Vita hundar!:)
Våran vita hund badar vi 1 gång i veckan!:)
Hunden är din bästa vän
ristrom.blogg.se
Inte ofta! Strävhåriga hundar är lättskötta. Endel ägare borstar bara, inga bad. Vår hund åker i duschen om han har rullat sig i något som stinker.
badar efter behov.. våra clumbers har smutsavstötlig päls men ibland så får man bada dem endå :P en gång varje/varannan månad :P
Är det verkligen bra att bada en hund, med schampo, 1 gång i veckan?
Hur blir det med huden, är det vanligt att Pudlar får exem eller hudbesvär? Är schampot återfuktande eller innehåller det något speciellt?
Observera att jag absolut inte dömmer någon eller något. Är bara nyfiken. :)
Vi badar vår vita boxerbabe två ggr/vecka i ett specialshampo + balsam för allergihundar. Hade hon inte haft sin allergi hade hon fått bada betydligt mindre.
Ja, allergi låter väldigt logiskt, för då är det är ju bäst för hunden i sig.
som #7 För att hålla hunden allergivänlig därför badar vi dom ofta.
Hunden får exem/klåda om man inte sköljer bort noga. Man använder ett shampoo som är bra för hunden och den trivs med det. När vi badar dem så efter det blir det ca 3 timmar med fön!:)
Hunden är din bästa vän
ristrom.blogg.se
För att hålla hunden allergivänlig? Hur menar du nu?
Det är för hundens skull vi badar henne, inte vår. Vår hund har atopi, inandningsallergi, vilket gör att hon får hemsk klåda i huden. Schampot vi har är ett schampo som är klåddämpande samt antibakteriellt. Balsamet är för att återge fukt till huden och pälsen då schampot är uttorkande.
Jag har läst någonstans när hunden hålls red i pälsen så utsänder den inte lika mycket -.- (Någonting) som den gör när den är sktig!
Eftersom att pudeln är allergi vänlig, eftersom min mamma tål inte alls alla hundraser och när hunden har gått obadad i 2 veckor så känner hon mer av honom.
Hunden är din bästa vän
ristrom.blogg.se
#6, pudlar får exem och sånt om man INTE fönar dom torra efter bad.
#11, men varför badar ni ofta, förutom allergin? Håller sig inte pälsen fin av borstning? :) (Kan inget om pudlar(; )
Jag badar mina hundar med schampo max 2 ggr/år om dom inte ska på utställning. Sen skäljer jag av dom speciellt under våren/hösten då det är slaskigt ute.
Jag måste oxå föna mina torra, men eftersom dom inte har problem med pälsen så kan jag använda ett schampo med jojoba olja i så då torkar det inte ut pälsen.
Allergi finns det flera olika av, det många brukar vara allergiska av är epitelet, alltså hudavlagringarna i pälsen. En hund som mjällar kan man tvätta med milt schampo, men har dom typ som samojeden en vattenavstötande tvålagers päls så är det bäst at låta fettet vara kvar i pälsen. Var tillsammans med en allergiker och för han gick det bra med mina, dock inte just efter jag hade badat dom.
Sen finns det ju dom som är allergiska mot pälsen samt mot lukten…
#13 ´Jo den håller sig hyfsad ren. Hunden är snart 1 år, tänk dig när huden far och rullar över allt, i sand,gräset osv.. :) Fast på vintern kommer det nog att bli lite mer sällan :D
Hunden är din bästa vän
ristrom.blogg.se
Har aldrig badat eller tvättat min hund med schampo.Han jobbar som gårdshund, så han är både i lagården och ute hos kreaturen. Ibland ser han ut som en lerhög men efter han torkat så ramlar bara skiten av honom. Till saken hör också att denna rasen luktar inte hund. När vi är på utställningar så kammar jag bara honom. Han är 4 år och Such.

Prillan älskar att smutsa ner sig. En gång frågade en dam varför jag lät henne gräva i jorden, "Hon blir ju skitig". Då svarade jag att, även om hon en liten, vit och supersöt så är hon en hund och måste få vara det. Hon får smutsa ner sig och busa i jord och sand, jag badar henne efter det. Kanske blir 1 gång iveckan som jag badar henne ordentligt. När hon är sandig sköljer jag bara av henne under kranen.
På bilden sitter prillan i en hög med träkol. Hon valde den platsen för en liten vilopaus i sandgrävandet.
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler
#17 vilket söt! :)
Ja vi gör samma saker med våran, fast vi har en vit så måste den ju få vara hund! :)För vi har en svart också, vad är det för skillnad? Ingen!:)
Hunden är din bästa vän
ristrom.blogg.se
Det den där jojoba olja i våra shampoon. När en Pudel är tvättad så blir det fluffig och pälsen är sååå himla gosig och fluffig framför allt. Pälsen nötts inte ut de minsta. Har kännt på vissa pälsar på vissa hundar och dom pälsarna är bara fettiga och hunden verkligen STINKER illa, inte så trevligt. Våra hundar luktar mest shampoo, heh! :) Det är inte samma effekt som att borsta som att bada. MAN får inte pälsen rak genom att borsta, eller jo kanske bara i 20 min. Men av en badning och en BRA föning så håller det sig i 1,5 dag:)! Så länge har jag lyckats med iaf.

vilken ras?
Vi badade inte våra storpudlar så där ofta, fast vi hade svarta storpudlar och dom är det då helt onödigt att bada en gång i veckan trots att vi hade utställningshundar.
(min hund är till hälften vit). Jag tvättar av honom med shampo när jag anser att det behövs, när han är smuttsig. Annars är det onödigt, hundar har ett kroppsfett som dom behöver, detta försvinner om man badar dom för ofta vilket inte är bra.
Nu vet jag ju inte hur det är med pudlar osv.
Men som sagt så badar Ben bara när han är skitig.
Vi har Pudel. I början när vi skaffade första badade vi honom varannan vecka. Men nu på senare tid har vi kommit på "varför ska vi göra det för?" Så nu badar dom när vi känner för det eller är riktigt skitiga. Men det är som nån sa, smutsen ramlar av när dom torkat. (Kan tillägga att det inte är utställningshundar)
Har aldrig använt schampo till någon, utan här kör vi grönsåpa ;)
Nu är inte nån av mina vita, men Hubert är väldigt ljus iaf :P
//Helene
Medarbetare på Days Of Our Lives
Måste även inflika att för mig spelar det ingen större roll om hunden är svart eller vit, är hunden smuttsig ska den badas och bara för att den är svart så kommer man inte undan med det 

Pudlar är det annorlunda med då det är en badande ras.. använder man rätt sorts schampo och har återfuktning så spelard et ingen som helst roll hur många gånger man badar. Allt kommer tillbaka till kvalitén av schampot och balsamet
#22 ja vi har två storpudlar och ändå badar vi dom en gång i veckan!:) En svart och en vit.
Hunden är din bästa vän
ristrom.blogg.se
Jag har haft en Vit herdehund han badade vi nån gång imånaden(?) sen våran helvita kuvasz badade vi också nån gång imånaden. sen har vi haft en papillon(vit med "brun" teckning) och en svart/vit/grå husky. men alla fick samma.
// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se
#15, jo jag vet, en kompis tre japanska spetsar är ju kritvita men de blir inte smutsiga utav sådant, o badar 2-3 ggr om året. Drar pudelpälsen åt sig smuts?
#28 Vi badade dom var 4:e-6:e vecka och det räckte gott och väl. Dom hade ändå fina pälsar och var inte svåra att borsta. Men, som sagt, så var dom svarta. Man får säkert bada en vit oftare om man ska hålla den vit.
#16 Vilken snygging du har!:)
# 32
Tack så mycket, det värmer mitt hjärta. Har haft många Bodercollies förut när vi hade mjölkprod. Den här rasen är precis tvärtemot vad en Border står för och jag älskar det. Det är en sjävständig och tänkande ras, ifrågasätter allt, men är hur gullig och god som helst mot familj och vänner. En riktig kompanjon.
1-2 gånger i vecka. beror lite på hur mycket han smutsar/kissar ner sig.
#30 ja det fastnar mycket i pälsen!
Än så har chabo som han heter inte än riktigt lärt sig att kissstrålen kommer på benet. Ibland kissar han inte på benen och ibland gör han det. Så jag brukar skölja av benen så fort kiss har kommit. Så kvistar och kräs dras absolut in.
Hunden är din bästa vän
ristrom.blogg.se

Min CCPP är nu inne i tovåldern. Då måste jag bada henne 3 ggr / vecka. Det är sant, många tror inte på det, men det är dagens sanning :).

det är inte lätt det där, och man vill ju inte raka ner dem heller…

Nej precis. Har man köpt en långhårig hund så är det ofta för pälsens skull. Har man valt en ljus hund, betyder det ofta att man tycker om ljusa hundar.
Men med min CCPP så är det ju en övergående period. När vuxenpälsen är på plats räcker det oftast med nån gång i månaden och det är ju helt överkommligt.
Det positiva är att Shai ÄLSKAR att bli blåst med hårfönen och sen kammad så det river lite skönt i pälsen. Badet är väl det enda tråkiga måstet för det tar ett tag med schamponering och balsamering. Men sen kommer den härliga hårfönen fram. Och då är allt förlåtet =)

eller hur, jag kommer att blir jätteledsen när sindra byter päls, hon är ju så mjuk.. men men, lite svinn får man räkna med..

40# När all valppäls är borta för att det är när den riktiga pälsen börjar växa ut som tovåldern uppstår
#40 Det är väldigt individuellt. Vissa kan vara i tovåldern tills dom är 2 år.
//Helene
#41, 42.
tack för svaren!:) Hoppas att den är över snart!
Hunden är din bästa vän
ristrom.blogg.se
#42 Jo samma här du :P Hubert är mitt i sin också. Fast han är nerrakad så jag har inte precis samma problem :P
Men usch va jag svär över att hans mjuka päls försvunnit :( Helt plötsligt va han bara sträv -.- Men med tanke på hur långt han har gått så tror jag den är över snart :D
//Helene
#16 / #25 Från vilken uppfödare kommer din maremma? :)
#17 Gud va söt 
# 45
Han kommer från Kennel Pastore
#47 Okej :) Väldigt fin!
Min kusin har en maremma och de och jag har blivit god vän med uppfödaren som fått mig mer och mer intresserad av dem :)
# 48 Tack så mycket.
Är din kusins maremma också från Pastore?
#49 Nej, den kommer från Guardiano Karlac som ägs av uppfödaren jag pratade om :) Men jag var där förra veckan och hälsade på hundarna och Cassius är enorm, är inte så insatt så jag vet inte vad normal storlek för en hane är men även anna sa att han var stor..
# 50
Mankhöjden på hanhund ligger på 65-73 cm men det finns variationer på det . Kul att du har blivit intresserad av rasen.
#51 Nu tycker visserligen jag att han såg mycket större och maffigare ut i verkligheten men här är ett kort på Cassius. Tack för faktan! :)
Jo, jag tycker att de har ett intressant psyke och det är alltid kul att lära sig mer om olika raser även om maremma inte är något för mig p.g.a min livsstil :)
vi badar vid behov, men itne så farligt om dom e lite skitiga enligt oss ;)
Inte vita, men cremefärgade (och den ena ser ofta vit ut).
Nu är de inte badade sen i februari, ska dock badas nästa vecka. Det brukar bli 2-3 bad per år. (och då räknar jag inte med att jag spolar av benen i duschen efter regniga dagar då de blivit skitiga, för då är det inget schampoo eller så inblandat utan bara rent vatten). Det är f.ö. saluki jag har.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm