelbundet med hänsyn till hundens ålder och hälsotillstånd

Hundar som permanent hålls i rastgård ska dagligen rastas på annan plats.

Allmänna råd 2 kap. 12 §

Hundar bör rastas var sjätte timme dagtid, valpar och äldre hundar dock oftare.

Sedan kan man diskutera om det är lämpligt att ha hund om den får ligga ensam större delen av dagen eftersom de är flockdjur. Mina hundar föredrar hundgårdarna framför huset och efter några minuters lekande med oss återgår de till att vara med varandra. Det är skönt med hundgårdar och ett eget hägn att kunna släppa dem i så de får springa, busa och göra vad de vill.

För att svara på huvudfrågan anser jag att svaret är nej om hunden ska ligga ensam ytan möjlighet att gå ut. Man jobbar oftast 8h har 1 h obetald rast under dagen och bor man hyfsat nära tar resan till eller från jobbet 30min, då är man borta ca:10h varje dag. Då vet jag inte om man ens kan hamna under orden "regelbunden rsatning" i §12.

Royalz
0

#3 Juste, det är ju sommarlov xD vad dum jag är ^^

empan-hampus
0

#23 Hahah x'D

SaraC
0

Jag pluggar på distans så jag är oftast hemma om dagarna. Ska jag vara borta längre tid än 4-5 timmar fixar jag hundvakt.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

[jakke94]
0

#11 när vi inte ska vara hemma så tar pappa med dem på hans jobb.. han jobbar på kontor och där har alla sina hundar med :P
där är 4 anställda och 10 hundar :P

[SusannaK]
0

#26 Låter som ett trivsamt jobbTungan ute

[jakke94]
0

haha jupp .. dock undrade huresvärden nån gång om det var kontor eller en hundkennel somm höll till där :P

Nikkis
0

Om det är OK, så slänger jag in en fråga då ämnet är rätt intressant. Det gäller Inte mig - för jag är ju hemma gående.Flört

Vad tycker ni om hundägare som jobbar nätter? Ska dessa ha dagmatte eller ngn form av hundrastare (mitt i natten) eller ptja, ingen hund alls?
Ponera att tiderna kan vara 20-08, 22-08.

[SusannaK]
0

Jag jobbade nätter som undersköterska innan jag sa upp mig o startade eget.

Om man är ensam så vet jag faktistk inte hur man gör? Eftersom jag har en familj så var ju Gustav inte ensam på natten heller.

Han sover ju som en stock men ibland händer det ju att han faktiskt vaknar o måste kissa/bajsa även om det inte händer mer än nån gång på året kanske. Det är ju inte bara det heller tycker inte dom ska vara ensamma en längre tid dag som natt.

Men en intressant fråga!

Ricko
0

Nej som dom andra sa så ska man inte lämna dom mer än 6 timmar. Sen är det ju bäst om du köper valp på din "längsta" semester så du har tid att göra den rumsren och träna den för att vara ensam hemma. Men du ska ju inte låta valpen var hemma själv i 6 tim, Jag har för mig att det är 4 tim för den?

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

Jossangizmo
0

Vi lämmnar våran hund i max 6h sen kommer jag hem från skolan. ^^

Mischa
0

Jag ser det mer att hunden då har fått allt den behöver under dagen, motion och aktivering, rastningar och mat, på kvällen/natten sovs det ju vanligtvis annars hade man ju behövt rasta hunden mitt i natten också, men hade jag jobbat natt hade jag nog ändå valt att gå ut med hunden vid hemkomst.

≧◔◡◔≦

AnnL
0

Har sällan behövt lämna Silver hemma mer än max 3 timmar. Det har hänt två ggr. att han varit hemma 4 timmar själv på 9 mån. Eftersom både jag och sambon är hemma varje dag behöver han sällan vara själv.

Vi får nästan åka hemmifrån för att han ska träna sig på att vara ensam då och då. Skrattande

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

anaprincess
0

När jag gick i skolan och min sambo jobbade på annan ort så fick vår hund vara ensam ganska länge vissa gånger men det gick oftast bra.

marinelady
0

Min hund har en hundpromenerare som går 1h promenad med henne mitt på dagen sen är hon själv tills jag är hemma vid 17. Jag åker hemifrån kl 07:15 så morgonpromenaden gås vid 6 någon gång. Helt inom REKOMENDATIONEN som finns angående hundar och rastning. Funkar hur bra som helst, hon är mycket nöjd när jag kommer hem på dagen. Så blir det två promenader till senare på kvällen eller en promenad och ett träningspass… OBS har inte en lat hundras utan en terrier.

Så försök att fixa en hundpromenerare det brukar vara möjligt.

Emma-lundqv
0

Hos oss är det i princip alltid någon hemma. Det har hänt ett fåtal gånger att vår hund varit ensam hemma 4-5 timmar, och visst klarar hon det, men det är ingenting hon tycker är roligt.

Rafflan
0

Våran älsta hund kan hålla sig länge, tex om man är sjuk så kvälls kissar man dom, lägger sig och sover länge på morgonen, så ja aldrig vart nåt problem. Han säger till om han behöver gå ut. Men oftast sover han lika länge som vi :)
Han är ensam hemma 3-4 timmar om dagen då vi jobbar/skolan.

Men nu har vi en ynge hund (7 månader) och han kan vara ensam ihop med den andra hunden max 2-3 timmar, men föredrar att lämna honom max 2 timme själv. Helt ensam är han nästan aldrig.
Med honom kan man inte sova trots att man är sjuk då det händer en olycka inne annars, han har inte lärt sig säga till ännu. Lilla killen :)

Zebben
0

#33 Jo, fast de som jobbar natt måste ju även de sova vilket de istället gör dagtid = de hinner inte med att motionera, aktiviera osv med hunden hela dagen.

#29 Nej, jag tycker inte det är ok att lämna hunden ensam nattetid tex 20-08 som Du skrev. Hundar är flockdjur och ska vara med sin familj så långt det är möjligt. Jobbar man natt och kommer hem 08.00 så orkar man nog inte så mkt mer än att gå en sväng med hunden och sen ska man hem och sova, låt säga 7 h, och då är kl helt plötsligt 16.00 och sen har man inte många timmar på sig att träna hund, göra annat som man i livet måste göra som att handla mat, betala räkningar osv osv.

Kan man inte vara hemma med hunden, skaffa hundvakt, ta med hunden till jobbet eller lämna hunden endast några timmar per dag så ska man enligt mig inte ha hund.

[SusannaK]
0

#39---> Det är sant. Varför ska man ha hund då?

När jag jobbade nätter så jobbade jag ifrån kl.21.00- 07.00 jag hann komma hem innan gubben gav sig av. Då jobbade jag förvisso inte så många nätter i månaden. 10-11 nätter blev det…sen ledig 3-4 dagar. Då var hundarna välrastade när jag kom hem. Jag sov aldrig så bra på dagen (bl.a därför jag sa upp mig)…så ca: kl.12.30 så var jag på benen igen o då kan jag varit upp en sväng imellan så svårt o koppla av. Det funkade ju inte i längden som ni säkert förstår ;)

Att sova på dagen var inte min grej….man kan ju missa något kul Skrattande

Mischa
0

#39 hinner man inte med det är det ju frågan om man verkligen har en livsstil som passar oavsett hur man jobbar.

≧◔◡◔≦