Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 3653 ggr
anaprincess
0

Nu kommer fästingarna

Inatt hittade jag en fästing vid örat på min valp och imorse hittade jag en till på hans nos, hua vad äckliga dom små krypen är.

Det konstiga är att jag har nu varit i sthlm i 4 veckor och inte förens nu har jag sett en ända fästing. Så nu är man så där lagom paranoid och det känns som om det kryper över allt Foten i munnen

Pratade med pappa och han sa att dom kommer fram så fort det blir varmt och det kan nog stämma då det varit väldigt varmt nu dom senaste dagarna och då även på natten.

Nu längtar jag bara tillbaka till norrland så man slipper dom här vidirga små krypen!

Är det någon som har/haft en hund som blivit sjuk av fästingbett?

Gluskap
0

Oj, det var länge sen jag plockade första fästingen!

Jossangizmo
0

Tycker okså de är väldigt räliga småkryp. Våran hund Zigge har haft fästingar väldigt ofta efter man har varit på hundkurs i skogen. Men han har aldrig blivigt sjuk av föstingbett…

Jag tror att fästingbett inte är så farliga. Om dem blir sjuka av färstigbett tror jag nog att det måste vara en speciel fästing. För zigge har haft två olika fästingar på sig. En sort som är svart och inte såstor, och en gul/vit akrig som är rätt stor. Men jag vet inte om det är samma sort fästing. Jag är inte så duktig på denne men detta är vad jag vet och tror ^^

[SusannaK]
0

Ingen har peppar peppar blivit sjuk men fästingar finns det i massor Gustav klarar sig dock bra jag har tagit nån på honom värre är det med katterna som jag har preparerat nu med droppar i nacken. Jag kunde plocka 20 -30 stycken på Svante katten bara på en dag…så det finns gott om dom. Nu slippper han dom iaf.

anaprincess
0

#2 Den första som satt bakom örat var också gulaktig men ganska liten tror ine den han suga nått. Den andra var mer svart/brun och större, den var läskig för var inte säker om jag fick med hela :/

anaprincess
0

#3 20-30st! Förvånad Då hade jag varit i upplösningstillstånd -ryser-

Jossangizmo
0

#4 okej, men det kan okså brypå hur mycket dem har sugit i sig. Det bästa är att man får med huvudet när man tar bort en fästing. Jag tror det kan bli inflamerat men jag är inte säker. ;)

Gluskap
0

Det bästa sättet enligt mig, är att plocka fästingarna med fästingplockare som ser ut som en kofot! Av alla fästingar jag plockat så har jag alltid fått ut hela med hjälp av den och fästingarna kräks inte.

Zebben
0

#7 Å jag tycker kofoten är värdelös Tungan ute Jag gillar den som ser ut som en penna (grön o vit) den tar alla oavsett storlek

Kattmynta
0

Jag plockar fästingar varje dag på hundarna, och dom hade varit fler om inte hundrarna hade haft fästingmedel. Mysigt värre. ;-) Inga sjukdomar på mig eller hundarna.

Fast fästingarna är bara en fis i rymden mot älgflugorna, dom vaknar väll snart. *ryyys*

[SusannaK]
0

#5 Ja, dom är ju inte så roliga precis. Men så ligger ju särkilt Svante katten i höga gräset o sover dagarna i ända så det är klart att han är väl ett gott offer för dom *usch*….

[jakke94]
0

#8 vi använder också "pennan" fast våran är svart och grön :P

Taci
0

Usch ja.. igår när vi vart ute i skogen, fick det bli ett bad för vår vovve när vi kom hem, då han rullat i mängder med bajs ute. Efter TVÅ riktigt grundliga schamponeringar o sköljningar fanns det fortfarande fästingar som kröp i pälsen. Dom klarar ju precis allt :(

Vi använder annars Frontline, men vi har inte satt en ny dos än, så den är ganska verkningslös just nu. Vår gamla schäfer vi hade fick Borrelia av fästing, o det var mindre kul, han blev väldigt dålig tyvärr. Dock så blev han bra till slut, även om hans höfter snart därefter fick honom att bli tvungen att somna in.

Jossangizmo
0

#12 Stakarn, tur att han blev bra.

Xannadu
0

Det är de vuxna fästingarna man kan bli sjuk ut av inte nymf. Man ser skillnad på dem på deras färg om det är en nymf ellr en gammal fästing. Sen har hone och hane olika färger. En fästing kan leva i flera år.

Se skillnad på fästing.
Nymf, lite mörkare, har fyra par ben och c.a 1,5 mm.
Vuxen fästing, fyra par ben, 2-4 mm, honorna är röda med en svart prick fram och hanarna är helsvarta

Nej de kommer inte fram för att det är varmt o solit utan de har kommit fram för att det regnat så mycke och det är fuktigt i gräset. Det tycker inte om tort o vart utan ska ha fuktigt. :) Så mer sol o värme o mindre regn får vi hoppas på :)

En väldigt bra sida om fästingar
http://www.nrm.se/utstallningarcosmonova/jourhavandeforskare/jourhavandebiolog/ryggradslosadjur/fastingar.4.18fc9baff6275048180001564.html

Jossangizmo
0

#14 intressant.. det visste jag inte ;)

kerstinjo
0

Jag har i år prövat med rapsolja och vitlök. Tro't eller ej, men en enda fästing har Marodören haft.

Måste erkänna att jag inte trodde själv på det speciellt mycket. Men tydligen så fungerar det.

Kerstin 

Jossangizmo
0

#16 haha, gjorde det?

Karizma
0

gillar man inte gifter så kan även detta funka: http://www.elvingsson.com/  det är allså ett halsband av Bärnsten vet om en kvinna som hatar gifter o testat denna på sina 2 hundar mycket få har hon plockat bort då det krypt. Själv kör vi med fästinghalsband o det tål våran.

anaprincess
0

Jag kör helt utan medel då min blev sjuk av det.

Gluskap
0

Hur har du då gjort??