Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 1981 ggr
KadjaNina
0

Mask?

Idag var jag och min syster ute med hundarna och hon glömde bort att hennes hundar har fått mask. Hon kom först på det ett tag efter att vi låtit dem busa. Kommer Troja att få mask nu?

Jonna75
0

Mask smittar inte om dom bara lekt med varandra, däremot genom kontakt med varandras avföring eller äter gräs där en annan hund har "boppat" som har varit infekterad.

Man rekomenderar att inte avmaska "bara för att", men har hundarna vistats mkt och ofta med varandra ska du vara uppmärksam på hennes avföring. Om hon är några år gammal och har inte avmaskats på ett bra tag så tycker jag personligen att du kan avmaska henne trotts att det inte är "enligt rekomendationerna".

Hoppas din syster avmaskat sina hundar direkt då hon såg att dom var infekterade Glad

Elmis
0

Det är väl inte så säkert att det behöver blivit så. Mask smittar ofta genom avföringen men det beror ju på vad det är för sorts mask. Ta reda på vad för sorts mask din systers hund har och googla på nätet så får du reda på hur det smittar och om din hund kan ha drabbats.