Hundar iFokus

Hundar

Etikettmedia
Läst 2589 ggr
Rafflan
0

Börjar vi bli som USA?

Asså kollade nyss på annonser på blocket och hittade då massa hund annonser, bl.a en där det var ett hund dagis som hämtade och lämnade hunden hos ägaren och när den kom hem var den ny rastad, och i en annan annons tränade dom hunden att gå bra i koppel.

Var är sverige på väg när folk inte ens kan träna, ta hand och rasta sina egna hundar längre och då när man inte ens "orkar" åka och lämna hunden på ett hund dagis?

Changrila
0

Ang det där med att någon hämtar och lämnar hunden tycker jag det är kanonbra!
Vissa hundar blir stressade i dagismiljö, men fungerar utmärkt att lämna hemma ensamma och man kanske har sådana arbetstider att man behöver någon som rastar hunden på dagen.
För en sådan hund kan det vara jätteskönt att någon kommer hem, tar ut hunden på en promenad och sedan får den komma hem igen.

Ang att träna hunden att gå fint i koppel hade jag önskat att man istället lärde hundägarna hur de ska lösa problemen istället för att "skyffla över dem på andra".

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

tsset
0

Alltså, finns det något man kan tjäna pengar på så testar man. Inget säger ju att det faktiskt är någon som köper deras tjänster.

Hämta och lämna känns lite extremt, har man inte ens orken/tiden att hjämta/lämna sin hund, hur ska man då ha tid till den annars?

gå fint i koppel, jaa… beroende på hur det görs, med ägaren kan det funka mycket väl men är det att de tar hunden själva och tränar och sen lämnar tillbaka… ja, det lär ju inte ta så lång tid innan hunden börjar testa och till sist går illa igen, vilket de kommer berätta om också får de som utför tjänsten dåligt rykte.

Rafflan
0

#1 asså dom hämtar hunden och tar med den till dagiset. Så ägaren själv slipper åka ditt å lämna den.

Annar är det ju en dag matt, inte hunddagis ;)

#2 vill man ha en hund som inte drar får man lära den det, man ska ju ändå gå ut på promenad minst 3 gånger/dag, det e ju liksom bara att passa på å träna då :/

tsset
0

#3 självklart, men vet man inte hur man ska göra kan det vara bra att få hjälp. Men, sker träningen utan att ägaren är med så tycker jag att det är fel. kommer inte hålla.

Rafflan
0

#4 jepp, hunden lämnas till tränaren som tränar 1-4 timmar, och sen när hunden kan, efter någre tränings tillfällen, lär dom ägaren och hunden ihop.

Men fortfarande. Ska man ha hund om man inte ha tid att träna den själv?

tsset
0

#5 äh, det lät väl inte allt för fel! tränaren kan ta reda på orsaken till att hunden drar och lista ut ett bra sätt att få den att sluta. Sen visas det för ägaren, som då lär sig att lära sin hund sluta dra.

För mig handlar det inte om att inte ha tid, utan att man inte vet hur.

Rafflan
0

#6 Det finns ju lydnades kurser och instruktörer på SBK som kan hjälpa till med såna problem. Och är det bara tips kan man nog bara fråga på SBK utan att behöva betala och gå kurs om det är pengar som är problemet ;)

tsset
0

#7 Och det här är väl precis som en lydnadskurs, bara privat.

Rafflan
0

#8 nej då inte ägaren tränar sin hund utan lämnar in den på träning och sen i slutet på sista gången typ så är ägaren med och får gå själv med hunden.

tsset
0

#9 så uppfattade inte jag det du skrev innan. Måste hunden alltid stå hos ägaren för att ägaren ska lära sig? Vissa lär sig bäst med "se och lär", andra vill testa själva. Jag tror att ägaren också får sin träning likt en lydnadskurs, med skillnaden att tränaren lånar hunden ett tag för att se vad problemet är. Sen visas och förklaras det för ägaren som får testa.

Är det däremot lämna in på morgonen och få en färdig hund på kvällen likt McDrive gillar jag det inte, och tror som sagt inte att de kommer hålla heller. No need to worry.

Rafflan
0

#10 asså som jag fatta det lämnar du din hund hos dom i 1-4 timmar och dår lär dom hunden gå i koppel och sen efter några såna tillfällen så kommer ägaren ditt och dom låter ägaren gå med hunden.

Som "McDrive" fatta jag det och, nej jag gillar inte sånt.

Changrila
0

Finns det något sådant vill jag gärna få länk till information om det. Jag har nämligen hört liknande, fast att de åker med en bil och samlar ihop ett gäng hundar, går en promenad och lämnar sedan av hundarna igen, m.a.o. ingen ren dagislokal inblandad.

Visst, det finns lydnadskurser på SBK, men det är långt ifrån alla som vill gå på sådana och det behöver inte vara i relation till hur mycket man vill med sin hund.
Jag till exempel kommer aldrig betala någon tusenlapp för att gå till SBK och troligtvis inte få ut ett dugg av någon kurs. Jag har flera gånger varit i kontakt med lydnadsinstruktörer och annat SBK-folk och alla förutom en eller två har i stort sett idiotförklarat mig för att jag haft vinthund, eller sagt att mina hundar är hopplösa eller dumma för att de inte går att träna som en vanlig brukshund.

---------

Rafflan
0

#12 jo vet att många haft problem på SBK och får skit för att deras hundar inte är "riktiga" bruks hundar :(

Changrila
0

Det är jäkligt trist, men det kan ju också vara en förklaring till varför så många hundar idag är ouppfostrade/ägare har dålig koll.
De personer jag fått mest hjälp med har varit en BC-ägare och en Schäfer-ägare. Ingen av dem var då utbildade instruktörer (den ena har blivit det nu och den andra misstänker jag är på G) men otroligt snälla, hjälpsamma och tyckte att det var otroligt roligt att jag försökte med något så ovanligt som vinthund och att de fick chansen att lära sig om hur ytterligare en hundtyp fungerade.
Hade fler varit som dem hade jag bokat in lydnadskurser omgående! (för jag vet flera kurser jag vill gå, men jag vill inte slänga pengar i sjön…)

---------