Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 3110 ggr
[bsmx]
0

hemsk natt med choklad

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Usch vill bara varna för choklad, vår hund snodde en genomskinlig chokladkatt i går. Vi hade tur, det gick bra, men mycket törst o kissat inne. De kan ju bli jättesjuka o tom dö av choklad, fast vi visste det var vi inte nog observanta på den där jäkla chokladkatten (mest vit choklad)men ändå.

Izmas
0

skönt att det gick bra=) det brukar oftast göra det hört flera hundar som smällt i sig hela aladin askar och dyligt..

Craz-y
0

Vilken tur att det gick bra.

AnnaKarin
0

Kakaohalten i en ask Aladin är inte så hög så det brukar hundar klara. Mörk choklad är farligare än mjölkchoklad, ju starkare kakaohalt ju större risk.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

Maddepadde
0

Vit choklad är vad jag vet inte ens farlig.

Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

binx
0

Skönt att det gick bra! Dock tror jag nog överlag att hunden måste sätta i sig en hel del för att den ska bli sjuk.. åtminstone om det är vit eller mjölkchoklad då det är kakaon som är "giftig" och inte kokosfett,som den mesta ljusa choklad till största del innehåller.

ingann
0

Mörk choklad innehåller c:a 5-15 mg teobromin /g choklad.
Ljus choklad innehåller c:a 2 mg teobromin /g choklad.
Vit choklad innehåller ingen eller mycket lite teobromin.

Mer än 20 mg teobromin /kg kroppsvikt kan orsaka förgiftning hos hund.

Exempel: Gäller en hund som väger 10 kg

• En hund kan äta 12 - 40 g mörk choklad utan att få så allvarliga symtom att veterinär eller djursjukhus behöver uppsökas.
    OBS! Ju mörkare choklad desto mer kakao (och teobromin) och därmed större förgiftningsrisk.

• Har hunden i stället ätit ljus choklad kan den äta c:a 100 g.

• Praliner, chokladbitar med fyllning, innehåller mindre choklad. Hunden kan då äta ungefär dubbelt så stor mängd utan att allvarliga symtom uppkommer.

Åtgärd:
Om du misstänker att din hund ätit farlig mängd choklad eller har symtom, kontakta veterinär eller djursjukhus.

Källa: Giftinformationscentralen

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

[bsmx]
0

Tack alla. Vi hade kontakt med veterinär under tiden, men han visade mest symtom som törst, var mer som "illamående". Det var fruktansvärt att vänta, de står att symtomen kommer mellan 4-15h, så neräkningen var jobbig. I dag dricker han mer än vanligt, kanske för att rena njurarna? Men han är pigg o vill äta igen. Han är en "Hundarutanhem hund" så hans aptit är väldigt god i vanliga fallGlad

Karizma
0

vet om flera som snår godis varning om man har barn kolla under soffan de får lång nos.. även vart hundvakt o den öppna skåp tillomed o kom åt flingor med choklad, vart sätta köpsredskap i vissa skåp efter det kan jag säga.

[aammE]
0

Genomskinlig chokladkatt?

Biejvve
0

Skönt att det gick bra! Alltid det goda är förbjudet, säkert tänkte han och ville ändå testa vad som händer Flört

Maddepadde
0

Jag uppvisar också på törst om jag smäller i mig mycket choklad, gör inte du det?
Jag tycker i alla fall inte att det är så konstigt om han är törstig efter att ätit en massa choklad :)

Men börja grina då!

India
0

Vet hur det är när man väntar oroligt..Min (finns inte hos oss längre) cockertik satte i sig en tablett med stark neuroleptika (vi har familjevård och mannen i fråga tappade en tablett på golvet) och det blev en orolig natt vill jag lova. Som tur var märktes det ingenting. Man bara väntade på ett krampanfall el dyl.

Och du Madde, visst blir man törstig av mycket choklad! DET har jag provat MÅNGA härliga gångerTungan ute

Maddepadde
0

Har provats här också, i rent vetenskapligt syfte!!! (… Yeah right, thihi)

Men börja grina då!

India
0

#13 BergisObestämd

[jakke94]
0

va roligt att han kommer från hundarutanhem! .. vi skänker lite grejer där ibland.. hur gammal är han ? hur länge sen fick du han ? :P

[bsmx]
0

#15 vi har haft honom i 3år. Tror han är ca 4 år, för när man ser bilder på honom från när han kom så ser han så liten o mager ut, då var han ca 8mån. Det har gått jättebra med honom o han har anpassat sig jättebra. Förutom detta tjuvande.. han har gått i papperskorgar många gånger. Nu detta med chokladkatten som som tur var gick bra. Han har ju överlevt under svåra förhållanden, så det sitter väl i att söka mat.

Men det skulle vara roligt att veta vad det är för raser i honom. Han är 50cm i mankhöjd o väger 16kg.

sali
0

det är nog med stor sannorlikhet jackrussel i honom skulle jag tro :)